• Anonym (Knasi­g)
    Äldre 30 Apr 08:59
    22934 visningar
    12 svar
    12
    22934

    Vad har ni för symtom vid herpes?!

    För 2 veckor sedan fick jag symtom som vid en urinvägsinfektion. Sökte läkare och fick PC utskrivet. Under helgen som då var i anslutning vart det bara värre och värre, PC hjälpte inte alls och jag fick bita i en handduk för att inte skrika av smärtor när jag kissade. Kände att det började svida på huden vid blygdläpparna och såg en "finne". Smärtorna blev bara värre och värre. På måndagen sökte jag åter läkare som då gjorde en gynundersökning och konstaterade att jag hade spruckna blåsor längst ner i slidan och hon tog då herpesprov därifrån. Fick Valaciclovir utskrivet och påbörjade behandlingen. Samma dag dök en ny blåsa upp och till slut hade jag blåsor runt hela urinröret och i slidan. Svaret kom efter 2 dagar att jag fått herpes typ 2. Symtomen gav inte med sig så jag fick ytterligare en dunderkur där jag skulle äta 8 tabletter på en dag istället. Då började det lugna ner sig och smärtan började lägga sig. Då dök nya "symtom" upp, ont från midjan och ner till tårna, som nervsmärta och när jag tog smärtstillande så la sig den värsta smärtan men det kändes ändå som om jag hade mjölksyra i benen. Rumpan liksom baksida lår domnade bort på mig och fruktansvärt ont i sittknölarna. Nu har det gått 14 dagar sedan första symtom och det är mycket bättre, inga blåsor kvar MEN jag har de sista dagarna haft en sådan sjuk klåda invändigt i slidan, utanpå och ända bak på skinkorna. Dessutom har jag fruktansvärda trängningar och ilningar och jag kan knappt inte kissa!! Sökte läkare på nytt för några dagar sedan som skakade på huvudet och tyckte mina symtom var lite konstiga!! De kollade om jag hade urin ståendes i urinblåsan men det hade jag inte som tur var!! Däremot så lyckas jag efter mycket om och men att kanske kissa 2 gånger på ett dygn!! 

    Skulle vara tacksam att få höra vad ni har för symtom, känner mig en aning orolig över vad läkare sa och undrar om de symtom jag har är normala?!! 

  • Svar på tråden Vad har ni för symtom vid herpes?!
  • Anonym (Hupp)
    Äldre 30 Apr 09:09
    #1

    Jag kan inte uttala mig om huruvida dina symtom är normala eller om du åkt på något annat också, men vid mitt första herpesskov hade jag problem i ca 5veckor allt som allt. Det var en SINNESSJUK klåda, mkt smärta från blåsorna, jätteont i huden på ett par fläckar på benet (där det alltså aldrig fanns spår av blåsor), nervpirrande ända ner i fötterna... Ja, allt möjligt "kul". Herpes kan alltså vara en total bitch, särskilt första gången. Har du nån hud/venmottagning nära dig? Alltid bra att gå till ett ställe med mycket erfarenhet av könssjukdomar, de har givetvis lite mer koll än random vc-läkare eller gyn.

  • Anonym (Också­)
    Äldre 30 Apr 09:12
    #2

    Stackars du, du har verkligen fått hela kitet!
    Jag får alltid bara ett utslag på ena skinkan, det gör superont och kliar nåt vansinnigt och jag är alltid lika tacksam att det bara är där på skinkan jag får det.

    Jag har dock också de där nervsmärtorna och domningarna i benen som du beskriver. Det brukar börja någonstans högst upp på ett ben och sedan flyttar det sig nedåt och liksom "rinner ut" genom foten efter ungefär ett till två dygn. Det tog några gånger innan jag fattade att detta symptom var ett herpessymptom. Jag brukar ta smärtstillande typ Ipren för nervsmärtan.
    Jag får också ont i lederna (mest i benen) och feberkänsla under de första dagarna av ett utbrott.

    Herpesutbrotten brukar vara värst de första gångerna, med tiden blir de ofta både mildare besvärliga och kortare i tid. 

  • Anonym (Bättr­e)
    Äldre 30 Apr 09:31
    #3

    Jag hade ett primärutbrott som var för jävligt. Massor av blåsor med fruktansvärd smärta, feber, illamående och spydde som en gris. Blev dessutom sjukt dåligt behandlad på vårdcentralen där läkaren inte ville undersöka utan tittade bara i halsen (hade även ont där) och skuldbelade mig för att jag haft oskyddat sex. Fick söka hjälp hos el privat gynekolog och fick som tur var en snabb tid där så att prover kunde tas. Det visade sig vara typ 1 (hade blivit smittad via oralsex av en kille som hade det på munnen, jag är tjej), otur men ändå tur i oturen. Det är flera år sen nu och jag har aldrig haft fler utbrott efter det första.

