• Anonym (Hurgö­rman)
    Äldre 29 Apr 18:39
    2056 visningar
    20 svar
    20
    2056

    Är det jag som tänker helt fel?

    Hej!:)

    Jag måste ha råd av er, då jag börjar tro att jag är knäpp.

    Jag och min sambo har varit tillsammans i 8 år. Ett avbrott då vi skulle flytta isär.. Men då blev jag gravid och vi valde att satsa på det. Vi har varsitt barn sen innan.

    Under denna tid vi skulle flytta isär, så köpte han sig ett hus.( innan vi visste att jag var gravid).

    Detta hus ligger ca 2 mil från min dotters skola. Jag kör varje dag. Så cirka 8 mil om dagen.

    Han jobbar heltid och jag är mammaledig(vilket vi kommit överens om) . Han tjänar 36000:- och jag plockar ut runt 8-9000:- . Han får halva barnbidraget.

    Han tycker att jag ska betala 2000:- för boende och 1300:- för bil. Vilket jag egentligen absolut inte tycler är mycket. Om det inte hade varit för allt jag köper aldrig räknas! Jag menar aldrig! Jag kan handla mat för 4000-5000:- /mån. Handla allt till vår dotter m.m. Jag ställer alltid upp så att han kan jobba mycket (vilket han vill). Jag fixar allt hemma och med barnen. Och jag klagar aldrig!

    Jag handlar mat och kläder. Jag kör upp diesel för ca 3000:- varje månad, (vilket jag tycker ska räknas med att jag också bidrar med, eftersom att han valt att vi ska bo här. Och vägrar flytta närmare skolan. ) jag står för reperationer på bilen. Då går jag plus minus noll ca.. Och har absolut ingen möjlighet att spara.

    Han är arg hela tiden för att jag inte bidrar med dom fasta kostnaderna. Nu får jag inte ha bilen längre. Och får åka buss med min dotter. Vilket är ett projekt. Tar ca 2 Tim på varje håll. Med väntetider och allt.

    Sista bråket sa han att jag inte var smart..

    Hur ska vi komma ur detta?? Någon där ute som vet hur jag ska tänka??

  • Svar på tråden Är det jag som tänker helt fel?
  • Äldre 29 Apr 18:50
    #1
    +1

    Du behöver söka bostad och bo ensam utan din sambo.

  • Äldre 29 Apr 18:54
    #2

    Knepigt. Ser han verkligen allt du bidrar med? Kan ni sätta er ner och verkligen skriva ner alla kostnader du har och sen får han visa på vilka pengar har tycker att du ska bidra ytterligare med?

    Att du inte får ha bilen är ju bara så elakt så jag känner att jag vill åka hem till er och örfila upp honom. Inte okej någonstans.

  • Anonym (Hurgö­rman) Trådstartaren
    Äldre 29 Apr 19:01
    #3

    Tack snälla för svar..

    Nej, inget jag handlar räknas.. Han har undanflykter för allt.. Då har han handlat grejer till trädgården m.m. Jag förstår inte hur man kan va så blind.. Jag har lagt fram exakt allt jag köper på en månad. "Men det tillhör ju inte dom fasta kostnaderna säger han".

    Jag är så arg och ledsen, då jag verkligen tycker jag ställer upp på alla sätt jag kan. Och så får man bara skit tillbaka..

    Han säger att jag ska köpa en egen bil men jag har absolut inte råd med det just nu..

