• Anonym (Cash)

    Tips från er med låg matkostnad

    Har sett i en del trådar om ekonomi och matkostnader att vissa familjer på 4 eller fler har väldigt låga matkostnader.
    Jag skulle vilja ha tips på hur ni gör? 


    Min familj består av mig, min man och våra 2 barn på snart 3 och 6 år. Till höst kommer ett litet knyte till. 
    Jag har försökt hålla matkostnaden inkl blöjor, välling, toalettartiklar osv på 4000 kr för jag anser att det borde vara fullt möjligt. Fast det funkar aldrig! Det blir alltid att vi får lägga över 5000, säkert 5500 och jag tror inte det är nödvändigt egentligen. Samtidigt vet jag inte vad jag gör för fel. 
    Äter sällan ute, får nästan alltid mat över som jag kan ha till lunch dagen efter. Barnen går ju tom på fsk mån-fre och äter bara frukost, middag och kvällsmat/frukt på vardagarna. 
    Jag vill inte köpa budget och liknande märke. Kanske är det där problemet ligger? Jag tycker ekologiskt är viktigt och jag anser inte att det alltid är många kr dyrare än vad icke ekologiskt är. Jag och min man äter mycket grytor och bara fisk. Försöker vänja barnen vid mer vegetarisk mat också..

    Tipsa på nu tack! 

  • Svar på tråden Tips från er med låg matkostnad
  • Anonym (Ma)

    Hej!

    Intressant tråd tycker jag!

    Jag undrar precis samma sak som du.

    Vi är också 4 personer i vårt hushåll. Dock 13 och 10 år.

    Vi handlar mat för ca 7000 per månad! Alldeles för mycket egentligen. Det slinker lätt ner en oxfilé då och då

    Men jag tänker PROVA att handla för 4000 denna månaden. Handlade i måndags. För 900.. Och idag för 138kr.. Så alltså 38kr för mycket denna veckan redan.

    Jag ska även testa att handla på Lidl.

  • Anonym (Cash)
    Anonym (Ma) skrev 2016-04-29 13:59:24 följande:

    Hej!

    Intressant tråd tycker jag!

    Jag undrar precis samma sak som du.

    Vi är också 4 personer i vårt hushåll. Dock 13 och 10 år.

    Vi handlar mat för ca 7000 per månad! Alldeles för mycket egentligen. Det slinker lätt ner en oxfilé då och då

    Men jag tänker PROVA att handla för 4000 denna månaden. Handlade i måndags. För 900.. Och idag för 138kr.. Så alltså 38kr för mycket denna veckan redan.

    Jag ska även testa att handla på Lidl.


    Jag försöker också dela upp det på 4 veckor. 1000 per vecka då men tjoff när man handlat för 500 en måndag så ser det plötsligt mörkt ut. 
    Jo, Lidl är ju billigt men jag är ju lite kräsen också. Vill inte ha tyska märken där man inte vet hur djuren blir behandlade..ekologisk mjölk på ica kostar ju typ 1-2 kr mer och det tycker jag är värt. Borde inte bli så mycket mer per månad..
    Testade beställa från mathem igår och blev glatt överraskad. Dock är priset på vissa varor något högre och jag landade på ca 1300 för nästa vecka och för denna helgen vilket är ok men på gränsen..känner tom att 5000 är en okej summa men vi går ju även över den. Hade varit roligare att spara de pengarna och ännu mer om man kan sjunka till 4000.
  • Anonym (Intressant)

    Jag tar gärna emot tips på hur du lyckas hålla matkostnaderna så låga, jag är glad för att jag har fått ner från 11000:- till 7000:-/månad för fyra personer.

  • Farfallos

    Mycket näring och/eller energi per krona får du om du gör gröt med havregryn, vetegroddar, rapsolja, och jordnötter. Rör ner ett rått ägg när gröten är klar och smaksätt med mosad banan och kanel. Jättegott, nyttigt och mättande. Alla ingredienser kostar max 30 kr/kg och är bra.

    Hårt bröd är mycket billigare än mjukt, och dessutom nyttigare.

    Soppor blir ofta billigt eftersom du kan skära ner på köttet och ösa på med grönsakerna. Blir även nyttigare.

    Gå till affären innan du går till jobbet. Ofta har de grejer med sista förbrukningsdag till halva priset.

  • Anonym (Cash)
    Anonym (Intressant) skrev 2016-04-29 14:03:57 följande:

    Jag tar gärna emot tips på hur du lyckas hålla matkostnaderna så låga, jag är glad för att jag har fått ner från 11000:- till 7000:-/månad för fyra personer.


    Oj! Ja, allt är ju relativt! 


    Men vi hade också mycket högre matkostnad för några år sen. Det vi hade över kunde liksom gå till bara mat då jag kunde gå loss på 500 varje gång jag handlade vilket var flera gånger i veckan. Det och en himla massa snacks och choklad nästan varje dag. Många fikor och äta ute så visst har vi gjort framsteg. Önskar bara vi kunde göra fler! 


