• Äldre 28 Apr 20:53
    2250 visningar
    19 svar
    19
    2250

    Panik, var är mjölken?!

    Min amning har funkat helt felfritt från start till och med idag (8 veckor). Idag helt plötsligt kom det ingen mjölk alls. Eller ja några droppar men inte mer än så... Har försökt pumpa hela dagen men det kommer i stort sett ingenting! Har någon varit med om något liknande? Vad ska jag göra?!

  • Svar på tråden Panik, var är mjölken?!
  • Äldre 28 Apr 20:59
    #1

    Har barnet ammat och det har kommit mjölk? Är det bara till pumpen det inte kommer?

    Själv så har jag ammat min son i snart två år och aldrig någonsin lyckats släppa mer än någon droppe här och där till en bröstpump. Gott om mjölk har jag dock :) 

    Har du provat att handmjölka? Rekommenderar också bra läsning om amning på bland annat Sagogrynets blogg. 

  • Äldre 28 Apr 21:11
    #2

    Mitt barn har ammat och hon blir frustrerad för att det inte kommer någon, har även provat handmjölka och det kommer bara några droppar :(

  • Äldre 28 Apr 21:14
    #3
    Justde skrev 2016-04-28 21:11:24 följande:

    Mitt barn har ammat och hon blir frustrerad för att det inte kommer någon, har även provat handmjölka och det kommer bara några droppar :(


    Är du helt säker på att det inte kommer något? Har du hört henne svälja? 

    Att de blir frustrerade vid bröstet ibland är inte ovanligt oavsett mjölk eller inte. 

    Det är dock väldigt väldigt ovanligt att mjölken bara helt plötsligt försvinner efter 8 veckors fungerande amning. Ammar du på hennes signaler? Ger du flaska också?
  • Äldre 28 Apr 21:19
    #4

    Tillväxtperiod vid två månader. Då ammar de mer än vad som finns och ofta (på tomt bröst) för att mamman ska producera mer. Brukar vara ännu mer markant vid 3 månader. Många,som slutar då för att "mjölken tagit slut". Frustrerade och arga barn. Amma så ofta du bara kan så kommer din kropp att ställa om snabbt.

  • Anonym (Mjölk­stockn­ing)
    Äldre 28 Apr 21:39
    #5

    Mjölkstockning kanske? Då har det brukar bli totalstopp här. Ring amningsmottagningen i morgon!

  • Äldre 29 Apr 01:55
    #6

    Ge ersätting i flaska, svält inte ditt barn.

  • Äldre 29 Apr 06:51
    #7
    Tow2Mater skrev 2016-04-29 01:55:00 följande:

    Ge ersätting i flaska, svält inte ditt barn.


    Självfallet ger jag henne mat, i form av tidigare utpumpad mjölk men det trodde jag var rätt uppenbart att jag inte svälter mitt barn? Men det kanske är något du brukar göra? Känns som en fruktansvärt onödigt kommentar.
  • Äldre 29 Apr 06:54
    #8
    Anonym (Mjölkstockning) skrev 2016-04-28 21:39:01 följande:

    Mjölkstockning kanske? Då har det brukar bli totalstopp här. Ring amningsmottagningen i morgon!


    Har aldrig haft mjölkstockning men av vad jag förstår när jag läser så är det vanligast att man får det i ena bröstet (jag har i stort ingen mjölk i något av brösten), man brukar få knölar i brösten (mina är som bara "tomma" och att det brukar göra ont (vilket det inte heller gör)... :(
  • Äldre 29 Apr 07:08
    #9

    Men vad händer när du ammar? Tycker barnet att det inte kommer något?

  • Äldre 29 Apr 07:12
    #10
    Alexi skrev 2016-04-29 07:08:43 följande:

    Men vad händer när du ammar? Tycker barnet att det inte kommer något?


    Hon suger ju men blir frustrerad och direkt hon somnar eller tappar intresset och hennes pappa håller henne så visar hon tydligt att hon är hungrig igen, efter några få minuter.
  • Äldre 29 Apr 07:26
    #11

    Men ni måste fortsätta amma, det är enda sättet att öka produktionen. Ha is i magen, ge utpumpad mjölk men amma massor.

  • Äldre 29 Apr 10:15
    #12

    Jag rekommenderar återigen att läsa bland annat Sagogrynets blogg. Hon är duktig på amning. Amningshjälpen har en hemsida med en massa bra tips också.

