• hipsterpappan

    IKEA tog ned mamma/pappaskylt efter klagomål/rätt eller fel?

    När Beatrice fick syn på en skylt på IKEA med texten "Mer plats för dig mellan borden för dig, din mamma och pappa i familjehörnan" fick hon en klump i magen. Eftersom intga andra konstellationer nämndes t.ex mamma/mamma eller pappa/pappa etc ansåg hon att texten var diskriminerande för dessa grupper. Efter ett argt inlägg på IKEA:s Facebook sida fick hon företaget att skamset plocka ned skylten och be om ursäkt för misstaget. Så gjorde IKEA rätt eller är hela historien bara löjlig och en storm i ett vattenglas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden IKEA tog ned mamma/pappaskylt efter klagomål/rätt eller fel?
  • Aniiee

    Skitfånigt att haka upp sig på. Visst kan IKEA vara lite mer inclusive, men det är inget att hänga upp sig på och skriva snyftare på nätet om.


    You are the creators and the curators of your own lives
  • Annelie 76

    Tycker de kunde skrivit föräldrar på en gång. Hela texten är ju väldigt löjlig och omständig så den behöver helt klart en förbättring.

  • EnGladPingvin

    Personen som upprör sig över den skylten kan inte ha mycket att uppröra sig över. Att Ikea backar är rent pinsamt. Tror faktiskt det skadar deras varumärke mer än att stå för det de sagt. Med det menar jag inte att det finns andra familjekonstellationer än mamma, pappa, barn. Det är bara det att någon alltid kan bli kränkt oavsett vad man skriver. Välj att förstå vad folk menar , inte gå stenhårt på ordförståelse.

  • Tom Araya

    Rent trams!

    Jag skulle vilja höra denna Beatrices förklaring till vilka familjemedlemmar och vilka familjekonstellationer som exkluderas i text som tar upp barn, mamma och pappa...det vore möjligtvis syskon i så fall eftersom skylten riktade sig till ett barn.

    Det får vara bra lättkränkta människor som tolkar en informationsskylt så ordagrant att man tar "mamma/pappa" som enbart en av varje.

  • Aniiee
    Tom Araya skrev 2016-04-27 20:12:44 följande:

    Rent trams!

    Jag skulle vilja höra denna Beatrices förklaring till vilka familjemedlemmar och vilka familjekonstellationer som exkluderas i text som tar upp barn, mamma och pappa...det vore möjligtvis syskon i så fall eftersom skylten riktade sig till ett barn.

    Det får vara bra lättkränkta människor som tolkar en informationsskylt så ordagrant att man tar "mamma/pappa" som enbart en av varje.


    Fast nu stod det ju faktiskt mamma OCH pappa, vilket är syftar på en specifik familjekonstellation, dvs kärnafmiljen, inte mamma ELLER pappa (/ betyder eller...y'know). *leker djävulens advokat*
    You are the creators and the curators of your own lives
  • Haskel

    Vart ska detta trams sluta?

    Ska alla  människor behöva åka rullstol...så vi inte kränker de rullstolsbundna?
    Ska alla behöva gå med lappar för ögonen...så vi inte kränker de blinda?
    Ska alla människor måla sig bruna...så vi inte kränker de svarta?

    Jag har tidigare inte haft minsta problem med homosexuella/transsexuella. Även andra människor/grupper i minoritet.
    Men varje gång jag hör dumheter likt ovan, börjar jag känna att det kanske var bättre på, typ 30-talet.

  • Oscarsmamma84

    Tycker alla människor e så jäkla lättkränkta nuförtiden o gråter ut i tidningar. Tramsigt o de borde skaffa sig ett liv eller en hobby eller gå till en psykolog så de slutar känna sig så kränkta hela tiden

  • Aniiee
    Haskel skrev 2016-04-27 20:31:04 följande:

    Vart ska detta trams sluta?

    Ska alla  människor behöva åka rullstol...så vi inte kränker de rullstolsbundna?
    Ska alla behöva gå med lappar för ögonen...så vi inte kränker de blinda?
    Ska alla människor måla sig bruna...så vi inte kränker de svarta?

    Jag har tidigare inte haft minsta problem med homosexuella/transsexuella. Även andra människor/grupper i minoritet.
    Men varje gång jag hör dumheter likt ovan, börjar jag känna att det kanske var bättre på, typ 30-talet.


    Inbilla dig inte att det är några stora HBTQ-grupper som håller på så där. Det är mest SWJ's, som älskar att bli upprörda åt andras vägnar......
    You are the creators and the curators of your own lives
Svar på tråden IKEA tog ned mamma/pappaskylt efter klagomål/rätt eller fel?