• Anonym (Går det?)
    Äldre 28 Apr 19:25
    934 visningar
    9 svar
    9
    934

    Kan man spara sin FP så här?

    Bakgrund:

    Jag har inte jobbat, ska plugga nu efter sommaren, ska plugga i sammanlagt 6 år varav de första 5 åren är på distans och det sista är en slags "praktik".

    Kan man göra så här?

    Jag får 480 föräldradagar. Jag börjar ta ut FP 19 dagar innan mitt barn fyller två år, samt varje dag under hela barnets tredje år. Då har jag tagit ut totalt 365+19=384 dagar och har då 96 dagar kvar efter det att barnet fyllt 4 år. (Enligt nya reglerna får man bara ha 96 dagar kvar, men kan ta ut de upp tills dess att barnet fyller 12 år).

    Tanken är att jag är hemma med vårt barn på heltid fram till barnets 4-årsdag. Då börjar barnet på förskola (15h/veckan). Jag kommer att plugga på kvällar och helger, samt vissa heldagar (då barnet är med sin pappa som har några lediga strödagar mitt i veckorna).

    Kan man göra så med föräldrapenningen?

  • Svar på tråden Kan man spara sin FP så här?
  • Äldre 28 Apr 19:35
    #1

    Ja, det kan man.

    Jag fick barn innan de nya reglerna, så jag kan spara hur många dagar jag vill, men endast till barnets 8-årsdag.

    Jag fick barn i december, började plugga på distans i augusti. Jag pluggade endast kvällar och helger (men låg endast på 50%), samt några dagar mitt i veckan då min mamma ändå tog hand om barnet.

    Jag kunde på så vis vara hemma med mitt barn i 4 år (valde också förskola först vid 4-års åldern), samt låta barnet vara på förskola endast 15h/veckan).

    Jag har nu kvar exakt så många FP-dagar som krävs för alla lov och studiedagar fram tills dess att mitt barn fyller 8 år.

  • Äldre 28 Apr 19:40
    #2

    Varför vänta in i det sista med att ta ut dagarna? Du kan till exempel ta ut dem under sommarloven. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Går det?) Trådstartaren
    Äldre 28 Apr 19:47
    #3
    Kerubmamman skrev 2016-04-28 19:40:32 följande:

    Varför vänta in i det sista med att ta ut dagarna? Du kan till exempel ta ut dem under sommarloven. 


    Kallas självdisciplin. Tanken är att vi ska spara alla pengarna. Tar vi ut de lite här och där så blir det lätt hänt att man använder de.

    Så det är för att ha lite mer "kontroll".
  • Äldre 28 Apr 19:53
    #4

    Pappan?
    Du har 245 dagar, pappan har 245 dagar.
    Ni kan tillsammans spara 96 dagar efter barnet fyllt 4 år. TEx att du sparar 96 dagar och pappan 0 dagar eller vilken mix ni vill spara.

    Kolla upp pappans SGI, för om han har en bra SGI och du bara har 250 kr/dag så tjänar ni på att pappan tar ut SGI-dagarna och du bara tar ut Lågnivådagar + de dagar du inte kan ge bort.
    Ni får räkna på det!

    Även om du är hemma heltid, så kan pappan ta ut SGI-dagar och du kan låta bli att ta ut dagar (eftersom du inte blir av med en injobbad SGI).

    Om han inte vill vara hemma heltid så finns det massor av varianter:

    * När han är ledig mer än 4 dagar (dvs 5 dagar eller mer) från jobbet, tex om det är röda dagar, klämdagar eller liknande, så får han ta ut SGI-dagar, även om han inte tar ledigt från jobbet.
    * Han kan passa på att vara FL fredagar eller måndagar och ta ut SGI-dagar över helgen = får ut 3 st SGI-dagar/vecka, men behöver bara vara 20% FL från jobbet.
    **Om det är bättre kan man göra som ovan, fast ta halvdag FL mån eller fre, samt ta ut SGI-dagar över helgen = får ut 1,5 SGI-dagar/vecka, men behöver bara söka 10% FL från jobbet.
    *Man kan fråga arbetsgivaren om man får spara semestern och ta FL istället, eller göra en mix tex fortsätta ta FL på måndagar och bara ta 4 dagar semester per vecka under ledigheten.

    För er kan det vara så att pappan får ut mer per år från försäkringskassan, än du som bara får 250 kr/dag, även om han jobbar mycket (80-90%). Så då kan ni tjäna på att han tar ut FL när det är möjligt och ger dej dessa pengar om ni inte har gemensam ekonomi.

  • Äldre 28 Apr 20:02
    #5
    Anonym (Går det?) skrev 2016-04-28 19:47:33 följande:
    Kallas självdisciplin. smile2.gif Tanken är att vi ska spara alla pengarna. Tar vi ut de lite här och där så blir det lätt hänt att man använder de.
    Så det är för att ha lite mer "kontroll".
    Fast allt blir inte alltid som man har tänkt sig. Det kanske visar sig att du inte kan ta föräldraledigt (hela) sista året och då brinner en massa dagar inne. 

    Jag håller med att, om man kan, så behöver man inte ta ut alla dagar under de första 18 månaderna, men det finns ett mellanting. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (X)
    Äldre 28 Apr 20:56
    #6

    Du har väl inte 480 dagar själv?

  • Äldre 30 Apr 10:37
    #7

    Jag tror inte du har nån SGI efter barnets tvåårsdag så det blir inte mycket att leva på. Och du har 390 egna dagar så om det finns 96 dagar sparade så är bara 6 dagar dina att ta ut efter 4-årsdagen.

  • Äldre 30 Apr 10:38
    #8
    ardath bey skrev 2016-04-30 10:37:40 följande:

    Jag tror inte du har nån SGI efter barnets tvåårsdag så det blir inte mycket att leva på. Och du har 390 egna dagar så om det finns 96 dagar sparade så är bara 6 dagar dina att ta ut efter 4-årsdagen.


    Det blev fel. Du har 240 egna dagar och pappan kan avstå högst 150 dagar till dig. Det var de 390 dagarna jag menade.
  • Anonym (G)
    Äldre 30 Apr 10:56
    #9
    Anonym (X) skrev 2016-04-28 20:56:16 följande:

    Du har väl inte 480 dagar själv?


    Är hon ensamstående med ensamvårdnad så har hon 480 dagar
Svar på tråden Kan man spara sin FP så här?