    Jag skulle vara försiktig med flaskan om du är rädd om amningen. Det är "meningen" att hon ska vara hungrig nu. Det är förmodligen en tillväxtperiod, hon beställer ökad mjölkproduktion genom sitt sugande. Får hon flaska så suger hon mindre och brösten kommer inte att tillverka tillräckligt och du är fast i en spiral där du måste fortsätta med flaskan.

    Min son ammade mer eller mindre konstant (skämtar inte) i tre månader. Han hade också en del perioder när han var mycket missnöjd och både ville amma och inte amma. Han var ledsen då han inte fick bröstet och han var ledsen då han fick bröstet. Såna perioder går över och det verkar vara naturligt.

    Ett annat tips för att komma över ledsenperioder lite smidigare är att skaffa en sjal eller sele som det går att amma i (ergonomisk sele, inte babybjörn) och sätta dottern där, låta henne sitta med bröstet i munnen och guppa med när du går omkring. Det har haft lugnande effekt på min son och på många andra barn i vår närhet.

  • Anonym (H)
    Äldre 29 Apr 18:30
    #13

    Amma på bara

    Drick mycket och få i dig fett

    Finns lite recept på havrekakor som kan öka mängden mjölk (eller iaf ger förutsättning att öka då det ger mer "material" att tillverka mjölk) om man googlar

  • Äldre 29 Apr 19:02
    #14

    Säger igen: Tillväxtperiod. Läs på hur amning fungerar. För att barnet ska kunna öka produktionen så måste det amma på tomma bröst. När de under vissa perioder (den vid 2 och framför allt den vid 3 månader är välkända) så blir det oftast mycket markant. Det finns för lite, de vill amma snabbt igen, frustration att det kommer för lite etc. Ju mer de ammar på tomt bröst desto snabbare fattar mammans kropp att den ska öka produktionen. Naturen är finurlig. Mjölken försvinner ont plötsligt om man haft en välfungerande amning tidigare (om inte sjukdom och liknande är inblandat).

  • Äldre 29 Apr 19:03
    #15
    -1
    Justde skrev 2016-04-29 06:51:11 följande:

    Självfallet ger jag henne mat, i form av tidigare utpumpad mjölk men det trodde jag var rätt uppenbart att jag inte svälter mitt barn? Men det kanske är något du brukar göra? Känns som en fruktansvärt onödigt kommentar.


    Bättre att du ammar så anpassar sig kroppen snabbare. Ger du ersättning eller utpumpad mjölk kan din kropp inte veta att barnet behöver mer = ingen ökad produktion.
  • Anonym (Mjölk­stockn­ing)
    Äldre 1 May 09:33
    #16
    +1

    Det är sant att barnet stimulerar till ökad mängd och att man ska intensivamma. Men det kan samtidigt vara viktigt att veta att alla inte har tillräcklig produktion. Jag har tex en i min närhet som hela tiden fick rådet att amma mer av BVC, och barnet bara tappade i vikt. Det var så illa att det spädbarnet svalt, för mamman hade inte tillräckligt med mjölk. Hon riskerade hjärnskador pga detta. Allt löste sig till slut med ersättning och bvc blev anmälda för tjänstefel (och familjen fick rätt). Detta var en relativt ung förstagångsmamma som hade svårt att stå på sig gentemot BVC.

  • Äldre 1 May 09:49
    #17
    Anonym (Mjölkstockning) skrev 2016-05-01 09:33:08 följande:

    Det är sant att barnet stimulerar till ökad mängd och att man ska intensivamma. Men det kan samtidigt vara viktigt att veta att alla inte har tillräcklig produktion. Jag har tex en i min närhet som hela tiden fick rådet att amma mer av BVC, och barnet bara tappade i vikt. Det var så illa att det spädbarnet svalt, för mamman hade inte tillräckligt med mjölk. Hon riskerade hjärnskador pga detta. Allt löste sig till slut med ersättning och bvc blev anmälda för tjänstefel (och familjen fick rätt). Detta var en relativt ung förstagångsmamma som hade svårt att stå på sig gentemot BVC.


