• kma

    Behöver råd angående vår framtid, hur hade ni gjort?

    Hej!

    Vår son är 7 månader nu och vi har tänkt att han ska börja hos dagmamma framöver när han är runt 1,5 år. Samtidigt så ska jag sadla om och börja plugga då jag bara har fått en massa extrajobb och aldrig fast. Jag har gått vidare till en utbildning men inte fått plats riktigt än och utbildningen börjar i slutet av augusti och sonen fyller 1 i september. Utbildningen är 1,5 år bara så inte så lång och det är på distans så jag kommer ju kunna träffa sonen ofta ändå.

    Sambon tänkte vara pappaledig när jag börjar plugga och vara det i några månader men sen lär ju han också börja jobba igen. Och när sonen skolas in vill man ju gärna vara med men jag kan ju inte ta ut mammadagar när jag pluggar så jag kommer ju inte kunna vara med på det.

    Men jag vill verkligen komma igång och få ett jobb och utbildning nu för om jag väntar till nästa höst med att börja då fyller sonen 2 år och vi har inte råd att vara hemma så länge. Och det skulle betyda att jag bara skulle jobba extra ett helt år och få sämre lön än när jag tar ut mammapenning.

    Eftersom det är distans så skulle jag ju kunna kombinera både sonen och plugg men man måste ju vara beredd på att det är plugg 8 timmar om dagen det blir ju som ett jobb. Utbildningen är tandsköterska förresten så vore snällt om någon vet något om man kan plugga och samtidigt ha barnet hemma ett tag. Så jag vet inte hur jag ska göra. Vad hade ni gjort? Hade ni väntat ytterligare ett år och gått hemma med inga pengar alls i stort sett eller satsat och börjar plugga? Alternativt att någon anhörig kanske kan ta hand om sonen när det behövs. Jag är så himla kluven. Jag vill inte gå hemma ett helt år till och kommer som sagt inte ha råd. Men det här med inskolning till dagmamman varken kan eller vill jag missa och det kanske jag kommer göra när jag måste plugga varje dag. Hur många dagar brukar det vara att skola in ungefär? Många frågor men svara gärna på så många som möjligt, skulle betyda mycket!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Behöver råd angående vår framtid, hur hade ni gjort?
  • scanmia

    Hur är sonen? Är han en lättsam bebis som sover bra? Och hur är du som student? Kan du vara effektiv?

    Det låter som om det kommer att röra sig om några hundveckor då det kommer att vara "för" mycket, men om du är villig att lägga några helger och sena kvällar på plugg så borde ni kunna hanka er igenom dem och inte behöva vänta med utbildningen tycker jag. Bulla upp med färdiglagad mat i frysen, plugga in lite i förväg, be släkt och vänner om lite extra barnvaktshjälp och se till att du i övrigt drar ner på alla åtaganden som inte är absolut nödvändiga. Plugga, sova, ta hand om sonen. Jag tror att du kan klara av det!!

  • Anonym (C)

    Eftersom du pluggar på distans är det ju inga problem att skola in sonen. Plugga på helg/ kväll istället bara. Det är ju det som är fördelen med distansstudier. Att kunna styra över tiden själv.

  • pigglet

    Distans - inga problem. Du väljer själv när du pluggar.

    Så mitt råd - hoppa på utbildningen direkt i höst. I början pluggar du helger/kvällar/när sonen sover. Eller förresten - pappan ska dessutom vara hemma? Då är det ju inga som helst problem?
    Sedan skolar du in hos dagmamma (räkna att det tar 3-10 dagar) och så kan sonen börja vara där några timmar på dagarna så du kan plugga effektivt.

    En bekant till mig pluggade heltid till lärare medan hon var föräldraledig. Det gick bra, enligt henne. Beror på hur lätt man har för sig med pluggandet och hur disciplinerad man är att avsätta tid för att läsa.

  • kma

    Tack så mycket för era kloka svar! Guld värt! Nu vill jag ha era råd och tips igen :)

    Jag och sambon har diskuterat lite om detta ikväll. Han har egen firma och erbjöd mig att börja jobba hos honom i och med att jag bara får extrajobb där jag egentligen jobbar. Jättesnällt av honom! Jobbet blir då att svara i telefon och på mail vilket jag kan göra hemifrån. Kanske även lite andra uppgifter men det får vi diskutera sen.

