• Anonym (Foste­rvatte­n)
    Äldre 29 Apr 19:24
    2902 visningar
    14 svar
    14
    2902

    Läcker fostervatten?

    Hej!

    Jag är i vecka 19. Jag har i en veckas tid läckt en vätska som ser ut som vatten.

    Första dagen, när detta endast skett vid två tillfällen så åkte jag in för ultraljud och det såg ut som att det fanns tillräckligt med fostervatten men detta utesluter läckage sa doktorn.

    Han sa att jag skulle vila i två veckor, och att förlossningsarbetet med all säkerhet kommer igång inom 24 timmar om vattnet har börjat läcka. Men jag skulle vila ifall att det finns en chans att förhindra att det kör igång, då barnet inte går att rädda i vecka 19.

    När jag var gravid förra gången så gick mitt vatten i vecka 40, och det höll på att gå i över en vecka innan de fick sätta igång mig. Vilket de gjorde pga infektionsrisk och att jag gått mina fulla veckor. Även då sa de att förlossning alltid startar efter 24 timmars vattenavgång. Men när min förlossning inte startat på över en vecka så sa de "vi vet inte varför det drog ut så på tiden, men att det sker ibland..."

    Så, den gängen läckte jag bevisligen längre än 24 timmar..

    Så, min fråga är:

    Kan de pölar med vatten som läcker ur mig, som kommer någon/några gånger per dag, vara fostervatten? Det är ganska stora pölar, luktar inte urin och efterlämnar inget "gult" som urin eller kletigt som flytningar gör.

    Jag har köpt trosskydd ifrån clear blue som visar väldigt tydligt att det blir blått, som det blir vid förhöjt ph värde, vilket kan vara fostervatten eller pga baktiell vaginos. Min vagina luktar inte illa och jag har inga symtom på infektion där nere.

    Eftersom jag ska på en kontroll av anda skäl om ca 1 vecka så tyckte doktorn att jag kunde stanna hemma, med sängvila, om jag inte får feber eller blödning.

    Så återigen: vad har ni för erfarenheter som läckt vatten innan vecka 34, hur gick det för er?

  • Svar på tråden Läcker fostervatten?
  • Anonym (??)
    Äldre 29 Apr 19:34
    #1

    Låter slarvigt att säga att det kommer igång inom 24 timmar?! Vad är det för läkare/sjukhus? Det är väl allmänt känt att man kan läcka fostervatten. Sängläge låter som en bra idé. Har själv varit inlagd av andra orsaker ca en månad. Visserligen senare, när barnet skulle kunna räddas, men ändå...

    För övrigt så säger de här (Gbg) att efter att vattnet gått (inför förlossningen) så ska man sättas igång efter 72 timmar. Min kom igång innan dess men inte inom 24 timmar. (Ej samma graviditet om ovan). Tycker du ska bedömas av en annan läkare.

    Har en väninna som läckte vatten ett antal veckor innan barnet kom i v 27... (Fast hon togs på allvar av vården)

  • Anonym (Foste­rvatte­n) Trådstartaren
    Äldre 29 Apr 19:45
    #2

    Detta var på näl sjukhus.

    Jag reagerade på det där med "det går igång inom 24 timmar"..

    Jag har vilat men känner ändå av smärtfria "sammandragningar" och vid kraftiga sådana gör det lite ont och då brukar det läcka vatten. Eller vad det nu är som läcker. Såhär har det hållt på i en vecka.

    Kunde man se på ultraljud för din kompis Att det var lite fostervatten?

  • Anonym (M)
    Äldre 30 Apr 14:43
    #3

    Jag vet inte var du bor men jag skulle åka till ett sjukhus med en riktig gynakut om jag vore du! Där kan de ta prover för att fastställa att det verkligen är fostervatten. Läcker du fostervatten ska du dessutom ha antibiotika för att förhindra infektion. Det stämmer att man inte kan göra mkt för att förhindra att förlossningen drar igång, men om du fått tidig vattenavgång pga infektion (vilket är det vanligaste) kan man genom att bekämpa infektionen förbättra chanserna avsevärt! Om hinnorna inte har brustit helt och det finns fostervatten kvar kan det med strikt sängläge gå bra.

