• siinen

    PCO(S) och övervikt

    Hej!  Jag är 31 år och fick diagnosen PCOS för ca 1.5 år sedan. Då hade jag och sambon försökt få barn i nåt år. Min mens har alltid varit lite oregelbunden då jag inte ätit P-piller. Men nr jag slutade med dem sist så tog det länge före jag fick mensen tillbaka. Och efter det  blev den väldigt oregelbunden. Jag är kraftit överviktig, Jag fick remiss till en dietist och vägde in mig på 140kg. Nu har jag gått ner ca 20 kg och mensen blivit mer regelbunden.  Och det är ju positivt för då har man kanske en chans att bli gravid på egen hand.
    Men nu har det börjat bli väldigt svårt att bli av med resten av kilona, har ju mycket kvar att gå ner före jag får mer hjälp. Har fått utskrivet Metformin men inte hunnit börja ta det ennu. Måste ner på ett BMI på 35 för att få mer hjälp.

    Vill gärna ha råd av andra som har pcos och är överviktiga. Hur har ni lyckats?

  • Svar på tråden PCO(S) och övervikt
  • Anonym (Gymmet)

    Vi med PCOS har mer testosteron i kroppen, så vill du minska i vikt använd detta till din fördel. Bygg muskler, vilket du har lättare för än andra kvinnor, som sedan kan bränna ditt fett medan du vilar.

    Har själv gått ner från 130 till 100 med den metoden och fortsätter. Tänk även på att inte minska för mycket i vikt på en gång då det är större risk att gå upp allt igen, välj punkter där du pausar en månad eller två ibland och ta nya tag igen. På så viss får du en ny viktsetpoint som till viss del hjälper dig att inte gå upp över den igen. Det ger även huden en chans att komma ifatt.

  • siinen

    Mina 20 kg har tagit ca 1.5 år så långsamt har det gått. Men har just börjat med styrketräning så hoppas på att det skall ge mer resultat nu. Min dietist säger att maten är 90% av viktnedgången men tycker jag sköter mig rätt så bra men endå visar vågen samma. 
    Grattis till din viktnedgång! Hur har du ätit för att gå ner? Jag försöker ta bort kolhydrater men svårt i bland, speciellt bröd. Pasta och ris kan jag leva utan, fast jag unnar mig ibland, då fullkorn.  
    Men tack för svar, kämpar vidareGlad

  • Anonym (Gymmet)

    Jag har försökt med allt möjligt skit, haft PCOS och slagits mot övervikten i halva mitt liv. Var 15 år när jag fick diagnosen och är 31 idag. Har provat i princip alla dieter och alternativ, gått ner lite och gått upp allt + lite till igen. 

    Det som för mig gjort skillnad i att lyckas gå ner på lång sikt är att stanna var 7:e kilo och ligga kvar där 2-6 månader innan jag tillåter mig att gå ner mer. I princip så använder jag kolhydratrestiktion för att uppnå viktnedgång. Under viktnedgångsfaserna "unnar" jag mig inget, det är nolltolerans på allt socker och alla kolhydrater. Då äter jag mest kyckling, fisk och grönsaker som växer ovan jord samt fetter från växtriket samt undviker mejeriprodukter annat än mjölken i kaffet (lättmjölk).

    När jag står still i vikt äter jag även kött, alla mejeriprodukter (utan tillsatt socker), "unnar" mig vitt bröd, pasta eller liknanade enstaka gånger, äter råris, rotfrukter och frukt. Undviker alltid tillsatt socker och alkohol, i övrigt försöker jag äta så ren mat som möjligt. Ju närmre sin naturliga form den är detso bättre. 

    Känner att de här "pauserna" har stärkt mig väldigt mycket och de gånger jag får återfall och suger efter kolhydrater driver mig til vansinne så går jag iaf inte upp mer än till senaste "pausvikten" vilket är väldigt skönt. Att stå still ibland ger möjlighet för kroppen att återhämta sig lite och för mig att öva på min nya livsstil. Denna gånger är det för livet.

Svar på tråden PCO(S) och övervikt