    Fast vi pratar inte om en nyfödd här. Om det inte finns sjukdom eller något annat bakomliggande (det vet i så fall bara TS) så försvinner inte plötsligt mjölken över natt (och det är ju det TS beskriver inte långvarig viktnedgång eller liknande) om man fått igång en väl fungerande amning och haft en väl fungerande amning under flera månader. Det är liksom inte biologiskt möjligt. Det kan dock upplevas precis så när bebisen har en ökningsperiod. Om man i det läget ger utpumpad mjölk och/eller ersättning så drar man ut på det hela eller kan behöva att helt enkelt fortsätta att ge tillägg vid sidan (vilket inte alls är fel om det är det man vill).


    Sedan skulle jag tipsa om att söka hjälp på amningsmottagning snarare än bvc när det gäller amning, för bvc har oerhört dålig koll på amning och amningsfrågor generellt. 


     

  • Anonym (Mjölk­stockn­ing)
    Äldre 1 May 10:48
    #18

    Visst, inte nyfödd men 8 veckor är inte heller gammalt, så hur länge barnet ammat "problemfritt " kanske är svårt att säga. (Barnet jag nämnde var för övrigt äldre än så). Själv har jag ammat tre barn så jag är inte heller nybörjare. Har även haft en hel del kontakt med vår utmärkta amningsmottagning. Efter varje mjölkstockning så gick min produktion ner till ungefär 25 % på det bröstet i någon vecka (ibland två innan vi var uppe i rimlig produktion). Det hade inte mina barn klarat sig på tyvärr.


    Flickan och kråkan skrev 2016-05-01 09:49:24 följande:

    Fast vi pratar inte om en nyfödd här. Om det inte finns sjukdom eller något annat bakomliggande (det vet i så fall bara TS) så försvinner inte plötsligt mjölken över natt (och det är ju det TS beskriver inte långvarig viktnedgång eller liknande) om man fått igång en väl fungerande amning och haft en väl fungerande amning under flera månader. Det är liksom inte biologiskt möjligt. Det kan dock upplevas precis så när bebisen har en ökningsperiod. Om man i det läget ger utpumpad mjölk och/eller ersättning så drar man ut på det hela eller kan behöva att helt enkelt fortsätta att ge tillägg vid sidan (vilket inte alls är fel om det är det man vill).

    Sedan skulle jag tipsa om att söka hjälp på amningsmottagning snarare än bvc när det gäller amning, för bvc har oerhört dålig koll på amning och amningsfrågor generellt. 

     


  • Äldre 1 May 11:11
    #19
    Anonym (Mjölkstockning) skrev 2016-05-01 10:48:58 följande:

    Visst, inte nyfödd men 8 veckor är inte heller gammalt, så hur länge barnet ammat "problemfritt " kanske är svårt att säga. (Barnet jag nämnde var för övrigt äldre än så). Själv har jag ammat tre barn så jag är inte heller nybörjare. Har även haft en hel del kontakt med vår utmärkta amningsmottagning. Efter varje mjölkstockning så gick min produktion ner till ungefär 25 % på det bröstet i någon vecka (ibland två innan vi var uppe i rimlig produktion). Det hade inte mina barn klarat sig på tyvärr.


    Det finns massor med amning som kan strula så när det strular är det bra att ta kontakt med amningsmottagningen eftersom bvc kan väldigt lite. Säger inte heller att barn kan få i sig för lite utan jag utgår från det TS skriver.


    Två månaders väl fungerande amning är inte kort tid. Har det fungerat problemfritt i två månader så försvinner inte mjölken helt över natt. Har man mjölkstockning (vilket jag hoppas TS slipper) så försvinner inte heller all mjölk på båda brösten bara plötsligt. 


    Vad jag menar är att det på alla sätt och viss låter som en ökningsperiod. Misstänker TS stockning så bör hon kontakta amningsmottagningen få att få bra och inte minst rätt hjälp snabbt. Är hon orolig överlag över situationen så bör hon också kontakta amningscentralen för att slippa onödig oro. Hon kan gå och extraväga sin bebis (det brukar bara vara att knalla ner till bvc) för att minska oron. Och så hålla koll på kissblöjor.


    Det är inte ovanligt att brösten periodvis känns som tomma påsar, bebisen vill amma massor och blir frustrerad då det kommer för lite och det inte går att handmjölka ut något. Så fungerar naturen. Olika markant med olika barn är min erfarenhet.


    Men amningsmottagningen är bra att prata med .

Svar på tråden Panik, var är mjölken?!