• Anonym (Olika yrken?)

    Finns det jobb som är viktigare än andra?

    Varför är just ditt yrke viktigare än mitt eller någon annans?

    Finns det jobb som är mindre viktiga i samhället?

    Vilka jobb är det som har för mycket i lön?

    Vilka jobb har för lite i lön?

    Under en familjemiddag för några veckor sedan uppkom frågorna ovan. Vissa runt bordet hävdade starkt att just deras yrken och arbete var klart viktigare än andras och att de förtjänade högre lön än andra förvärvsarbetande.

    Så vad tycker ni på fl? Som exempel är en sjuksköterskas arbete mer värt än en starkströmselektrikers?

    Kom gärna med förslag och jämför yrken och löner.

    Jämför kvinnligt och manligt. Varför har mansdominerade arbetsplatser fler förmåner än kvinnodominerande?

    Som exempel så skulle min man inte ens drömma om att stå för sina egna arbetskläder. Men för hans mamma, som har ett kvinnodominerat yrke, är självklart att hon står för både inköp och tvätt för sina kläder.

  • Svar på tråden Finns det jobb som är viktigare än andra?
  • StevenDiese

    Det där är ju en filosofisk fråga egentligen.

    Det fina svaret är nog att alla människor/yrken är lika viktiga. Som en myrstack. Alla drar sitt lass och bidrar till att forma allt. Till och med de kriminella.

  • Anonym (Olika yrken?)
    StevenDiese skrev 2016-04-28 22:30:30 följande:

    Det där är ju en filosofisk fråga egentligen.

    Det fina svaret är nog att alla människor/yrken är lika viktiga. Som en myrstack. Alla drar sitt lass och bidrar till att forma allt. Till och med de kriminella.


    Nja. Jag tänkte mer praktiskt och lönemässigt.
  • Anonym (Välfärd)

    Jag kan tycka att yrken inom vård, omsorg och utbildning är de viktigaste.

    De som jobbar med vård och omsorg tar hand om oss när vi blir sjuka, gamla eller är funktionshindrade. Det är inga "lätta" jobb utan ställer stora krav på lämplighet och kunskap.

    Lärare är ju de som skall förbereda oss för arbetslivet och förse oss med de kunskaper och verktyg vi behöver.

    Anledningen till att det är så ojämställt mellan "manliga" och "kvinnliga" yrken tror jag till stor del beror på att de kvinnodominerade yrkena till stor del är skattefinansierade. Vi ser det som självklart att betala räkningen till verkstaden eller elektrikern för där blir det så uppenbart vad det kostar. Men vi är inte lika glada i att betala skatt som bekostar lönerna för våra lärare och vårdpersonal.

  • Carambolan

    Yrken som bidrar till viktiga samhällsfunktioner skulle jag absolut säga är viktigare än att jobba som bröllopskoordinator, livsstilscoach, hundmassör eller andra livsstilsförverkligande jobb. Sen finns det såklart en stor gråzon däremellan.

  • Mrs Green

    Jag tycker det självklart finns jobb som är viktigare för samhället (t.ex vårdyrken) än andra (t.ex börsmäklare). Men eftersom det inte är samhället som betalar allas löner så återspeglas ju inte "viktigheten" i lönen.

    Mitt jobb (projektledare på ett IT-företag) är inte viktigt alls förutom att vi har de flesta kunder i andra länder så vi drar in pengar från andra länder och betalar skatt i Sverige som kan användas till att betala löner för dem som gör viktiga jobb. Alltså behövs mitt jobb också.

  • Anonym (huh)
    StevenDiese skrev 2016-04-28 22:30:30 följande:

    Det där är ju en filosofisk fråga egentligen.

    Det fina svaret är nog att alla människor/yrken är lika viktiga. Som en myrstack. Alla drar sitt lass och bidrar till att forma allt. Till och med de kriminella.


    Håller verkligen inte med ditt "fina" svar. 

    "till och med de kriminella"... alltså va?

    Det finns ju många yrken som inte är nödvändiga men som finns för att det till exempel är lyx eller för att det ska underlätta något. Till exempel olika förmedlare.
  • Dr Nail
    Anonym (huh) skrev 2016-04-28 22:53:49 följande:

    Håller verkligen inte med ditt "fina" svar. 

    "till och med de kriminella"... alltså va?

    Det finns ju många yrken som inte är nödvändiga men som finns för att det till exempel är lyx eller för att det ska underlätta något. Till exempel olika förmedlare.


    En viss procent kriminalitet behövs i ett demokratiskt samhälle. Så på det sättet var det ett uppfriskande sant svar.
  • Anonym (huh)
    Dr Nail skrev 2016-04-28 23:21:27 följande:

    En viss procent kriminalitet behövs i ett demokratiskt samhälle. Så på det sättet var det ett uppfriskande sant svar.


    Varför då?
  • Dr Nail
    Anonym (huh) skrev 2016-04-28 23:31:53 följande:

    Varför då?


    Därför att ett samhälle som är helt utan kriminalitet är ett samhälle som är byggt på rädsla.
  • Frontline

    Utan mitt jobb så skulle nog halva kommunen frysa ihjäl samt inte ens duscha och lukta lik...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Finns det jobb som är viktigare än andra?