  • Anonym (T)
    Äldre 29 Apr 19:01
    #4

    Skriv ner allt under en månad

    Allt det ekonomiska, spara kvitton + när och hur du möjliggör för honom att göra det han vill

    När allt är lugnt, barnen sover och ni är ostörda, så säger du att du vill prata med honom, sitt ner och visa honom allt och fråga honom exakt hur han tycker att du ska bidra mer och exakt hur han hade tänkt lösa det när du inte kan/vill möjliggöra saker för honom

    Vill du hårddra det mer så kan du kolla upp och göra en kalkyl över hur mycket ni skulle spara/kunna dra ner på om han sålde huset och ni flyttade, om han inte vill det så kan ju inte du göra nåt då han valt högre omkostnader

  • Äldre 29 Apr 19:15
    #5

    Skaffa ett gemensamt konto för gemensamma utgifter. Kom överens om hur mycket var och en ska sätta in där varje månad (autoöverföring). Sen kopplar ni två kort till det så att ni båda kan köpa saker/mat till familjen för de pengarna.

    (Sen hade jag tagit mig en allvarlig funderare på om jag ville leva med en man som kallar mig osmart.)

  • Kodia
    Äldre 29 Apr 19:55
    #6

    Varför åker inte dottern själv till skolan? Eller byter skola?

  • Anonym (Hurgö­rman) Trådstartaren
    Äldre 29 Apr 20:02
    #7
    +1

    Hon trivs jättebra i sin skola och jag vill inte byta och inte hon heller. hade jag varit med på huset eller liknande så hade jag övervägt det. Men inte när hans beteende är såhär. Och jag vill inte sätta henne på buss själv. Jag tycker hon är för liten att få det ansvaret.

  • Anonym (Herre­gud!!!­)
    Äldre 29 Apr 21:52
    #8

    Alltså ts, det är han som tänker FEL inte du! Han låter sjukt sniken och girig!!! :O
    Om du betalat för så mycket mat OcH gör allt hemma plus tar hand om hans egna unge sen tidigare för att han ska få jobba så mkt som han vill så ska han inte kräva pengar av dig!!!

  • Anonym (Hurgö­rman) Trådstartaren
    Äldre 29 Apr 22:15
    #9

    Tack för att ni läser och svarar!!

    Jag vet ju innerst inne att detta är så jäkla fel det kan bli.. Jag vill nog gärna inte se det klart än.. Utan blundar lite för det.. Vill ju så gärna att min bebis ska få bo med båda sina föräldrar.. Men jag förstår ju också att detta inte är bra för mig.. Jag mår så dåligt av situationen. Vet aldrig vad han är på för humör när han kommer hem.. Och det handlar bara om pengar. Vilket humör han är på. Och jag spänner mig tills han kommer hem..

    Jag kan inte förstå hur han tänker.. Att man gör så mot sin sambo.. Enligt honom är ALLT mitt fel.. Jag vill knte ens skriva vad han har sagt till mig... :(

  • Anonym (q)
    Äldre 29 Apr 22:22
    #10

    köp ingen mat till honom så kanske han plötsligt förstår att även sånt kostar pengar? 
    har verkligen aldrig hört talas om nån som räknar bort sånt ur hushållets kostnader. Mat är ju liksom det första man brukar räkna in!

    eller flytta, låter som om du får det bättre utan den oron han skapar

  • Anonym (CL)
    Äldre 29 Apr 22:25
    #11

    Flytta isär, lär ju bli problem i början där också, men i långa loppet vinner både du och barnet på att du är avslappnad och tillfreds......killen är en idiot!

  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 29 Apr 22:27
    #12

    Låter som en toppenmiljö för barn att växa upp i...

  • Äldre 29 Apr 23:14
    #13

    Om du inte ens kan med att skriva vad han säger är det hög tid att flytta. Era barn kommer inte att ha det bra med er när ni har ett så dåligt förhållande. Du vill ju inte att era barn tror att det är så här det är att vara ett par/en familj? Visa dem att i en familj respekterar man varandra. Risken finns att barnen tar efter er sen i sina vuxna relationer. Ert beteende blir normalt för dem.

  • Äldre 30 Apr 07:30
    #14

    ska han vara f-ledig lika länge som dig sen? Annars kan han ju inte räkna med annat än att försörja dig under tiden du är det? Hur ska det annars funka?

