• Anonym ((vad ska jag tänka?))

    Vilka hemligheter får man ha i ett äktenskap? När "får" man snoka?

    Jag har snokat. Och fått veta saker jag inte ville veta. Som jag önskar inte är sanna.

    Kvinnan, makens och min gemensamma vän, vars barn leker med våra - henne sexchattar han med. Vissa aningar har jag haft länge - de umgås en hel del via gemensamt intresse - men min man är den pålitligaste och hederligaste man kan tänka sig.... har jag trott. Så hittade jag en (i och för sig oskyldig) fördelsedagspresent från henne till honom. (Varför hade han inte nämnt att han fått den?) Och hon och hennes man är nyseparerade, berättade han. Och summa summarum... snokade jag i hans chatt på telefonen (som han när jag tänker efter nästan alltid har på sig numera). Där har de länge spelat worfeud - fast uppenbarligen på samma sätt som maken och jag brukar göra - att man bara får poäng för ord med anknytning till sex och så får man motivera i chatten. Där skriver hon - säkert utifrån ordet hon lagt - att hon "tar dig i munnen" i duschen.

    Tack så mycket. Resten av konversationen handlar om "ömmande sknkor" och kommentarer som hur ska jag kunna samla ihop mig nu...

    När jag sen snokade vidare i hans låsta låda hittade jag ett par trosor i ett kuvert med lappen Du gör mig het (fast från nån annan försod jag). Och jag hittade medicin som jag inte visste att han fått, en ask i en annan kartong så det typiskt verkar som att ingen skulle veta.. Och lite sexleksaker jag inte kände till, men det gör mig iallafall inte orolig.

    Men tydligen har han sexchattat förr. Kanske är det ok för mig - men inte med en vän?! Som han träffar ofta? och ensam?!

    Nu vet jag inte vad jag ska göra. Som så många som har snokat, antar jag...
    Jag kan låssas som inget och hoppas att äktenskapet fortsätter likadant.(Jag vet att habiten är helt nöjd med vårt sexliv) Jag kan konfrontera honom men då måste jag stå för att jag har snokat. Var det rimligt? Rätt? Ett övergrepp? Olagligt dataintrång?

    Och så måste jag ta konsekvenserna om han 1) egentligen vill skiljas redan innan eller 2) vill skiljas nu när jag vet eller 3) vill skiljas för att jag har kränkt hans personliga sfär.

    Jag vet inte vad jag ska göra.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-06-13 22:01
    Jag vill uppdatera lite, fast det blir inga detaljer.

    Jag har konfronterat såväl maken som kvinnan (var för sig) och fått liknande bilder av dem. De har inte haft en sexuell relation i verkligheten, de har roat sig med varann på nätet mest för spännings skull och tidsfördriv, hon har erkänt att hon blev förälskad - han är knappast det. Båda skäms (hon mest!) och ingen av dem verkar vilja fortsätta... Särskilt hon har ansträngt sig för att vi ska kunna mötas framöver genom barnen utan att allt faller... Hennes man, som hon håller på att skiljas från har också fått veta en del, (dock inte allt det jag vet om deras nätrelation!), och har skickat ett hatiskt mejl till oss alla tre som gör att jag mest tycker synd om henne... Hon har frågat mig om jag kan acceptera att hon får träffa min man och, ja, typ prata ut?? och för all del, det kan de väl, det kan aldrig bli nåt mer mellan dem. Maken visar mig all önskvärd hängivenhet och jag har noga testat honom för att se om han skulle berätta allt. Det har han gjort. Han ångrar sig.

    Jag hoppas att detta är slutet för denna affär och att maken och jag går vidare stärkta.

