• Anonym (olycklig mamma)

    Hjälp mig älska min baby :-( (lååååångt)

    Jag är så ledsen. Och känner mig så hemsk. 

    Jag har två friska döttrar, båda planerade och mycket efterlängtade. Den första föddes 2014 och jag älskade henne mer än livet självt ända från början. Ett så vackert, perfekt och på alla sätt fullkomligt barn hade jag aldrig trott kunde finnas. När hon var ca ett halvår blev jag gravid igen och glädjen var stor! Vi skulle få ett till underbart, fantastiskt barn! Precis som första gången fortlöpte graviditeten väldigt enkelt, det här barnet växte till och med bättre än det första (som var något liten när hon kom) och vi såg fram emot att bli föräldrar igen.

    Så kom förlossningen. Den var odramatisk, snabb och helt utan komplikationer. Vi åkte hem samma dag, med vår lilla... bortbyting?!? Det var en flicka till och hon var frisk och välskapt, men inte alls något söt bebis. Det märkliga var att inte ens jag, mamman, tyckte att hon var söt. Att jag inte omedelbart blev helt galet förälskad i min nyfödda antog jag berodde på att det var så MYCKET med allt, storasyster var bara 15 månader och jag var ensam med dem eftersom maken gick tillbaka till jobbet efter bara några få dagar. 

    Då började helvetet. Min älskade stora flicka förvandlades till en liten tyrann. Visst hade hon varit passionerad sedan tidig ålder, med både vredesutbrott och skrikattacker som med råge överträffade något jag sett hos jämnåriga barn. Under graviditeten var jag ständigt orolig för att hon skulle kasta sig mot magen eller sparka mig eller göra så att jag föll olyckligt osv. Och när lillasyster väl var född blev det ännu värre. Hon är hemskt rar mot sin syster, men vill gärna ha min fulla uppmärksamhet (vilket inte är så konstigt i den åldern) och om hon inte får som hon vill blir det RASERIUTBROTT DELUXE. 

    Hela detta med storasyster och hennes temperament är en sak. Men det tär ännu mer på mig att jag inte förmår älska min lilla baby. Jag tycker inte hon är särskilt söt (bara när hon sover) och jag jämför hela tiden med känslorna jag hade när jag fått hennes syster. Naturligtvis håller jag henne, kramar och gosar och bär nära, leker och nojsar och skrattar när jag byter blöja och det är klart att det är jätterart när hon skrattar och tittar och man ser att hon tar in omvärlden. Men det plågar ihjäl mig att jag inte riktigt kan älska henne som man ska älska sitt eget barn. Jag tar hand om henne och jag är öm mot henne, men inombords gråter jag, för att detta lilla barn förtjänar ju att bli älskat! Det är så OUTHÄRDLIGT SORGLIGT att en liten bebis som inte bett om att få komma till världen ska få en mamma som jag, som inte älskar henne. Alldeles från början tänkte jag att jag måste ge det tid, att det skulle komma vartefter, att det ju var en stor omställning att ha två i stället för en osv. Men nu är hon ett halvår. Och hon är bara där. Som en liten märklig inneboende här i huset.

    När storasyster var bebis så kunde jag knappt sova eftersom jag var så rädd att hon skulle sluta andas. Med lillasyster är jag helt nonchalant, bara lägger henne för kvällen och tittar till innan jag går till sängs (hon sover i vårt sovrum, bredvid vår säng) och sen är det bra. Jag är inte rädd att katterna ska gå dit och kväva eller riva henne, som jag var med storasyster. Ibland har jag undrat om jag faktiskt skulle sörja om hon dog. Eller skulle jag bara "jaha, det var ju synd när man nu har lagt ner så mycket jobb..." Rynkar på näsan 

    Storasyster går hos dagmamma på dagarna nu, jag är hemma med lillan. När jag hämtat stora tjejen är det KAOS KALEBALIK INFERNO VANSINNE resten av kvällen. Hon skriker skriker skriker kastar sig på golvet slänger saker och jag vet inte allt om jag inte ägnar all tid åt henne OCH gör precis det hon vill. Det är SKITJOBBIGT. Maken kommer hem mellan 19 och 20 och då avlastar han och jag ordnar middag och sen kaosar vi isäng hela cirkusen och sen blir det lite lugnt en stund, men jag är sååååååå trött. 

    Jag har ju tänkt att det kanske är för att jag är SÅ UTMATTAD som känslorna inte kommer, att jag skulle älska min lilla babyflicka en hel massa miljoners miljarders om jag bara hade mer ork och inte var så sjukt stressad av storasysters "krav". Och samtidigt har jag fruktansvärt dåligt samvete för att jag blir arg till slut när hon bara vrålar och härjar. Varenda kväll tänker jag att jag ska ha mer tålamod, inte bli arg när hon ylar och kränger och kastar mat och slänger sönder saker och bara gör tvärtemot allt jag säger. Men jag blir ju arg igen och igen och igen. Och mitt i allt börjar såklart lillan skrika och så står jag där med två arga/ledsna/rädda/jag vet inte vad? barn och känner mig helt uppgiven.

    Men det värsta är att jag inte älskar min lilla baby. Det kan jag aldrig förlåta mig själv för. Finns det ingenstans man kan vända sig för att få hjälp med att börja älska sitt barn? Jag har läst om kärlekslösa mammor och det är så fruktansvärt och nu är jag en sån. Jag ska aldrig aldrig visa det, men i mitt hjärta finns den här gigantiska sorgen och den kommer aldrig att gå över. 

