• Morcheeba

    Bostadsrättsföreningen kräver oss på pengar, hjälp!

    För fyra år sedan bodde vi i en bostadsrätt som vi fick en vattenskada i. Det konstaterades (av föreningen, men jag vet inte om jag har den dokumentationen kvar) att det var läckor i rören inne i husets stomme och flera lägenheter fick saneras. Föreningen anlitade rörmokare, och hantverkare som rev upp golv och väggar i hall och garderob. Efteråt lades nytt golv och väggarna återställdes till ursprungligt skick. Så långt allt gott. Vi sålde lägenheten några månader och tänkte inte mer på det. Efter ungefär ett år damp det ner en räkning i vår brevlåda, på vår nya address, där vi krävdes på nästan 30 000 för arbetet. Vi bestred såklart fakturan då vi aldrig beställt något arbete, och då det inte var vi själva som orsakat skadan. De kommande åren fick vi flera brev från olika inkassobolag, föreningen skickade alltså till nya inkassobolag varje gång vi bestred fakturan. Nu, efter fyra år har de skickat en räkning, där de har summerat beloppen vi är skyldiga. 22 000 för hantverkare, 3 000 för rörmokare, osv (med företagsnamn som referens) och sagt att vi har tio dagar på oss att betala annars skickar det ärendet vidare till kronofogden. Det finns ingen dokumentation som vi har signerat, där vi godkänner arbetet eller där det står att vi har beställt det, utan beställare är bostadsrättsföreningen. Vad gör man?? Är vi skyldiga att betala eftersom arbetet skedde i vår bostadsrätt? Hjälp!

  • Svar på tråden Bostadsrättsföreningen kräver oss på pengar, hjälp!
  • Anna74a

    Min sambo fick en vattenskada som berodde på att ett akvarium gick sönder, den räkningen betalade bostadsrättsföreningen via sin försäkring.

  • Anna74a

    Så det låter konstigt om det inte finns en försäkring inom föreningen som står för en skada som man själv inte ens har orsakat.

  • Mascaraklumpar

    Hade de haft ett ben att stå på hade de lämnat över ärendet till KF för länge sen. Jag hade bestridit även denna räkning.

  • Trippelmamma76

    Du kan ringa och diskutera med kronofogden. De var jättebra när jag råkade ut för något liknande. Berättade precis på vilket sätt jag skulle bestrida det hela och hur jag skulle göra för att inte själv råka illa ut! (Behöver jag säga att det företaget gav med sig direkt när jag talade om att jag diskuterat med kronofogden och skickade mitt bestridande)

  • Sophan

    Har föreningen ett större företag i ryggen (typ HSB eller Riksbyggen)? Fanns det en bopärm med beskrivning över vem som ansvarar för vad (var HG ansvarar för resp BR). Är nämligen väldigt säker på att en hyresgäst inte har ansvar för rören och speciellt inte dolda rör.

  • Mommy1986

    Aj då, låter riktigt surt..
    I våran förening, som i andra föreningar kan jag tänka mig, så icke synliga rör står föreningen för. Har du läst stadgar, vad som går på föreningen eller på bostadsrättsinnehavaren? Har föreningen ingen försäkring?

  • Madame M

    Ja, det kan mycket riktigt vara möjligt att ni skall betala, vilket då borde gå på er hemförsäkring. Är det en skada där inte någon varit vållande så står ju oftast ägaren för ytskiktet, dvs föreningen lagar och torkar ur, resten är ert ansvar.

    Har du kvar föreningens stadgar? Kanske finns på nätet om de har hemsida?

  • XEmmabus

    Jag är inte så säker på att det är Bostadsrättsföreningen som hela tiden skickar in via olika inkassoföretag. Istället låter det som det är en fordran som säljs vidare via inkassobolagen. De vet att de inte kan få fordran fastställd, men samtidigt kan de dra av förlusten som en minuspost till sina inkomster. Detta är ett vanligt förfarande inkassobolag emellan.

    Fortsätt att bestrida om ni anser att det är felaktigt. Det spelar ingen roll om de tar det till Kronofogden. För det första ska de inte ens söka via Kronofogden då fordran är tvistig. Kronofogden ska endast behandla otvistiga fordringar.

    Om du ändå skulle få ett betalningsföreläggande från Kronofogden så bestrider du och inkassobolaget måste då vända sig till Tingsrätten. Om de ansett att de haft kött på benen för fordran hade de gjort detta för längesedan.

    Du får ej någon anmärkning så länge det inte finns någon fastställd fordran. Utslag kan inte utfärdas på Kronofogden när du bestrider.

    OM de skulle ta ärendet till Tingsrätten och de dömer att ni ska betala får du en tidsfrist på dig att betala utan att du får en anmärkning.

  • ABC73

    Ni borde kontakta ert försäkringsbolag där ni var försäkrade när skadan inträffade.

    Normalt skulle de betala för nya ytskikt, minus åldersavdrag. Föreningen skulle stå för torkningen och för reparation av rör.

    Om det gått för lång tid mellan skada och anmälan, kan det dock bli så att ert försäkringsbolag nekar ersättning.

  • Fogden

    Sitt still i båten!
    Bestrid även det senaste kravet.
    Invänta ett eventuellt brev från Kronofogden som du bestrider på samma sätt som tidigare.
    Då händer en av två saker;
    - Antigen säger kronofogden att du har fel (mycket liten sannolikhet) och ger dig en tidsfrist att betala. Skulle detta hända kan du självklart prata med Kronofogden, lägga upp betalningsplaner osv. Ingen betalningsanmärkning.
    - Eller sänder Kronofogden ärendet åter till den som vill ha pengar av dig. Denne blir tvungen att stämma dig i Tingsrätten för att få ett avgörande på om du verkligen ÄR skyldig att betala det man hävdar. Spontant låter det inte så. Oavsett dom - ingen betalningsanmärkning.

    Lycka till!

  • nuharjagbytt

    Trots att jag själv är med i en styrelse så känns det som de klantade sig när det hade hänt och sen försöker fånig betalning.

    Man gör ingenting utan att ha klart med försäkringsbolag eller åtminstone igång diskusion med dem. Vet att just vattenskador är luriga men kan inte reglerna. Men de skulle haft en diskussion med er och inte bara fixat om det var ni som ska betala.

  • XEmmabus
    Fogden skrev 2016-05-02 15:23:30 följande:

    Sitt still i båten!

    Bestrid även det senaste kravet.

    Invänta ett eventuellt brev från Kronofogden som du bestrider på samma sätt som tidigare.

    Då händer en av två saker;

    - Antigen säger kronofogden att du har fel (mycket liten sannolikhet) och ger dig en tidsfrist att betala. Skulle detta hända kan du självklart prata med Kronofogden, lägga upp betalningsplaner osv. Ingen betalningsanmärkning.

    - Eller sänder Kronofogden ärendet åter till den som vill ha pengar av dig. Denne blir tvungen att stämma dig i Tingsrätten för att få ett avgörande på om du verkligen ÄR skyldig att betala det man hävdar. Spontant låter det inte så. Oavsett dom - ingen betalningsanmärkning.

    Lycka till!


    Lite lustigt att användarnamnet är "Fogden" och innehåller så mycket felaktigheter. Kronofogden är opartiska och tar inte något beslut om vem som har rätt och fel. Om man bestrider ett ärende har sökanden två val, återkalla eller hänskjuta till Tingsrätten. Man kan inte lägga upp några avbetalningsplaner med Kronofogden.
Svar på tråden Bostadsrättsföreningen kräver oss på pengar, hjälp!