• Anonym (?)

    Utomkvedshavandeskap utan några symptom?

    Jag är på lasarettet nu med ett förmodat utomkvedshavanseskap. I livmodern finns bara en hinnsäck utan foster. Men jag har inga andra symptom. Inga smärtor eller blödningar. Är det fler som fått diagnosen utan att känna något? Är åtminstone i 6+3, troligen längre.

  • Svar på tråden Utomkvedshavandeskap utan några symptom?
  • Anonym (Fast)

    Fast det är väl en sk ofostrig graviditet? Utomkveds är väl när det fäst på fel plats och ditt verkar ju sitta rätt?

    Jag hade utomkveds utan att märka det. Upptäcktes på att hcg inte steg som det skulle.

  • Anonym (?)

    Det var därför jag tagit prover. Mitt hcg stiger istället för att sjunka. Men du hade inga symptom? Men de såg något på ultraljudet? Jag hade inget blod i buken någonstans och de kunde inte se något på äggstockar eller äggledare.

  • Anonym (Fast)

    Nej de hittade inget någonstans. Men någonstans satt det och producerade hcg. Blev tillslut diagnoserad med ett olokaliserat utomkvedshavandeskap. Eftersom de inte kunde operera eller ngt då de inte visste vart det satt så fick jag cellgift i sprutor för att avbryta det.

  • Kasperina

    Jag hade en ofostrig graviditet där HCG steg. Jag fick göra en skrapning och sen gå och ta prover för att se att HCG sjönk. Hade det inte sjunkit hade jag fått cellgifter, men nu räckte det med skrapning för att kroppen skulle fatta att det inte fanns något där. HCG sjönk dock sakta så jag hade reseförbud och provtagning dagligen i en vecka ungefär innan jag blev friskskriven

  • Anonym (?)

    Hur visste de att det var en ofostrig graviditet och inte utomkveds?

  • Anonym (Fast)

    Ditt sitter ju där det ska. Du har en hinnsäck i livmodern men inget foster tycks det. Dvs en ofostrig graviditet. Vid utomkveds finns det hinnsäck och foster men det har fäst på fel plats. Tex i en äggledare och måste bort innan det växer och tar sönder äggledaren. Googla och läs om skillnaden.

  • Anonym (?)

    Alltså, jag ligger inlagd på lasarettet nu. Överläkaren på gyn ville operera mig för utomkvedshavandeskap igår men överläkaren på operation var inte övertygad om att det var det jag hade hade. Tror inte en googling kommer göra mig klokare.

    Min fråga var om det var andra som haft utomkvedshavandeskap utan symptom mer än att hcg stiger onormalt.

  • Kasperina
    Anonym (?) skrev 2016-04-29 20:43:25 följande:

    Hur visste de att det var en ofostrig graviditet och inte utomkveds?


    Därför att hcg började sjunka efter skrapningen. Innan dess visste de inte.
    Är "operationen" de pratar om en skrapning? I så fall tycker jag du ska säga att du vill att de gör det. Det är mycket trevligare än cellgifter, särskilt om man vill bli gravid i närtid. Jag har för mig att man måste vänta 6 månader efter cellgifter, men det kanske har ändrats.
  • Anonym (?)

    Operationen är i så fall en titthålsoperation för utomkvedshavandeskap.

    I vilket fall som helst fick jag åka hem. Har tagit nya blodprover idag och ska ta prover och träffa läkare på fredag igen.

    Gissar just nu att det kommer sluta i missfall eller skrapning. Har fortfarande inte ont och inga blödningar.

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap utan några symptom?