• Anonym (Kaffedraken)

    Rätt att ange någon som lever på bidrag och tackar nej till jobb?

    Jag har en fråga. Det är så att en släkting till mig är arbetslös sedan ett längre tag och lever på a-kassa. Han söker jobb, men verkar inte ha någon framgång.

    Jag har fått veta att han nyligen blivit erbjuden ett jobb, men inte via arbetsförmedlingen utan av en arbetsgivare som tog kontakt med honom direkt. Men han tackade nej till jobbet för han ville inte ha det och blev förolämpad. Jag tycker att om man lever på bidrag så ska man ta alla möjligheter till jobb!

    Går det att ange en person till arbetsförmedlingen? Och tycker ni i så fall att det vore rätt att göra?

  • Svar på tråden Rätt att ange någon som lever på bidrag och tackar nej till jobb?
  • Anonym (Kaffedraken)

    A-kassa är inte ett bidrag utan en försäkring.

    Jag tycker att det beror på. Om din släkting har en yrkesspecifik utbildning tycker jag att det kan vara ok att säga nej till s.k. okvalificerade jobb ett tag. Man har ju oftast 3 månaders uppsägningstid från ett jobb men i vissa branscher är det snabba ryck när man anställer och de vill inte vänta så länge. Då är det ju surt att få tacka mej till ett ingenjörsjobb tex för att man sopar gator och har uppsägningstid på det.

    Men hur länge som helst kan man ju inte sovra bland jobben. Efter typ 3-4 månader tycker iaf jag att man får ta vad som bjuds.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Nope jag skulle inte ange en nära vän.. Däremot skulle jag försöka övertala om att ta jobbet. eller att gå till psykolog låter som extremt dåligt självförtroende. Många som är arbetslösa länge blir ju "sådär". försök att få personen att ta jobbet!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Larsa) skrev 2016-04-29 20:22:12 följande:
    Jag har en fråga. Det är så att en släkting till mig är arbetslös sedan ett längre tag och lever på a-kassa. Han söker jobb, men verkar inte ha någon framgång.

    Jag har fått veta att han nyligen blivit erbjuden ett jobb, men inte via arbetsförmedlingen utan av en arbetsgivare som tog kontakt med honom direkt. Men han tackade nej till jobbet för han ville inte ha det och blev förolämpad. Jag tycker att om man lever på bidrag så ska man ta alla möjligheter till jobb!

    Går det att ange en person till arbetsförmedlingen? Och tycker ni i så fall att det vore rätt att göra?
    De enda gångerna man kan bli av ed ersättning om man nekar ett arbete är när arbetsförmedlingen har anvisat ett arbete som man tackar nej till.
    Hur skulle du kunna bevisa att din släkting fått ett seriöst erbjudande om arbete som följer alla lagar och regler och som dessutom inte är ligger 10% lägre i lön än A.kassan?
    Erbjuds man deltidsarbete men har A-kassa på heltid får man bar stämpla upp till heltid under 75 dagar såå då kan man också hänvisa till att man bara kan arbeta knappt 4 månader.
    Man har även rätt att neka arbete där merparten av lönen är provisionsbaserad.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Han har ingen utbildning och han har blivit erbjuden ett heltidsjobb med bra lön. Men han vill inte ta det för han tycker att det är ett jobb som är förnedrande för honom pga hans person.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Larsa) skrev 2016-04-29 23:34:17 följande:
    Han har ingen utbildning och han har blivit erbjuden ett heltidsjobb med bra lön. Men han vill inte ta det för han tycker att det är ett jobb som är förnedrande för honom pga hans person.
    Känner igen det där ganska trött på den "stilen" men som sagt tror det handlar om självförtroende osv hålla på och anmäla tror jag inte hjälper
  • Anonym (Kaffedraken)
    Snövits skrev 2016-04-29 20:38:27 följande:

    Skulle du må bättre av att ange honom?


    Det handlar inte om att må bättre utan om att vissa utnytjar systemet och förstör för alla andra.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Alltså det är klart det är surt med lata bidragsfuskare. Men skulle själv ALDRIG ange en släkting eller nära vän.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (poppis) skrev 2016-04-30 01:58:53 följande:
    Alltså det är klart det är surt med lata bidragsfuskare. Men skulle själv ALDRIG ange en släkting eller nära vän.
    samma här.
  • Anonym (Kaffedraken)

    BiBidragsfusk för mig hade varit om han jobbat svart samtidigt som han tar emot bidrag eller A-kassa eller ljugit om funktionsnedsättning eller liknande och pga det erhållit bidrag från FK. Det är ju olagligt.

    Att tacka nej till ett enda jobb som arbetssökande eftersom man inte anser att jobbet passar en/man passar till jobbet känns överdrivet att definiera som bidragsfusk. Menar du att det skulle vara olagligt och straffbart (räknas som bedrägeri?)

    Så nej, jag skulle vara sig ringt till min väns A-kassa eller handläggare på AF för en sån sak.

Svar på tråden Rätt att ange någon som lever på bidrag och tackar nej till jobb?