• Andra staden

    Ungdomar som dricker under valborg

    Verkar som att valborg är rena rama festhögtiden för ungdomar. Verkar som att många ska dricka sig redlöst fulla nu i helgen. Är det vanligt nu för tiden att det sups mycket under valborg??

    Min snart 16 åriga dotter ska på fredag iväg 2 timmar bort härifrån med sin bästa kompis. Hon kommer hem på söndag. Där borta ska dom träffa sin kompis + hennes kompisar och pojkvän. Min dotter ska även umgås med sin pappa där.

    Är nästan säker på att min dotter och hennes gäng där borta kommer dra ut på kvällen och dricka med massa folk. Min dotter röker, även dricker ibland, och så gör även hennes bästa kompis + ALLA andra hennes kompisar. Kommit på henne en gång med att ha druckit på sin bästa kompis födelsedagsfest. Sen har hon även haft hemmafest när jag varit borta osv.

    Får era tonåringar dra iväg under valborg eller kommer ni hålla dom hemma?

  • Svar på tråden Ungdomar som dricker under valborg
  • Sisisisi

    Även för 15 år den när jag var 16 firade man ju valborg rejält! Inte bara kvällen utan hela dagen :) Däremot var det inte så vanligt att man firade kvalborg vilket typ alla gör nu. Är iofs uppvuxen i Uppsala och här har vi en stark tradition.

    Du har väl inte missat detta klipp? :)




    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Sisisisi

    När mina barn blir tonåringar så har jag tänkt att vi åker bort från stan så de inte får tillfälle att fira valborg.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Andra staden
    Snövits skrev 2016-04-26 17:14:00 följande:

    Hade jag haft en 16 årig dotter så hade hon INTE fått gå på nån fyllfest, givetvis!

    Märklig fråga.....


    Det var inte frågan?
  • sextiotalist

    Inget nytt, det gjorde man under 70-talet också. Sedan har det gått upp och ner.

    Sonen är myndig och hittills visat omdöme så förhoppningsvis är han ok i år också

  • fluu

    Beror väl mycket på vad man fått med sig hemifrån och vilka man umgås med. Jag och mina nära vänner gick genom precis hela tonåren utan att dricka alls(många dricker inte nu som vuxna heller) och det är vanligt idag med unga som inte dricker alls/dricker väldigt lite. Valborg är en "festhelg", men festa kan man ju göra på tusen olika sätt. Hade jag misstänkt att min tonåring skulle dricka skulle hon inte fått åka/blivit rejält kontrollerad både innan, efter och under firandet.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • chadde
    Andra staden skrev 2016-04-26 16:57:41 följande:

    Verkar som att valborg är rena rama festhögtiden för ungdomar. 


    Um... ja? Det har det varit i alla tider. När jag var 16 var vi hundratals ungdomar som var ute och söp oss fullständigt redlösa.. slagsmål, sex, poliser och allt som hör till. Det kan du väl ändå inte ha missat?
  • Långbenopluto
    Andra staden skrev 2016-04-26 17:28:41 följande:
    Det var inte frågan?
    Jo..... eller?

    Du frågade om dom får vara hemma eller gå iväg.

    Jag gav ett svar som givetvis visade att dom är hemma!
  • Maddi
    Andra staden skrev 2016-04-26 16:57:41 följande:

    Verkar som att valborg är rena rama festhögtiden för ungdomar. Verkar som att många ska dricka sig redlöst fulla nu i helgen. Är det vanligt nu för tiden att det sups mycket under valborg??


    Jag tycker att det var mer när man själv var i den ålder. Jag får uppfattning av att ungdomar dricker mindre idag. Förut var det FEST, nu är det fest. 
  • sextiotalist
    Maddi skrev 2016-04-27 13:03:51 följande:
    Jag tycker att det var mer när man själv var i den ålder. Jag får uppfattning av att ungdomar dricker mindre idag. Förut var det FEST, nu är det fest. 
    Det är också min uppfattning
Svar på tråden Ungdomar som dricker under valborg