    Jag kände då att jag kommer spara mammadagar vilket ju är jättebra. Samtidigt vill jag ändå plugga nu i höst om jag kommer in. Så jag ska alltså både plugga och se sköta hans jobb lite och ta hand om sonen haha. Att man står ut kanske är för att plugget är distans och jobbet kan jag sköta hemifrån och som ni sa så kan jag ju plugga på helger när vi ska skola in honom.

    Men nu till frågan, hade ni jobbat hos sambon ett år först och börjat plugga nästa höst istället eller hade ni börjat nu? Jag är rädd att jag kanske inte kommer in nästa år för att konkurrensen kan bli hårdare. Ska jag satsa på att börja nu och med att sköta annat på sida om samtidigt (det handlar ju bara om ca 1 år) eller ska jag vänta till nästa år? Vad gäller pengar kan jag ta bidrag under utbildningen och samtidigt tjäna lite hos sambon så vi kommer att klara oss på det vilket känns bra!

  • Anonym (C)

    Jag skulle börja plugga så snart som möjligt :) Skulle inte vänta tills nästa år.

  • Ramborg

    Jag tycker också du ska börja plugga så fort det går. Tänk om du inte kommer in nästa år, hur länge ska du vänta på att komma in igen? Två år? Tre? Sju? Jag säger inte att det faktiskt blir svårare att komma in, men sånt där vet man ju inte i förväg. Dumt att chansa.


    42.
  • pigglet

    Samma här - plugga. En utbildning är alltid bra.

    Sedan om du alls ska jobba åt sambon, det är en annan femma. Det låter som det kan bli lite fullt upp. Och du vill ju hinna vara med sonen också. De flesta brukar ju hellre gå NER i tid när man har små barn, inte plugga 100% samtidigt som man jobbar och har en 1-åring.

  • VemVetMest
    VemVetMest skrev 2016-04-28 19:52:27 följande:

    Jag var ensamstående och pluggade när mitt barn var mellan 9 månader och 4 år.

    Det går!


    Kan tillägga att barnet började på förskola vid 4-års ålder. 15h/veckan hela första året. Därefter mellan 8-15 (arbetade 75% då lönen efter utbildningen blev så hög, så det räckte med 75%).

    Mitt barn var alltså hemma med mig under hela studietiden och jag pluggade endast 2,5 timmar på dagen (då barnet sov), samt på kvällarna och även vissa helger då min mamma tog hand om mitt barn.

    Småbarn till föräldrar som pluggar har det MYCKET bättre än barn till föräldrar som måste vara på jobb mellan vissa tider.

    Det är smart att plugga under småbarnsåren. Riktigt smart!
  • kma

    Åh tack snälla ni för peppande svar! :D Jag kommer definitivt satsa på att plugga nu särkilt om det till och med är smart att plugga när man har småbarn :)

    Men om jag inte jobbat hos sambon samtidigt så kommer jag bara få bidrag från CSN och det kommer vi nog inte ha råd med. Jag kanske kan jobba deltid hos sambon i alla fall eller tror ni det blir svårt och samtidigt plugga heltid och ta hand om barn? Jag gillar ju att ha saker att göra men vet inte om det blir för mycket? Fast det känns lite avslappnat att jag både kan jobba och plugga hemifrån. Anledningen till att jag bara tar bidrag från CSN är att jag redan har lån där och vill inte ta ett till lån känner jag.

  • Björckan

    Jag fick barn mitt i en utbildning. Var studieledig i en termin och hoppade sedan på distansutbildning (hade läst på campus tidigare). Det fungerade mestadels bra, men jag ska inte ljuga. Det fanns perioder när det var svårt att plugga och ha barn samtidigt. Särskillt när jag var mitt uppe i min C-uppsats och sonen gick sin första höst på dagis och drabbades av varenda bassilusk, fick atypisk feberkramp och vi fick göra några vändor till sjukhuset. Då var jag MYCKET tacksam att min skrivpartner var underbar och bar ansvaret i några veckor!


    Men inskolningen var inga problem, inte heller att plugga på dagarna. Sonen gick på förskolan mellan 9-15. och då pluggade jag antingen hemma eller på bibblan. Vissa dagar hade vi web-baserade föreläsningar till 16 men då var det inga problem att skjuta på tiden (samma om vi började 8.)

    Jag rekommenderar att du börjar plugga nu...klarar du dig på endast bidrag från CSN så är det väl det bästa, men annars är ju studielån rätt förmånliga... Lycka till :)

Svar på tråden Behöver råd angående vår framtid, hur hade ni gjort?