• Anonym (bitter)

    Så sjukt orätvisst att inte kunna föda vaginalt!

    Låt mig börja med att säga:


    Ja, det är orätvisst att alla inte kan få barn
    Ja, jag förstår att inte alla vaginalafödelser är enkla
    Ja, alla förlossningar går inte till så här.


    MEN, med första barnet blev igångsättningen misslyckad, vilket innebar att förlossningen slutade i kejsarsnitt.
    Nu är jag gravid med nummer två. Barnmorskan har bett mig skriva ett förlossningsbrev. Fick ett papper, som jag kastade i soptunnan. Jag kommer inte kunna föda vaginalt. Varför? Ja, det vet jag inte. Min kropp är bara inte gjord för det.

    Det känns som att jag, min man och vårt kommande barn missar hela upplevelsen.  
    Vanligtvis (
    JA,, INTE ALLTID!) börjar en förlossning med vattenavgång eller värkar. Kvinnan och mannen hjälps åt att packa och stressa igenom det sista. Sen ringer den ena upp förlossningen, eller så klockar man värkarna, eller så kör man in. Hur som, man kommer fram, får ett rum, man mäter och håller koll på värkarna. Barnmorskan kommer in, och säger att man har öppnats ett x antal cm. Spänningen fortsätter. Man vet vad som kommer, och ja, det är säkert sjukt jobbigt, men man vet ju vad som kommer i slutet. Man kämpar. Man blir stöttad. Väntan. Spänningen. Sen är det dags, man krystar. Barnet kommer ut. Man får upp barnet på bröstet. Tårarna sprutar av glädje och lättnad. Pappan gråter till och med. Han är glad och stolt. Vilken upplevelse! Precis som det ska vara.

    Med kejsarsnitt, kommer vi rullas in i en sal, vänta lite, få upp ett barn och sen rullas vidare till uppvaktet. Sen får vi vänta i några dagar, varav de dagrna jag knappt kan röra på mig, kommer knappt kunna sätta mig i sängen. Och sen efteråt? Kommer inte få köra bil, kan inte umgås med min första ..
    Fy, det är så sjukt orätvisst att vi inte får uppleva spänningen med en vaginal förlossningen. Jag vill verkligen inte föda med kejsarsnitt, känns som man missar hela vitsen! 
    Jag vill ha gå igenom hela förlossningen, med väntan, spänningen, värkar, ja allt.

    Och ja, jag är höggravid, och sjukt bitter. Arg på att jag kommer in x/xx och få ett kejsarsnitt. Arg på att jag aldrig kommer få uppleva en vanlig förlossning, en riktig förlossning..
  • Svar på tråden Så sjukt orätvisst att inte kunna föda vaginalt!
  • Anonym (Mia)

    Det är väl inget att gnälla för? Förlossningen är en otroligt liten del i att få barn sammantaget. Sluta vara så bitter!

  • Anonym (bitter)
    Anonym (Mia) skrev 2016-04-27 13:27:49 följande:

    Det är väl inget att gnälla för? Förlossningen är en otroligt liten del i att få barn sammantaget. Sluta vara så bitter!


    jag kan inte låta bli när jag har varit gravid så här länge och sen inte kunna föda vaginalt, missar ju hela grejen 
  • Anonym (Hejhej)
    Anonym (bitter) skrev 2016-04-27 13:25:09 följande:

    Låt mig börja med att säga:


    Ja, det är orätvisst att alla inte kan få barn
    Ja, jag förstår att inte alla vaginalafödelser är enkla
    Ja, alla förlossningar går inte till så här.

    MEN, med första barnet blev igångsättningen misslyckad, vilket innebar att förlossningen slutade i kejsarsnitt.
    Nu är jag gravid med nummer två. Barnmorskan har bett mig skriva ett förlossningsbrev. Fick ett papper, som jag kastade i soptunnan. Jag kommer inte kunna föda vaginalt. Varför? Ja, det vet jag inte. Min kropp är bara inte gjord för det.

    Det känns som att jag, min man och vårt kommande barn missar hela upplevelsen.  
    Vanligtvis (JA,, INTE ALLTID!) börjar en förlossning med vattenavgång eller värkar. Kvinnan och mannen hjälps åt att packa och stressa igenom det sista. Sen ringer den ena upp förlossningen, eller så klockar man värkarna, eller så kör man in. Hur som, man kommer fram, får ett rum, man mäter och håller koll på värkarna. Barnmorskan kommer in, och säger att man har öppnats ett x antal cm. Spänningen fortsätter. Man vet vad som kommer, och ja, det är säkert sjukt jobbigt, men man vet ju vad som kommer i slutet. Man kämpar. Man blir stöttad. Väntan. Spänningen. Sen är det dags, man krystar. Barnet kommer ut. Man får upp barnet på bröstet. Tårarna sprutar av glädje och lättnad. Pappan gråter till och med. Han är glad och stolt. Vilken upplevelse! Precis som det ska vara.

    Med kejsarsnitt, kommer vi rullas in i en sal, vänta lite, få upp ett barn och sen rullas vidare till uppvaktet. Sen får vi vänta i några dagar, varav de dagrna jag knappt kan röra på mig, kommer knappt kunna sätta mig i sängen. Och sen efteråt? Kommer inte få köra bil, kan inte umgås med min första ..
    Fy, det är så sjukt orätvisst att vi inte får uppleva spänningen med en vaginal förlossningen. Jag vill verkligen inte föda med kejsarsnitt, känns som man missar hela vitsen! 
    Jag vill ha gå igenom hela förlossningen, med väntan, spänningen, värkar, ja allt.