    Men grytor är ju billigt iaf. Det dyraste vi äter är väl lax just nu och det blir ju bara någon gång i veckan. Jag köper mest bönor, sallad och dressing som jag har till lunch om jag inte har över sen dagen innan. Vi äter även mycket jasminris, även om det inte är det billigaste som går att hitta så räcker ju en 2 kg påse iaf en vecka till oss och även mycket potatis vilket är billigt. 
    Vill ändå komma ner till 4000! Blir så impad av folk som klarar det! 

  • Anonym (Cash)
    Farfallos skrev 2016-04-29 14:09:44 följande:

    Mycket näring och/eller energi per krona får du om du gör gröt med havregryn, vetegroddar, rapsolja, och jordnötter. Rör ner ett rått ägg när gröten är klar och smaksätt med mosad banan och kanel. Jättegott, nyttigt och mättande. Alla ingredienser kostar max 30 kr/kg och är bra.

    Hårt bröd är mycket billigare än mjukt, och dessutom nyttigare.

    Soppor blir ofta billigt eftersom du kan skära ner på köttet och ösa på med grönsakerna. Blir även nyttigare.

    Gå till affären innan du går till jobbet. Ofta har de grejer med sista förbrukningsdag till halva priset.


    Havregröt med kanel och äpple äter jag och mannen ibland. Det är gott men barnen skulle aldrig äta det tyvärr.


    Är det inte mest kött som är på halvt pris? Hittar sällan andra varor med det. Sen försöker jag veckoplanera maten för att undvika att impuls handla så blir inga dagliga rundor längre.


    Tack för tipsen! 

  • Farfallos
    Anonym (Cash) skrev 2016-04-29 14:14:29 följande:

    Havregröt med kanel och äpple äter jag och mannen ibland. Det är gott men barnen skulle aldrig äta det tyvärr.
    Är det inte mest kött som är på halvt pris? Hittar sällan andra varor med det. Sen försöker jag veckoplanera maten för att undvika att impuls handla så blir inga dagliga rundor längre.


    Tack för tipsen! 


    Småhandlande blir ju inte dyrare med automatik. Jag småhandlar i stort sett bara, och köper kanske en onödig eller onyttig sak i månaden, och allt annat äts upp.

    ...och jo, mest kött på halva priset, och jag som bara köper ekologiskt tjänar en hel del på det. Å andra sidan så äter jag nog bara kött 3 gånger i veckan i snitt.

    Min gröt, med cashew-, val-, hassel- och paranötter, och dessutom smaksatt med angostura och honung är helt oslagbar. Sonen gillar den som inget annat även om han ogillar vanlig havregrynsgröt.
  • nnnnnnnn

    Baka eget bröd och fikabröd.
    Säg att man lyxar till det med 4 kanelbullar från bageriet varje vecka, det kostar rätt mycket, iallafall mellan 20-60 kr. Om man bakar en stor sats med bullar (50 st) så kostar det ca 20-40 kr i ingredienser och räcker i flera månader.
    Samma med bröd, vi bakar på 1 pkt jäst, 1 pkt mjöl, några rivna morötter och vatten + lite olja. Passar man på att köpa mjöl när det kostar några få kronor, så har man 4 stora limpor för under 20 kr. Motsvarande mängd bröd från butiken kostar minst 80 kr, ofta är de hembakta bröden så mycket mer matiga (tyngre) att det inte räcker med 4 limpor för att ersätta de hembakta

  • Anonym (Ma)
    Anonym (Cash) skrev 2016-04-29 14:02:40 följande:

    Jag försöker också dela upp det på 4 veckor. 1000 per vecka då men tjoff när man handlat för 500 en måndag så ser det plötsligt mörkt ut. 

    Jo, Lidl är ju billigt men jag är ju lite kräsen också. Vill inte ha tyska märken där man inte vet hur djuren blir behandlade..ekologisk mjölk på ica kostar ju typ 1-2 kr mer och det tycker jag är värt. Borde inte bli så mycket mer per månad..

    Testade beställa från mathem igår och blev glatt överraskad. Dock är priset på vissa varor något högre och jag landade på ca 1300 för nästa vecka och för denna helgen vilket är ok men på gränsen..känner tom att 5000 är en okej summa men vi går ju även över den. Hade varit roligare att spara de pengarna och ännu mer om man kan sjunka till 4000.


    Köper inte kött ifrån Lidl. Där är jag också väldigt kräsen. Köper från en gård, så vet jag vad jag får. Super bra. Och jag vet att djuren mår bra.

    Provade att veckohandla en gång på Lidl. Fick 5 fulla kassar med mat för 600kr!!! Då köpte jag faktiskt 1,5 kg nötfärs hos dom och den var svensk. Och deras svenska falukorv.

    Hade jag handlat allt det på maxi tex så hade jag hamnat på minst 1500kr
  • Anonym (...)

    Vi gör en matlista varje vecka. Någon dag något lyxigare & någon dag mindre lyxigt. Handlar en gång i veckan på Willys, utgår ofta från veckobladet & sen blandar vi märken. Vi har tex eldorado flytande margarin men felix tomatketchup. Vi snittar 4500kr & då går 500kr till utemat ibland.

    Det gäller att tänka smart & det krävs en del för att kunna göra det faktiskt..

Svar på tråden Tips från er med låg matkostnad