  • Svar på tråden Vilka hemligheter får man ha i ett äktenskap? När "får" man snoka?
  • Anonym (Gandalf)

    Jag tycker att det är raka rör som gäller när man lever tillsammans. Nu har ni hemligheter för varandra bägge två: han att han sexchattar och kanske även har sex irl med en annan kvinna och du att du känner till det för att du har snokat.
    Ju fler hemligheter, desto större avstånd och därmed minskad intimitet.
    Att snika är inte värre än att ha en hemlig förbindelse med en gemensam vän/bekant.
    Korten på bordet, det mår alla bäst av i längden. Trollen spricker i ljuset men kan växa sig enorma i skumrasket.

  • Nenne666

    Snokandet hänger väl ihop med att du inte litar på honom? Jag förstår dig mycket väl även om inte jag skulle gjort så. Nu har du ju iaf fått det bekräftat så lägg korten på bordet och riv ut stormen och fatta beslut om hur ni ska gå vidare. Att du snokat ska du inte lägga någon värdering i öht, det tar bort fokuset från det verkliga problemet och lögnerna.

  • Anonym (man)

    Håller med övriga som skrivit, fram med skiten i ljuset, du kanske gjorde fel i att snoka, han har i sin tur gjort fel i att undanhålla den sortens kontakt för dig. Men ta en ordentlig funderare över hur du ska göra, tänk dig igenom olika scenarier.  Ingen gillar att bli påkommen med att göra skumma saker och du ska inte förvänta dig ödmjukhet och ärlighet, han kommer förmodligen spela offer och lägga vääääldigt mycket fokus på att du snokat och väldigt lite fokus på det han hållit på med. Min erfarenhet är att det tar ett tag att komma ner till pudelns kärna och man kan börja snacka allvar, först behöver man oftast ta sig igenom ett lager av skitsnack, undanflykter eller rena lögner innan personen inser att hen inte kan snacka sig ur knipan. Ha ordentligt med "bevis" och var väl förberedd innan du konfronterar. 

  • Påven Johanna

    Jag gillar inte brott mot den personliga integriteten, men jag vet inte om jag någonsin tänkt att chatten på Wordfeud kunde falla under personlig integritet. Där är det väl meningen att han ska lägga lysande ord och vinna spelet och inte att han ska sitta och försöka komma innanför trosorna på en annan kvinna än den han är gift med. Förödmjukande för dig och ett lågvattenmärke för både honom och henne.

    Jag hade gett honom respass.

  • Anonym (Kvinna)

    Jag instämmer också med övriga. Konfrontera, men först när du har samlat bevis så att han inte kan komma undan. 

    Visst är det fel att snoka, men inte mer fel än att hålla på med sånt som han gjort bakom sin partners rygg. Hans svek är större än ditt. O fundera på hur du vill/kan gå vidare. 

  • Anonym (Gandalf)

    Jag ser ingen anledning att avvakta och/eller "samla bevis". Det här är ingen förundersökning om brott, det är en äktenskapskris. Det är bara att vägra diskutera ev synpunkter på sk snokande och hålla sig till hans dubbelspel.

  • Anonym (Fd Snokare)

    Brukade snoka för jag fattade inte min partners konstiga beteende och ju mer jag snokade desto mer hittade jag. Jag borde bara ha lämnat, för när jag ställde honom mot väggen så blånekade han, trots att han visste att jag lästa och sett allt. Det hela slutade med att vi på nått sätt kom fram till att allt mitt fel eftersom jag snokade.
    I slutändan spelar det ingen roll vad du hittar eller vilka bevis du har, du måste gå efter vad hjärnan, hjärtat och instinkten säger dig. Om han ljugit och undan hållit dessa sanningar för dig, vad mer gömmer han? Och skulle du må bättre av att få hela den smutsiga sanningen eller skulle det bara komma lögner och undanflykter?
    Jag hade fotobevis av en mail t.o.m. men för jag inte var stark nog kom vi fram till att jag överdrev innehållet. Så i slutändan spelar bevisen inte någon roll utan det som spelar roll är din inre styrka.

  • Anonym ((vad ska jag tänka?))

    Jag har inte vågat gå vidare med det. Inte än iallafall. Istället har jag snokat mer. Fått några chanser att kolla i hans telefon och fotat av det jag sett.

