• Anonym (Dotter)

    Förbannad på min pappa

    Min pappa lånar våran bil emellanåt då han inte har någon egen längre,har aldrig varit några problem. Men när jag idag var på service hos våran vanliga verkstad småpratade jag med mekanikern som även är en vän till min pappa.
    Han frågade lite skämtsamt om min pappa hållit sig ifrån krockar senaste tiden.
    Förstod inte vad han menade men sa att han aldrig krockat mig veterligen.
    Han berätta då att han krockat i en rondell i stan under januari och att han kom ut till verkstan och fixade lite smågrejer.
    Jag blev helt mållös och mekanikern försökte säga lite lugnande att det inte var så farliga skador på bilen och att dom fixade allt utom en liten buckla på bilen direkt.
    Svarade att jag inte bryr mig om skadorna på bilen utan att han inte sagt nåt,vi har barnstol i bilen och när jag började leta efter bucklan så sitter den tom på samma sida som barnstolen. Det som gör mig förbannad är att jag kört runt med en krockad barnstol i flera månader!! Barnstolen var en bakåtvänd och direkt efter verkstan åkte jag och köpte en ny,dock framåtvänd eftersom vi ändå tänkt vända sonen (6år) till sommaren.
    Har inte pratat med min pappa än,ska lugna mig lite innan och försöka samtala istället för att få ett utbrott. Hur hade ni reagerat?

  • Svar på tråden Förbannad på min pappa
  • Anonym (Dotter)
    Frontline skrev 2016-04-29 00:50:08 följande:

    Chilla ner
    Var väl ingen mastodontkrock precis..


    Britax skriver själva att om en krock sker i så lite som 10 km/h så ska stolen bytas ut. Jag hade aldrig chansat själv om jag krockade,speciellt inte när det var på just den sidan stolen sitter på.
  • Linnis92

    Oavsett stor eller liten krock, jag hade ifrågasatt varför han inte berättat att han krockat min bil.

    Sen hade jag upplyst om barnstolen, vikten av att den är okrockad.

  • Anonym (Hm)

    Förstår att du är förbannad då han undanhöll information från dig.

    MEN du överreagerar. Och barnet satt väl inte i bilbarnstolen när han krockade.

    Sedan är du möjligen lite överbeskyddande då du först nu vänder bilbarnstolen - ja, när barnet är 6år. Det är inte så många som gör det utan byter (är tvungna att byta!) bilbarnstolen tidigare då barnet inte får plats i en bakåtvänd stol pga sin storlek.

    Bilen är en värdslig sak - har du inte undrat hur det gick med din pappa istället- fick han några skador? Borde du inte vara glad om han slapp det?

  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Hm) skrev 2016-04-29 03:21:32 följande:

    Förstår att du är förbannad då han undanhöll information från dig.

    MEN du överreagerar. Och barnet satt väl inte i bilbarnstolen när han krockade.

    Sedan är du möjligen lite överbeskyddande då du först nu vänder bilbarnstolen - ja, när barnet är 6år. Det är inte så många som gör det utan byter (är tvungna att byta!) bilbarnstolen tidigare då barnet inte får plats i en bakåtvänd stol pga sin storlek.

    Bilen är en värdslig sak - har du inte undrat hur det gick med din pappa istället- fick han några skador? Borde du inte vara glad om han slapp det?


    Barnet är kortare än medel och skulle utan problem kunna sitta bakvänd några månader till,ser ingen anledning att vända tidigare än nödvändigt. Klart jag är glad att han mår bra men det är ett svek att han överhuvudtaget inte nämnt det. Förutom bilstolen så fick jag inte ens ta ställning om skadorna på bilen osv.
  • Anonym (Ask)

    Tycker gott du kan fråga varför han inte berättat något men i övrigt så tycker jag du överreagerar en smula. Som någon ovan sa: barnet var ju inte ens i stolen då det hände.

    Ta det lite lugnt.

  • cupcakemom

    Personligen skulle jag faktiskt inte låna ut bilen mer... Och berätta hur viktigt det är det här med barnstolen.

  • Anonym (Hm)

    [quote=76578970][quote-nick]Anonym (Dotter) skrev 2016-04-29 04:46:57 följande:[/quote-nick]Barnet är kortare än medel och skulle utan problem kunna sitta bakvänd några månader till,ser ingen anledning att vända tidigare än nödvändigt. Klart jag är glad att han mår bra men det är ett svek att han överhuvudtaget inte nämnt det. Förutom bilstolen så fick jag inte ens ta ställning om skadorna på bilen osv.[/

    Anledningen till att han inte berättade var väl att

    1. Han skämdes

    2. Är rädd för dig?

    3. Och trodde han kunde lätt fixa det själv genom sin kompis.

    OM din pappa är över 70, så borde du också fundera på hans säkerhet i trafiken. Många äldre har inte längre samma reaktionsförmåga som krävs i dagens hetsiga trafiksituation .

    Du måste också ha haft en bil som är enklare/äldre modell då de nyare bilar lämnar man in i auktoriserade verkstäder -och att fixa nåt så tar det en massa tid. Men du märkte ju inte av att din far hade krockat och fixat bilen... Så är det värt att börja bråka med pappan för det? Han menade säkert väl.

    Så ta det lugnt. Fundera på saken. Och undersök om han blev skadad t ex i nacken mm när han krockade

    Skickar en påse med tålamod till dig.

  • Anonym (A)

    Förstår dig, han utsatte ju ditt barn för en risk, klart lejonmamman reagerar då.
    Jag hade också blivit förbannad.

  • Frontline
    Anonym (Dotter) skrev 2016-04-29 00:57:22 följande:
    Britax skriver själva att om en krock sker i så lite som 10 km/h så ska stolen bytas ut. Jag hade aldrig chansat själv om jag krockade,speciellt inte när det var på just den sidan stolen sitter på.
    Klart dom skriver så för att få sälja en ny barnstol..
    Anonym (A) skrev 2016-04-29 07:49:06 följande:
    Förstår dig, han utsatte ju ditt barn för en risk, klart lejonmamman reagerar då.
    Jag hade också blivit förbannad.

    Vilken risk var det för barnet menar du?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Förbannad på min pappa