    Det är inte synd om barn som har skilda föräldrar jämfört med de som växer upp med hunsad mamma å taskig pappa. Tänk på att båda dina döttrar nu lär sig att detta är en ok relation och riskerar samma själva, vill du det?

    Ni skulle ju separera innan, gissar att det fanns orsaker till det?

  • Äldre 30 Apr 08:20
    #15

    Fy vilken snål man! Hade försökt prata med honom om situationen, helt orimligt att ni ska betala lika mycket varje månad då din inkomst är så mycket lägre. Lämna honom om ni inte kan komma överens om något bra upplägg, känns liksom som att han värderar pengar mer än dej från vad du skriver... Lycka till ??

  • Bondfö­rnuft
    Äldre 30 Apr 13:04
    #16
    Anonym (Hurgörman) skrev 2016-04-29 18:39:48 följande:
    Han är arg hela tiden för att jag inte bidrar med dom fasta kostnaderna. 
    Då tycker jag du ska förklara för honom att de fasta kostnaderna är inte mer värda än de rörliga kostnaderna för mat och transport. Ni måste dela rättvist på alla kostnader. (Och den som drar in mer pengar betalar mer procentuellt, för ni har rätt till samma levnadsstandard i ett förhållande).

    Det finns ingen som helst anledning att ni ska bo ihop om han tänker tjäna pengar på dig.
    Just nu låter det som om särbo är en bättre lösning för alla.

    Ps. Vilket rövhål.
  • Anonym (Hurgö­rman) Trådstartaren
    Äldre 30 Apr 13:20
    #17

    Tack alla!!

    Ja.. Och så får jag känslan av att allt han gör och betalar är så mycket mer värt än det jag gör. När jag försöker prata med honom om det så påstår han att det absolut inte är så. Men sättet han handlar på är sådant..

    Jag funderar på att ta barnen och flytta till en lgh ett tag.. Då kanske han vaknar.. För så länge jag servar med allt så tror jag ingen förändring sker..

  • Äldre 30 Apr 14:54
    #18
    Anonym (Hurgörman) skrev 2016-04-30 13:20:03 följande:

    Tack alla!!

    Ja.. Och så får jag känslan av att allt han gör och betalar är så mycket mer värt än det jag gör. När jag försöker prata med honom om det så påstår han att det absolut inte är så. Men sättet han handlar på är sådant..

    Jag funderar på att ta barnen och flytta till en lgh ett tag.. Då kanske han vaknar.. För så länge jag servar med allt så tror jag ingen förändring sker..


    Gör så, sedan kanske du inte vill tillbaks när du väl fått känna hur det är att leva utan någon som trycker ner dig dagligen. Lycka till ts! 
  • Äldre 30 Apr 14:58
    #19

    Får inte använda bilen längre??? Han är ju störd.
    Flytta TS. Seriöst, han ÄR störd.

  • Äldre 30 Apr 14:59
    #20
    Anonym (Hurgörman) skrev 2016-04-29 22:15:10 följande:

    Tack för att ni läser och svarar!!

    Jag vet ju innerst inne att detta är så jäkla fel det kan bli.. Jag vill nog gärna inte se det klart än.. Utan blundar lite för det.. Vill ju så gärna att min bebis ska få bo med båda sina föräldrar.. Men jag förstår ju också att detta inte är bra för mig.. Jag mår så dåligt av situationen. Vet aldrig vad han är på för humör när han kommer hem.. Och det handlar bara om pengar. Vilket humör han är på. Och jag spänner mig tills han kommer hem..

    Jag kan inte förstå hur han tänker.. Att man gör så mot sin sambo.. Enligt honom är ALLT mitt fel.. Jag vill knte ens skriva vad han har sagt till mig... :(


    Vill du att din bebis ska bo med en mamma som mår dåligt? Det är inte sjysst mot bebisen.
Svar på tråden Är det jag som tänker helt fel?