    Och ja, jag är höggravid, och sjukt bitter. Arg på att jag kommer in x/xx och få ett kejsarsnitt. Arg på att jag aldrig kommer få uppleva en vanlig förlossning, en riktig förlossning..
    Själv är jag oerhört nöjd med att ha fått igenom ett snitt nu med andra barnet. Första barnet var en lång smärtsam utdragen igångsättning, jag var jättesjuk och hela det där spänningsmomentet var obefintligt. Det hela slutade med att jag förlorade hur mkt blod som helst, inte har några minnen av första mötet med mitt barn samt gick sönder hela vägen till analen. Har nu ett par år senare fortfarande svårt att hålla inne pruttar, sådär trevligt. Som tur är gick det bra med barnet även fast jag blev rätt illa tilltygad. Jag tänker att väldigt mycket värre saker kan hända än att man inte får den perfekta "upplevelsen". Hur stor del av livet med ens barn är själva förlossningen liksom. Försök fokusera på att ni snart ska få träffa ert barn istället! Verkar meningslöst att gräva ner sej så i en dröm om en perfekt förlossningsupplevelse.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (bitter) skrev 2016-04-27 13:37:40 följande:
    jag kan inte låta bli när jag har varit gravid så här länge och sen inte kunna föda vaginalt, missar ju hela grejen 
    Du är väl inte gravid längre än någon annan?
  • Anonym (Tilde)

    Men herregud. Fokusera på att önska att allt är bra med ditt barn istället, inte att DU får någon slags dröm uppfylld. Långt ifrån alla förlossningar ser ut så där som du beskriver det.

    Du kommer ju snart att få träffa ditt barn! Är det inte det som spänningen handlar om, att snart får vi äntligen träffa vår fina bebis?

    Ett kejsarsnitt kan också vara en fin och underbar upplevelse.

  • cosinus

    Men vet du ens med säkerhet att det blir snitt eller baserar du det bara på hur det gick med första? (sorry förstod inte riktigt).

    Det är väl inte alls helt ovanligt att förstföderskor är svåra att sätta igång, kan du få komma igång spontant den här gången är jag helt övertygad om att du har mycket bättre chans att kunna föda vaginalt.

  • Anonym (Perspektiv)
    Anonym (bitter) skrev 2016-04-27 13:37:40 följande:

    jag kan inte låta bli när jag har varit gravid så här länge och sen inte kunna föda vaginalt, missar ju hela grejen 


    "Hela grejen" brukar vanligtvis anses att få ett barn....

    Ett barn som finns med dig resten av ditt liv till skillnad mot en förlossning som tar några timmar.

    Vi är för övrigt många som skulle offrat varenda sekund av en förlossning för att få ha våra barn i livet. Alla har inte den turen vettu...

    Tacksamhet och perspektiv är två viktiga ledord i denna diskussion tänker jag...
  • Anonym (Anna)

    Ursäkta min nyfikenhet men vad var det som gjorde den vaginala förlossningen misslyckad förra gången? Är det saker som absolut kommer att ske denna gång med eller är det rädslor för att det kommer att sluta med snitt igen som gör att du inte vågar försöka trots att du innerst inne vill ha en vaginal förlossning?  

    Jag hoppas att du kommer att få en positiv upplevelse av din förlossning trots snitt <3

  • Anonym (H)

    Jag förstår att du är bitter! Strunta i vad andra här säger, man FÅR känna sig besviken och snuvad på förlossningsupplevelsen.

    Min första graviditet hade jag gått hela graviditeten och förberett mig och peppar mig själv inför förlossningen. Sen slutade det med igångsättning som funkade och akutsnitt. Med nr 2 tänkte jag mig verkligen en vaginal förlossning eftersom jag vet att jag inte kommer skaffa fler barn. Så det var liksom sista chansen.
    Vattnet gick, men sen hände ingenting. Låg på förlossningen och väntade i 2 dygn innan dom kunde tänka sig att börja med igångsättning och då gav dom min kropp 4 timmar, men tyckte för lite hade hänt, så slutade med snitt igen. Jag var arg och besviken och grät. Jag ville verkligen inte ha snitt. Inte för att jag var rädd eller orolig utan bara för att jag så gärna ville uppleva en vaginal förlossning. Var arg på personalen som envisats med att vänta så länge med att börja sätta igång mig och det var mycket "tänk om.." Funderar ibland på det än. Över ett år senare..

    Men är du säker på att det blir snitt denna gången? Är det planerat snitt då?

  • Anonym (Jez)

    Hej TS.

    Förstår din känsla. En av mina sorger i livet är just att jag inte kunnat föda vaginalt. Men vet du om det kommer bli snitt även denna gång?

    Mitt första barn blev det ett akutsnitt på, efter igångsättning och 24 timmars värkarbete. Blev sövd och förlorade massa blod. Blev deppig efteråt och kände mig relativt misslyckad.

    Andra barnet hade jag gett mig tusan på att föda vaginalt. När det började närma sig BF konstaterade de att bebisen var väldigt stor. De rekommenderade ett snitt, då förlossningen antagligen skulle sluta i ett akutsnitt den gången också. Jag gav det chansen till BF och sen det blev ett planerat snitt. Vilket var väldigt fint och jag kände mig inte snuvad på upplevelsen den gången. Väldig skillnad mot akutsnitt.

    Mitt sista var ju tvunget att bli ett planerat snitt. Fick ett datum och samma natt gick vattnet och värkarna satte igång. Så det blev ilfart med taxi till BB. Där de försökte stoppa värkarbetet. Väldigt glad att jag fick uppleva den biten.

    Grattis till bebisen och lycka till!

Svar på tråden Så sjukt orätvisst att inte kunna föda vaginalt!