• Anonym (För gammal?)

    Är jag för gammal för att studera?

    Hej Familjelivare!

    Jag funderar på att sätta mig i skolbänken igen. Anledningen är att jag är arbetslös och har varit så ett tag. Nu börjar sparkapitalet ta slut och jag måste verkligen ha ett jobb. Jag söker det mesta jag kan söka med mina kvalifikationer plus en del jag kanske egentligen inte kvalificerar mig för men vad fasen, försöka måste man väl när man hittar något skoj!

    Men jag har inte fått något napp och eftersom jag saknar egentlig utbildning funderar jag på att ta en 1-2-årig utbildning som garanterat (så garanterat det nu kan vara) ger mig jobb. Frågan är. Är jag för gammal? Jag är snart 44 år så ingen ungdom precis. Jag har skrivit bra på HP och kommer in på egentligen vad som helst men har inte tid att gå något riktigt långvarigt, jag behöva komma ut på arbetsmarknaden snarast. Jag har tittat på medicinsk sekreterare/vårdadm vilket är en 2-årig yrkesutb. Vad tror ni?Vad finns det mer för utbildningar som har en bra arbetsmarknad? Jag behöver ingen jättestor lön eller hisnande karriär utan mer ett trivsamt och hyfsat omväxlande jobb.

    Hjälp en gammal tant är ni snälla!

  • Svar på tråden Är jag för gammal för att studera?
  • ostpaj

    Jag läser till tandsköterska nu. I min klass tror jag att det är 5-6 stycken över 40. En är över 50. Så börja studera du :)

  • Anonym (Cc)

    Börja plugga du. Min man är 43 och läser till redovisningsekonom, 2 år YH, visserligen verkar arbetsgivarna föredra de yngre i första hand, men eftersom det är ett bristyrke så ger det sig säkert till slut.

  • annananonym
    Anonym (Cc) skrev 2016-04-30 09:02:37 följande:

    Börja plugga du. Min man är 43 och läser till redovisningsekonom, 2 år YH, visserligen verkar arbetsgivarna föredra de yngre i första hand, men eftersom det är ett bristyrke så ger det sig säkert till slut.


    Vad tycker mannen om utbildningen? Varit nyfiken på den länge.
  • Anonym (Nope)

    Inte för gammal. Lönen är låg så bli bra på att löneförhandla. Vet en som höjt sin lön genom att byta arbetsplatser och har idag riktigt bra lön för att hon bestämt att hon är värd det. Men en del stannar ju på låg lön.

  • Fröken Apelsin

    Jag tycker absolut inte att du är för gammal. Det är bara att köra på. Men tänk på att du inte kommer få något studiemedel från CSN så du måste kunna försörja dig på annat vis under studierna.

  • nuharjagbytt
    Fröken Apelsin skrev 2016-04-30 10:08:33 följande:

    Jag tycker absolut inte att du är för gammal. Det är bara att köra på. Men tänk på att du inte kommer få något studiemedel från CSN så du måste kunna försörja dig på annat vis under studierna.


    Varför skulle hon inte få det? De flesta YH utbildningar berättigar till CSN. Sen måste man såklart kolla att så är fallet innan man söker.
  • Anonym (.)

    Herregud nej! Klart du inte är! 
    Sätt igång och ha så kul! 

    Jag känner flera som började i den åldern. En är doktorand nu och hon är den mest drivna och glada doktoranden jag någonsin träffat. 44 är ingen ålder!

  • Fröken Apelsin
    nuharjagbytt skrev 2016-04-30 10:17:14 följande:

    Varför skulle hon inte få det? De flesta YH utbildningar berättigar till CSN. Sen måste man såklart kolla att så är fallet innan man söker.


    Tänkte fel, CSN har ju en övre åldersgräns som låg på 40 år förut, men nu är den höjd till 56. www.csn.se/ovriga-utbildningar/krav/aldersgranser/1.3064
Svar på tråden Är jag för gammal för att studera?