• Anonym (minst)

    Hur mycket behöver du minst för att gå runt ekonomiskt?

    Bara för att gå runt ekonomiskt, hur mycket pengar behöver du?
    Nåt du kan skippa som du har idag?

    Skulle lätt kunna skippa att ha bil och enbart gå eller cykla. 
    Med bara de nödvändigaste räkningarna och mat så skulle jag och 2 vv barn klara oss på 12000:- med en hyra på 6000:-

  • Svar på tråden Hur mycket behöver du minst för att gå runt ekonomiskt?
  • Anonym (Tidigare student)

    Svarade liknande i en annan tråd gällande om man skulle kunna klara av att leva på 10k efter räkningarna är betalda. Var tidigare student, bor kvar i samma 2:a nu när jag jobbar och gick runt då som student på ca 9000 kr i månaden. Kunde även spara lite pengar så att jag slapp jobba allt för mycket under sommaren då man inte får bidrag eller lån på två månader. Är 23 och bor själv då i Stockholm. 9000 kr räckte till hyra, mat, el, mobil, försäkring, internet, sparande, nöjen, hygien, transport etc men då får man planera och tänka på vad man köper.

    Nu jobbar jag ju dock inom vården så har högre inkomst och högre levnadsstandard. :)

  • Anonym (Ensamhushåll)

    Skulle behöva kring 7000, med bil inräknad som jag inte kan vara utan. Det skulle bli ett tråkigt liv, men det skulle vara möjligt.

  • Anonym (C)

    Jag bor ensam med två barn varannan vecka plus två katter och har fasta utgifter på i snitt 11300 kr/mån. De är redan krympta till ett minimum så där finns inget att skippa. Mat och annat man köper på Ica tillkommer med ca 5000 kr/mån. Så om vi aldrig skulle äta ute, aldrig skulle göra roliga saker som kostar, aldrig köpa kläder, aldrig köpa något övrigt, aldrig på oväntade utgifter - inte leva alltså - så skulle jag klara mig på 16300 kr. Men jag gör av med ca 4000-6000 kr på övrigt varje månad. Hade jag högre inkomst skulle jag lätt bränna mer pengar både på mat, aktiviteter och kläder.

  • Kjell2
    Anonym (minst) skrev 2016-04-29 08:58:12 följande:

    Bara för att gå runt ekonomiskt, hur mycket pengar behöver du?
    Nåt du kan skippa som du har idag?

    Skulle lätt kunna skippa att ha bil och enbart gå eller cykla. 
    Med bara de nödvändigaste räkningarna och mat så skulle jag och 2 vv barn klara oss på 12000:- med en hyra på 6000:-


    Om jag avvecklade allt, stora huset, stugan, bil,  resor, hobby, dyr mat, vin mm och flyttade till en billig hyres skulle jag klara mig utan inkomst av tjänst resten av livet och bara leva på avkastning och sparpengar.

    Blir mer än fråga om vad klara sig innebär. Billig mat och kläder går att få tag i., boendet går att få mycket billigare, understöd till släktningar kan avbrytas osv


  • Anonym (Ros)

    Under 5000, normalt 2-3000. Räknar då med gratis mat. Svårt att skippa något då det står för det nödvändiga inklusive nöjespengar.

  • Mascaraklumpar

    Vi är två vuxna och två barn och skulle teoretiskt kunna gå runt på 10 000 i månaden även om det nog skulle bli väldigt tråkigt. Som det är nu lever vi på ca 15000 i månaden och då har vi en bil som vi egentligen inte behöver plus att vi reser en del.

  • Anonym (jag)

    Två vuxna med en hund vi skulle kunna, och har gjort, på 7000 i månaden för boende, mat och övriga räkningar, Vad vi fått göra är väl att ställa av en av bilarna och våra MC men inget annat hade behövt för att klara oss, Vi har tom varit iväg på semester när vår inkomst låg på den nivån.

  • Axe

    Vår familj, 2 vuxna och ett barn + husdjur behöver minst 20000kr per månad för att klara oss. Och då är det alltså för hyra, räkningar och mat.

  • Axe

    Just nu kostar vi ca 25000kr och det är mat och liknande vi kan dra in på.

    Har inte bil heller.

  • Anonym (Snåljåp)

    Utan att flytta, sålde bilen, redan hade en buffert för oförutsedda kostnader (reparation på bostad etc) och förutsatt att jag har kvar min sambo att dela räkningarna med ca 13000-14000 efter skatt minimum.

    7000/mån - ränta, amortering och månadshyra.
    700/mån - kollektivtransport
    2500/mån - mat etc
    500/mån - kläder (kanske inte varje månad, men i snitt)
    300/mån - hygienartiklar och medicin
    1000/mån - studielån
    300/mån - el
    400/mån - träning/hälsa
    500/mån - långsiktig sparing
    500/mån - försäkringar
    250/mån - tv o bredband

  • Anonym (lägsta sjukersättning)

    Jag skrev i en annan tråd härom dagen, och konstaterar att jag går precis runt som det är på mina 10266 kr. Men jag skulle teoretiskt kunna pressa ner det lite till.

    Hyran + hemförsäkringen kan jag inte göra så mycket åt. Den går snarare uppåt.
    Hushållselen kan jag inte heller göra så mycket åt.
    Telefonen kan jag inte heller göra så mycket åt, men jag kan ju sluta spara till en ny -100 kr
    Bredbandet skulle jag kunna byta till ett billigare. -300
    Färdtjänsten kan jag ju skippa helt, och därmed också isolera mig till hemmtrakten. -490
    Hunden kan jag ju göra mig av med, och därmed isolera mig ytterligare. -800
    Min receptbelagda medicin är nog bäst att jag har.
    Övrig medicin kan jag ju skippa -150
    Tandvårdsförsäkringen kan jag ju hoppa -110 kr
    FAR går ju att hoppa över -415 kr
    Mat, hygien och hushållsartiklar kanske kan pressas ned lite, men vi säger inte.
    Jag kan låte bli att spara. -300 kr
    Den resterande femhundringen som jag lägger på saker är ju också onödig -500

    Så jag skulle kunna gå runt på 7101 kr, men frågan är om det skulle vara ett värdigt liv, eller ett liv värt att leva.

Svar på tråden Hur mycket behöver du minst för att gå runt ekonomiskt?