    I min förra graviditet brast fosterhinnorna i vecka 14 och inom loppet av 1 dygn hade allt fostervatten försvunnit. Jag blev inlagd på sjukhus, fick antibiotika och blev ordinerad strikt sängläge. Jag öppnade mig inte och fick inga värkar, men vi valde att avsluta graviditeten i vecka 16, pga extremt dålig prognos.

  • Anonym (Foste­rvatte­n) Trådstartaren
    Äldre 30 Apr 14:58
    #4

    Okej!

    Jag får testa med en annan läkares utlåtande :(

    Vad tråkigt för dig vad som skedde :(

    Under tiden, hade du vattenavgång hela tiden eller vara en gång?:(

  • Anonym (M)
    Äldre 30 Apr 15:59
    #5

    För mig kom det plötsligt, jag kände hur det verkligen rann ut vätska som inte kunde vara flytning eller urin. Och inom loppet av ca 16 timmar hade jag helt slut på fostervatten. Det bildas ju nytt hela tiden, men mina hinnor hade brustit helt, allt det nya vattnet sipprade ut.

    Du har en mycket bättre prognos! Finns det vatten kvar, som det verkar göra i ditt fall, kan det gå jättebra! Det betyder att hinnorna inte har brustit helt och de kan läka. Men du måste få rätt vård och framförallt behandling mot infektion om du har en sådan. Så besök ett sjukhus med gynakut!

  • Anonym (Foste­rvatte­n) Trådstartaren
    Äldre 30 Apr 16:01
    #6

    Tack för infon! Tråkigt att höra att det gick så för dig:(

  • Äldre 30 Apr 17:37
    #7

    läckte vatten och så sa det poff på väg in till sjukhuset för att kolla. v. 31+4 då. Var sängliggande till vecka 34+0 på sjukhuset och blev då satt igång.

  • Anonym (M)
    Äldre 30 Apr 18:04
    #8
    Anonym (Fostervatten) skrev 2016-04-30 16:01:34 följande:

    Tack för infon! Tråkigt att höra att det gick så för dig:(


    Ja, det var så klart jättejobbigt. Men nu är jag gravid igen i vecka 18 och än så länge ser det bra ut i alla fall:).
  • Anonym (Foste­rvatte­n) Trådstartaren
    Äldre 30 Apr 19:42
    #9

    Hur var förlossningen för dig?

    Jag kan ju inte bli igångsatt för jag är så tidigt gången:(

  • Anonym (Foste­rvatte­n) Trådstartaren
    Äldre 30 Apr 19:42
    #10

    Grattis!:) då är vi nästan beräknade samtidigt ju:)

    Känner du sparkar än?

  • Anonym (M)
    Äldre 30 Apr 21:02
    #11

    Tack:). Känner tyvärr inga sparkar ännu, men har moderkakan i framvägg. Har du känt fosterrörelser?

  • Anonym (Foste­rvatte­n) Trådstartaren
    Äldre 30 Apr 22:34
    #12

    Jag känner ofta sparkar:) vet inte vart min moderkaka sitter, trotts flera ultraljud. De har inte sagt något om det, förutom att jag har ett tydligt fäste ifrån navelsträngen. Hur vet man om den är i framvägg, vart är den på ultraljud då?

  • Anonym (M)
    Äldre 30 Apr 22:56
    #13

    Den ligger fram mot magen och fungerar som en stötdämpare. De sa det vid UL, hur de kunde se det vet jag inte. Vad mysigt att känna sparkar:)

  • Anonym (Foste­rvatte­n) Trådstartaren
    Äldre 30 Apr 23:06
    #14

    Aha okej:) min ligger nog inte så, för jag känner sparkar :) det är mysigt, men bebisen är typ bara vaken när jag ska sova så det är lite frustrerande hehe, för vildare natt-bebis får man nog leta efter

Svar på tråden Läcker fostervatten?