    VARFÖR KAN JAG INTE ÄLSKA MITT BARN? GråterGråterGråter

  • Svar på tråden Hjälp mig älska min baby :-( (lååååångt)
  • Pastella

    Du låter som en väldigt kärleksfull person. Det är tufft med två barn tätt, det är inte konstigt att du inte hänger med. Det låter ändå som att det bara är du som tagit smällen, barnen har det bra. Berätta för bvc att du hade behövt någon att prata med så fort som möjligt.
    Lycka till, jag tror på er.

  • Anonym (Minna)

    Sök hjälp, det finns att få!:)
    Kan det vara förlossningsdepression?

  • Anonym (Mamman)

    Varför tror du själv att du inte älskar ditt barn?Inbillar du för mycket och jämför?Är du säker på detta,eller att du mår så dåligt,att det är därför ?Sök hjälp,läkare,psygolog osv.

  • Anonym (.)

    Jag är inte säker på att du inte älskar henne. Det kanske bara känns så för att du jämför med att vara förstagångsförälder, samt att det är så mycket stress i övrigt just nu. Skulle någon människa försöka skada ditt barn skulle du sannolikt skydda henne och möjligtvis även känna kärlek, tex om vagnen med henne i helt plötsligt försvann i affären.

    Hur som helst behöver du någon att tala med om detta, som ovanstående skrivit. Kan mannen avlasta mer? Kortare dagar ett tag?

    När vårt barn var 2 år somnade hon som en stock redan vid 18 på kvällen. Får ditt äldsta barn för lite sömn? Det låter väldigt sent att äta middag vid 19-20 och därefter lägga sig.

  • Anonym (1177)

    Ingen expert, men låter som en klassisk förlossningsdepression.

    www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Forlossningsdepression/


    "Det är också ganska vanligt att man inte känner något särskilt för det nyfödda barnet. Oftast kommer känslorna för barnet med tiden. Om man slutar känna för barnet eller känslorna inte kommer efter en tid, kan man ha fått en förlossningsdepression.

    När ska man söka vård?


    Om man känner sig nedstämd eller inte gläds åt barnet på det sätt som man hade hoppats kan man alltid kontakta barnavårdscentralen. Om situationen känns ohanterlig kan man söka vård direkt på vårdcentral eller akutmottagning.


     


    Man kan alltid ringa sjukvårdsrådgivningen för att få råd.

    Ungefär en av tio nyblivna föräldrar får en lättare eller svårare förlossningsdepression. De flesta blir bra inom ett halvår."

  • Anonym (Hmm)

    Blir man inte lite sån där, första blir värsta stora grejen och andra, been there done that, du slappnar av efter att haft så mycket känslor... Fast jag vet inte, samtalskontakt.

  • Anonym (olycklig mamma)
    Pastella skrev 2016-04-27 21:23:25 följande:

    Du låter som en väldigt kärleksfull person. Det är tufft med två barn tätt, det är inte konstigt att du inte hänger med. Det låter ändå som att det bara är du som tagit smällen, barnen har det bra. Berätta för bvc att du hade behövt någon att prata med så fort som möjligt.

    Lycka till, jag tror på er.


    Tusen tack. Det betyder massor. Jag känner mig så modlös. Så tom. Och det värsta jag kan tänka mig är ju att lillan - eller storan - någonsin, någonsin känner att de inte är älskade av sin mamma. Jag vill att de (båda!) ska känna att jag är den ultimata tryggheten och kärleken.

    Alla ni som skrivit "sök hjälp", det skulle jag ju gärna vilja om det nu går att få hjälp. Det var mycket därför jag skrev öht, för att höra om någon trodde att jag kanske kan få hjälp att komma förbi detta. Men hur, var, vad gör jag? Jag har faktiskt berättat detta (fast något mildare kanske) för BVC-sköterskan, men hon tycker att jag ser så förälskad ut när jag tittar på min lilla bebis (som hon tycker är sååå söt) och jag försöker tills jag blir BLÅ att klämma fram en liten skvätt moderskärlek när hon verkar tro att den finns där. Men ska jag verkligen behöva tvinga fram den? Ska den inte komma av sig själv när man nu har gjort, burit och fött ett litet barn?
    Anonym (Mamman) skrev 2016-04-27 21:27:59 följande:

    Varför tror du själv att du inte älskar ditt barn?Inbillar du för mycket och jämför?Är du säker på detta,eller att du mår så dåligt,att det är därför ?Sök hjälp,läkare,psygolog osv.


    Åh jag vet ju inte! Jag har försökt att lugna mig med att det kan ta tid inna känslorna kommer, det är vanligt att det tar ett tag, jag är så trött att det påverkar min förmåga att känna intensiva känslor osv osv osv. Men ett halvår kan väl inte vara normalt???
  • Anonym (:()

    Du verkar vara en bra mamma som mår lite dåligt just nu. Det kan vara som de andra har sagt en förlossningdepression. Det är väldigt modigt av dig att skriva detta. Hjälp finns att få, BVC har koll på sånt.

    Det är inte lätt med 2 barn, man kan bara göra sitt bästa. Hoppas att allt blir bättre snart och att du får den hjälp du behöver.

Svar på tråden Hjälp mig älska min baby :-( (lååååångt)