    Chatten med kvinnan vi känner har jag läst många gånger nu och vet inte helt hur jag ska tolka. Visst fasen är den mer än vänskaplig. Men samtidigt är det inte "å, jag skulle vilja göra detta med dig" utan mer ett samtal om sex, ja, med vissa inslag av inlägg som verkar mer ägnade att hetsa upp.

    Men. Det finns minst en annan. Som vi inte känner i verkligheten. En med en lång dialog där de "har sex" och beskriver vad de gör med varann. I detalj. Men märkligt nog blev jag inte så upprörd av att läsa den. Jag vet att han gillar dirty talk och det har jag jättesvårt att ge honom. Jag vet att det är ologiskt men just nu är jag lite nöjd om jag kan bli övertygad om att han inte är otrogen med någon han känner irl....

    Sen finns det annat som är problematiskt. Nu "ljuger" vi båda om saker. Om jag konfronterar honom är ju chansen att fortsätta snika förstås bortblåst. Och så är det väl ett dåligt tecken att han, som alltid haft samma lösen till allt, tydligen bytte lösen till Fb i samma veva som vi hade ett av vårt äktenskaps värsta bråk/kris i vintras. Ja, jag testade att logga in på hans Fb för jag ville läsa hans messenger..

    Jag vet fortfarande inte vad jag ska göra. Avvakta, få mer kött på benen och förvärra mitt eget svek? Bara fråga? Jag vet inte....

  • Anonym (man)
    Anonym ((vad ska jag tänka?)) skrev 2016-04-30 11:34:15 följande:

    Jag har inte vågat gå vidare med det. Inte än iallafall. Istället har jag snokat mer. Fått några chanser att kolla i hans telefon och fotat av det jag sett.

    Chatten med kvinnan vi känner har jag läst många gånger nu och vet inte helt hur jag ska tolka. Visst fasen är den mer än vänskaplig. Men samtidigt är det inte "å, jag skulle vilja göra detta med dig" utan mer ett samtal om sex, ja, med vissa inslag av inlägg som verkar mer ägnade att hetsa upp.

    Men. Det finns minst en annan. Som vi inte känner i verkligheten. En med en lång dialog där de "har sex" och beskriver vad de gör med varann. I detalj. Men märkligt nog blev jag inte så upprörd av att läsa den. Jag vet att han gillar dirty talk och det har jag jättesvårt att ge honom. Jag vet att det är ologiskt men just nu är jag lite nöjd om jag kan bli övertygad om att han inte är otrogen med någon han känner irl....

    Sen finns det annat som är problematiskt. Nu "ljuger" vi båda om saker. Om jag konfronterar honom är ju chansen att fortsätta snika förstås bortblåst. Och så är det väl ett dåligt tecken att han, som alltid haft samma lösen till allt, tydligen bytte lösen till Fb i samma veva som vi hade ett av vårt äktenskaps värsta bråk/kris i vintras. Ja, jag testade att logga in på hans Fb för jag ville läsa hans messenger..

    Jag vet fortfarande inte vad jag ska göra. Avvakta, få mer kött på benen och förvärra mitt eget svek? Bara fråga? Jag vet inte....


    1 Du kan inte klandras för att du snokar, det är lika dumt som att påstå att en undersökande journalist skulle svika dem han undersöker. Håller man på med skit så får man tåla att bli granskad.

    2 Du kommer förmodligen aldrig hitta "the smoking gun" men det du redan vet är väl tillräckligt för att veta att vad för slags man han är, en fegis som går bakom din rygg och som inte går att lita på. Spelar det någon större roll om kan knullar live eller knullar virtuellt? Han går väl bakom din rygg oavsett?

    Du vet tillräckligt för att välja om du vill fortsätta leva med han eller ej, du drar bara ut på det för att du har svårt att bestämma dig för vad du vill göra av det.
Svar på tråden Vilka hemligheter får man ha i ett äktenskap? När "får" man snoka?