• Anonym (Marie)

    Åldersskillnad i förhållande och kön

    Hej!

    Jag undrar hur ni ser på skillnader i ålder i förhållande och om det är olika i fall mannen eller kvinnan är den äldre parten. Jag är en kvinna på 44 år och träffade för ett halvår sedan mannen i mitt liv som är mycket yngre än mig. Det möter förstås en del reaktioner, men jag får mest positiva och skämtsamma kommentarer. Ibland lite bitska skämt. Han har väl fått något ifrågasättande.

    Jag tänker att det sätt annorlunda ut om det var omvända roller. Jag hade själv ett förhållande med en äldre kille när jag var yngre och då utsattes främst han för mycket kritik, men även jag drabbades. Främst av skitsnack bakom min rygg om att jag var en gold digger, korkad, etc.

    Hur ser ni på förhållanden med stor åldersskillnad? Har det betydelse om det är mannen eller kvinnan som är äldre?

  • Svar på tråden Åldersskillnad i förhållande och kön
  • Anonym (min yngre kille)

    Jag är 39 år och är tillsammans med världens finaste kille, han är 27 år. Vissa höjde på ögonbrynen lite i början, men har många med den skillnaden i vår bekanskap där då kvinnan är den äldre, så nu är det ingen som bryr sig. Alla märker nog hur bra vi är tillsammans och hur kära vi är. Han är fantastisk med mina barn och är mer mogen än de jag vart ihop med tidigare. 


     


    För mig är det oviktigt, jag lever bara en gång och kommer inte säga nej till den stora kärleken pga vad andra skulle tycka, huvudsaken är att vi är lyckliga. 

  • Anonym (Hej)

    Jag är 37 och min man är 27. Vi blev ett par för tre år sen och har ett barn ihop (jag hade inga barn innan).

    Vi har faktiskt inte fått en enda negativ kommentar hittills. Enda gången någon ifrågasatte det lite var precis i början när en väninna undrade om han var tillräckligt mogen och inte bara ute efter sex (det var innan de ens träffats). Min kille har bara fått kommentarer från vännerna om att jag är "milfig", "grattis till kapet" och liknande.

  • MammAmma

    Stora åldersskillnader är inte my cup of tea åt något håll egentligen och jag attraheras generellt av jämnåriga eller något yngre killar. Den äldsta jag nånsin dejtat/legat med var 3 år äldre och den yngsta var 10 år yngre, de allra flesta har varit lika gamla eller max fyra år yngre. Min nuvarande är 4 år yngre. Jag blir 33 nu om nån vecka.

  • Anonym (Ullabella)

    Jag gillar inte stora ålderskillnader, skulle inte våga lita på en tio år yngre man. Jag skulle vara rädd att han skulle lämna mig när jag blir äldre, för en yngre kvinna. Skulle inte spela någon roll vad han sa, jag skulle inte våga lita på det.

    Samma sak åt andra hållet.

    Max 5 år +/-

  • Anonym (Marie)
    Anonym (Ullabella) skrev 2016-04-26 09:49:14 följande:

    Jag gillar inte stora ålderskillnader, skulle inte våga lita på en tio år yngre man. Jag skulle vara rädd att han skulle lämna mig när jag blir äldre, för en yngre kvinna. Skulle inte spela någon roll vad han sa, jag skulle inte våga lita på det.

    Samma sak åt andra hållet.

    Max 5 år +/-


    Jag var tillsammans med en jämnårig man innan och han lämnade mig ändå! Klart man hoppas att ett förhållande ska vara livet ut, men realistiskt sett tar ju många förhållande slut. Då känns det orimligt att välja efter nått som kanske händer om 10 år istället för att leva i nuet.
  • Nenne666
    Anonym (Ullabella) skrev 2016-04-26 09:49:14 följande:

    Jag gillar inte stora ålderskillnader, skulle inte våga lita på en tio år yngre man. Jag skulle vara rädd att han skulle lämna mig när jag blir äldre, för en yngre kvinna. Skulle inte spela någon roll vad han sa, jag skulle inte våga lita på det.

    Samma sak åt andra hållet.

    Max 5 år +/-


    Vilka idéer folk sitter på. Tror du att du har garderat dig bra mot att bli lämnad genom att bestämma en ålder? Hmm...
  • Anonym (Ullabella)
    Anonym (Marie) skrev 2016-04-26 09:57:38 följande:
    Jag var tillsammans med en jämnårig man innan och han lämnade mig ändå! Klart man hoppas att ett förhållande ska vara livet ut, men realistiskt sett tar ju många förhållande slut. Då känns det orimligt att välja efter nått som kanske händer om 10 år istället för att leva i nuet.
    Vet inte hur gammal du är men jag har inte tid att slösa bort år längre.
  • Anonym (min yngre kille)
    Anonym (Marie) skrev 2016-04-26 09:57:38 följande:
    Jag var tillsammans med en jämnårig man innan och han lämnade mig ändå! Klart man hoppas att ett förhållande ska vara livet ut, men realistiskt sett tar ju många förhållande slut. Då känns det orimligt att välja efter nått som kanske händer om 10 år istället för att leva i nuet.
    Håller med! Klart man ska leva i nuet, njuta av det. Om han lämnar mig för en yngre i framtiden så låt det så vara, jag hade det förhoppningsvis bra under åren vi delade :)
  • Anonym (Ullabella)
    Nenne666 skrev 2016-04-26 10:03:04 följande:
    Vilka idéer folk sitter på. Tror du att du har garderat dig bra mot att bli lämnad genom att bestämma en ålder? Hmm...
    Idéer?
    Det får du ju tycka.
    Jag är helt säker på att chansen att lyckas är större med mindre åldersskillnader.

    Vi har olika åsikter, ts ställde en fråga och jag svarade enligt min åsikt.
    Hmmm...
  • Anonym (beror)

    Jag skulle inte snacka skit eller komma med kommentarer, men visst skulle jag tänka saker. Lite beroende på hur stor åldersskillnaden är, hur gamla de båda är och vilken fas i livet de båda befinner sig i. Ett par där den ena är 50 och den andra 35, båda har barn i ungefär samma ålder och sånt, där hade jag kanske tyckt att det kändes lite knepigt i början, men sen hade jag nog inte brytt mig. Men ett par där den ena är 40, med barn i lågstadieåldern och ett i övrigt ordnat liv och den andra är 25, barnlös, fortfarande pluggar och bor på korridor, ja, då hade jag verkligen undrat vad de såg i varandra och hur de tänker sig att det ska funka. Tyckt att det var lite pinsamt, å bådas vägnar.

    Men det är inte mitt liv så...

Svar på tråden Åldersskillnad i förhållande och kön