• Äldre 29 Apr 12:35
    16639 visningar
    119 svar
    119
    16639

    Vi sparar pengar med matkasse!

    Vi har nappat på erbjudande om att få matkasse hem till dörren. Var så innerligt trött på att hitta på veckans matsedel och framför allt att handla varje/varannan dag. Verkligen en kick för oss, nu är det kul att laga mat! Vi får färdiga recept och behöver inte tänka på vad som ska handlas. Kompletterar 1-2 ggr veckan med frukostmat och hygienartiklar bara. 

    Vi är också förvånade över att vi faktiskt sparar pengar! Portionerna i matkassen är perfekt uträknade, så vi slänger aldrig någon mat längre! Blir det mat över så fryser vi in en portion. Det blir inte heller spontanköp av annat i affären de få gångerna vi handlar. Middagarna är också perfekt uträknade näringsmässigt och maten till stor del ekologisk, så vi räknar med att helt sluta med vitamintabletter och kosttillskott. 

  • Svar på tråden Vi sparar pengar med matkasse!
  • sextio­talist
    Äldre 29 Apr 13:33
    #1

    Det gjorde inte vi, vi slängde 1/3 av ingredienserna eller gav bort, eftersom ingen av oss åt det.
    Den sista vi fick, med samma innehåll hade jag kunnat får 20% billigare från vår närliggande affär (dessutom är nötfärsen från affären mycket bättre och alltid nymalen).
    Jag slutade att slänga mat när jag slutade med veckohandling, men slängde en hel del när vi testade matkasse.
    För oss var det en ren förlustaffär

  • Äldre 29 Apr 13:33
    #2

    Vi har oxå matkasse o spar massa pengar på det , tycker det är toppen

  • Äldre 29 Apr 13:37
    #3

    Vi har GI-kasse och det finns 5 andra kassar att välja mellan. Naturligtvis får man vara beredd på att prova ny mat och ska jag vara ärlig så trodde jag att min karl skulle bli väldigt skeptisk. Men han är nog den som har varit MEST positiv till maten. Vi mår bättre, är piggare och det där ständiga tjatet om "vad ska vi ha till middag idag??" är helt borta ur vår vardag. 

  • Äldre 29 Apr 13:42
    #4
    Sissely skrev 2016-04-29 13:37:36 följande:

    Vi har GI-kasse och det finns 5 andra kassar att välja mellan. Naturligtvis får man vara beredd på att prova ny mat och ska jag vara ärlig så trodde jag att min karl skulle bli väldigt skeptisk. Men han är nog den som har varit MEST positiv till maten. Vi mår bättre, är piggare och det där ständiga tjatet om "vad ska vi ha till middag idag??" är helt borta ur vår vardag. 


    Vi har just nu familjekassen från Ica men byter ibland till inspirationskassen
  • sextio­talist
    Äldre 29 Apr 13:44
    #5
    Sissely skrev 2016-04-29 13:37:36 följande:

    Vi har GI-kasse och det finns 5 andra kassar att välja mellan. Naturligtvis får man vara beredd på att prova ny mat och ska jag vara ärlig så trodde jag att min karl skulle bli väldigt skeptisk. Men han är nog den som har varit MEST positiv till maten. Vi mår bättre, är piggare och det där ständiga tjatet om "vad ska vi ha till middag idag??" är helt borta ur vår vardag. 


    Eftersom vi aldrig haft någon matsedel, ingen som varit intresserad av det, så har vi inte haft detta behov. Vi blev pådyvlade matkassen, inget eget val.
    Det är mycket vi inte kan äta här hemma. Jag har ju min IBS då går all råkost bort och mat med mycket fibrer, jag tål dessutom inte baljväxter, sonen har allergi mot vissa grönsaker, sambon äter inte tomater eller paprika. Dvs för oss är matkasse inget alternativ. Dessutom tycker jag det är roligt att handla mat, så den tar bort det nöjet också. Tiden är inga problem, då jag har bara några minuter till två bra sorterade livsmedelsaffärer.
  • Äldre 29 Apr 13:47
    #6
    sextiotalist skrev 2016-04-29 13:44:07 följande:
    Eftersom vi aldrig haft någon matsedel, ingen som varit intresserad av det, så har vi inte haft detta behov. Vi blev pådyvlade matkassen, inget eget val.
    Det är mycket vi inte kan äta här hemma. Jag har ju min IBS då går all råkost bort och mat med mycket fibrer, jag tål dessutom inte baljväxter, sonen har allergi mot vissa grönsaker, sambon äter inte tomater eller paprika. Dvs för oss är matkasse inget alternativ. Dessutom tycker jag det är roligt att handla mat, så den tar bort det nöjet också. Tiden är inga problem, då jag har bara några minuter till två bra sorterade livsmedelsaffärer.
    Ja då förstår jag att det blir knepigt. Vi har laktosintolerans i familjen, men det gick att fixa.
  • Äldre 29 Apr 13:49
    #7
    Holma skrev 2016-04-29 13:42:01 följande:
    Vi har just nu familjekassen från Ica men byter ibland till inspirationskassen
    Vi har veckansmiddag.se, Till stor del ekologiska varor och närproducerad kött, fisk och kycklig.
  • sextio­talist
    Äldre 29 Apr 14:02
    #8
    Sissely skrev 2016-04-29 13:47:53 följande:
    Ja då förstår jag att det blir knepigt. Vi har laktosintolerans i familjen, men det gick att fixa.
    Men det jag reagerade mest över var att exakt likadan ingredienser kunde jag få för 80% av det som matkassen kostade (och det var inga specialerbjudande eller extrapriser) och att matkassen, om vi tagit det varje vecka, hade kostat lika mycket som all vår mat hade kostat under samma tid, inklusive hushållsartiklar
  • Äldre 29 Apr 14:02
    #9
    +1
    Sissely skrev 2016-04-29 13:49:33 följande:
    Vi har veckansmiddag.se, Till stor del ekologiska varor och närproducerad kött, fisk och kycklig.
    Ekologiskt har Ica oxå på nästan allt . Tycker det är bra mat med lagom stora portioner o god mat . 619 kr i v ger vi för 5 middagar för 4 personer
  • Äldre 29 Apr 16:25
    #10
    Holma skrev 2016-04-29 14:02:36 följande:
    Ekologiskt har Ica oxå på nästan allt . Tycker det är bra mat med lagom stora portioner o god mat . 619 kr i v ger vi för 5 middagar för 4 personer
    Det är verkligen ett bra pris! Vi äter ekologiskt så mycket vi kan, så skulle jag köpa allt i affären så skulle jag inte klara det för det priset. VI betalar 905 kr/vecka för 2 vuxna och 2 barn, varannan vecka har vi inga barn så då kostar det 705 kr.
Svar på tråden Vi sparar pengar med matkasse!