• Äldre 28 Apr 20:58
    3249 visningar
    8 svar
    8
    3249

    Han river ner ALLT och skriker hela tiden

    Hej där! Har 2 katter, den ena är helt underbar och river aldrig ner något, skriker aldrig och sover hela nätterna. Den andra är ett rent helvete. Han är döv, skriker 24/7 riktigt högt, och jag bor i en lägenhet. Första månaderna var han jättetyst och vi tänkte "Va skönt att vi fick en döv katt som är tyst" Men nu går han runt och skriker hela tiden, och han vill verkligen ingenting. Han bara skriker. (Vi har kollat veterinär och det är inga fel på honom)


    Till problem nummer 2: han välter ner ALLT! Vi kan inte ha någonting, lampor, krukor, porträtt... Ingenting, ingenstans för då välter han ner det. Har du ett glas på bordet och går därifrån 5 sekunder - då har han vält ner det. 


    Han har förstört saker för flera tusen. Och då har vi bara haft honom i snart 1 år. Han sitter och kollar ut i genom fönstret hela tiden, tror han behöver gå ut. Men det går ju inte då han definitivt skulle bli påkörd.


    Vad kan man göra? Åt skriket och att han välter ner allt? Grannarna lär ju vräka mig snart för att de hör kattskrik och saker som dunkar ner i golvet hela tiden.

  • Svar på tråden Han river ner ALLT och skriker hela tiden
  • Äldre 28 Apr 21:08
    #1

    Är han kastrerad?

  • Äldre 28 Apr 21:16
    #2

    Jag skulle tro på omplacering om du inte får slut på de.. :( kanske nånstans ut på landet där ganska kan vara ute och skrika hur mycket han vill utan att störa. Låter ju inte som en passande katt för lägenhet tyvärr :(

  • Äldre 28 Apr 22:11
    #3

    Ja, vi kastrerade honom för ungefär 1 vecka sedan.

  • Äldre 29 Apr 05:16
    #4

    Låter som han är uttråkad och understimulerad. Vänj honom med sele och koppel och ta några promenader med honom per dag. Bor ni i lgh kan det vara bra att sätta honom i bur inne och bära ut honom i buren så han inte förknippar ytterdörren med promenad för då lär dom sig snabbt att det är där man ska ut.

    Aktiverar ni honom inne något och har ni nätat in balkongen så katten kan vara ute på den?

  • Äldre 4 May 21:28
    #5

    Hej där!


    Köpte igår en massa kattleksaker, varit ute med honom igår och över 1 timme idag. Idag har han skrikit HELA dagen, är tyst i högst några minuter sen sätter han igång igen. Nu var vi ute för några timmar sedan och han fortsätter även då att skrika högt.


    Jag blir galen snart! Orkar fan inte höra mer på hans jävla skrik. Han har skrikit 2 nätter irad, i perioder. Får inte sova ens, och då sover jag med öronproppar! Vi har stängt ut honom, tillsammans med den andra katten - så han har sällskap. Har vi öppen dörr river han ner saker och galloperar runt i sovrummet (och skriker).


    Vad fan ska jag ta mig till? Har lust och köpa ett skällhalsband för hundar och sätta på honom. (om det nu ens funkar - kanske är tortyr för en katt om de nu funkar?)

  • Äldre 5 May 12:40
    #6
    dragonfly123 skrev 2016-05-04 21:28:35 följande:

    Hej där!


    Köpte igår en massa kattleksaker, varit ute med honom igår och över 1 timme idag. Idag har han skrikit HELA dagen, är tyst i högst några minuter sen sätter han igång igen. Nu var vi ute för några timmar sedan och han fortsätter även då att skrika högt.


    Jag blir galen snart! Orkar fan inte höra mer på hans jävla skrik. Han har skrikit 2 nätter irad, i perioder. Får inte sova ens, och då sover jag med öronproppar! Vi har stängt ut honom, tillsammans med den andra katten - så han har sällskap. Har vi öppen dörr river han ner saker och galloperar runt i sovrummet (och skriker).


    Vad fan ska jag ta mig till? Har lust och köpa ett skällhalsband för hundar och sätta på honom. (om det nu ens funkar - kanske är tortyr för en katt om de nu funkar?)


    Kan hans skrikande ha med hans dövhet att göra? Sover katten aldrig menar du?

    Antiskallhalsband är "tortyr" även på hundar ;)
  • Äldre 2 Jun 08:49
    #7

    Har du provat med Felliway? Ibland kan det helt enkelt vara så att katten känner sig "osäker" på sitt revir, och börjar med oönskat beteende. Att han skriker, betyder att han vill ha uppmärksamhet, han är inte nöjd med nått, vad det nu är. Kanske som du säger, att han behöver få komma/gå som han vill, och då har du inte så mkt annat alternativ än omplacering. En olycklig katt är inget som du vill dras med - och det kommer deffenitivt inte bli bättre för honom - han lider mest av alla.

  • Äldre 7 Jun 02:38
    #8

    Okej, jag är lite av en galen katt tjej, men jag skulle aldrig låsa min kisse "ute" om han skrek på det där sättet, han mår uppenbarligen inte bra! Försök att natta honom med gos innan läggdags? Yes! Det fick jag göra med min kattunge den första veckan när jag fick hem Dante. Har en sphinx hane :)

Svar på tråden Han river ner ALLT och skriker hela tiden