  • Anonym (Knasi­g) Trådstartaren
    Äldre 30 Apr 12:33
    #4

    Tack för era svar!

    Då är mina symtom kanske inte alls så "konstiga" utan mer ett normal förfarande.... Men det är ingen av er som har haft problem med att kissa? Jag är så sjukt kissnödig så det gör ont i magen men det går inte att kissa, kissade igår och först nu vid 12 så lyckades jag att kunna kissa och då har jag druckit massor. Är livrädd att det ska gå så långt att jag får åka in för att tömmas eller t o m får en kateter  

    Anonym (Hupp) nej, det är 20 mil till närmaste hud/STI-mottagning annars hade jag helt klart vänt mig dit. Man skulle ju iofs kunna ringa och prata med dem. 

  • Anonym (Hupp)
    Äldre 30 Apr 22:11
    #5
    Anonym (Knasig) skrev 2016-04-30 12:33:11 följande:

    Tack för era svar!

    Då är mina symtom kanske inte alls så "konstiga" utan mer ett normal förfarande.... Men det är ingen av er som har haft problem med att kissa? Jag är så sjukt kissnödig så det gör ont i magen men det går inte att kissa, kissade igår och först nu vid 12 så lyckades jag att kunna kissa och då har jag druckit massor. Är livrädd att det ska gå så långt att jag får åka in för att tömmas eller t o m får en kateter  

    Anonym (Hupp) nej, det är 20 mil till närmaste hud/STI-mottagning annars hade jag helt klart vänt mig dit. Man skulle ju iofs kunna ringa och prata med dem. 


    Ja alltså det är ju väldigt viktigt att du faktiskt åker in om du vinte kan kissa. Fattar att det känns hopplöst men det minns jag att de var VÄLDIGT noga med att betona när jag var på akuten med mitt primärutbrott - "om du får svårt att kissa måste du komma in". Beklagar att du råkat ut för detta :(((
  • Äldre 30 Jun 08:53
    #6

    Hej,

    När jag läste ditt inlägg så kändes det som det var jag själv som skrivit. Jag har upplevt exakt samma händelseförlopp och just nu har jag extrema nervsmärtor i benen och kan knappt sitta. Även svårt att kissa .. Läkaren sa samma till mig att detta är märkliga symptom och inget hon tidigare riktigt varit med om.

    Jag skulle gärna vilja höra hur allting gått för dig. Hur många veckor tog det innan det var över ?

    Tacksam för svar :)

  • Anonym (Knasi­g) Trådstartaren
    Äldre 2 Jul 17:52
    #7
    annajohanna123 skrev 2016-06-30 08:53:44 följande:

    Hej,

    När jag läste ditt inlägg så kändes det som det var jag själv som skrivit. Jag har upplevt exakt samma händelseförlopp och just nu har jag extrema nervsmärtor i benen och kan knappt sitta. Även svårt att kissa .. Läkaren sa samma till mig att detta är märkliga symptom och inget hon tidigare riktigt varit med om.

    Jag skulle gärna vilja höra hur allting gått för dig. Hur många veckor tog det innan det var över ?

    Tacksam för svar :)


    Hej!
    Dag 21 började det kännas mycket mycket bättre men det tog ca 4-5 veckor innan det kändes "normalt" igen. Däremot så vet jag inte om det "skadat" nerver för jag kan fortfarande känna lite ilningar när jag ska kissa. 
    Dessvärre fick jag ett nytt utbrott midsommarafton, inga smärtor eller nervsmärtor utan denna gång kände jag att det liksom sved i huden och dagen efter hade jag ca 8 blåsor, satte in dunderkuren som jag fick dvs 4 tabletter morgon och 4 tabletter kväll och sedan 1 tablett morgon och 1 tablett kväll i ytterligare 4 dagar. Dag tre var blåsorna helt borta och inga andra symtom fick jag som jag hade vid primärutbrottet Glad
  • Äldre 16 Jul 00:32
    #8

    Skönt att det blivit bättre för dig! Håller med dig vad gäller kissandet, kändes aldrig helt normalt!

    håller tummarna för att det vänder för mig med snart. Medicinen funkar ju för tillfället men så fort jag slutar kommer det tillbaka som på posten. Himla krångel!

  • Äldre 18 Oct 12:15
    #9

    Hej!

    Jag har haft min herpes nu i snart tre år. Mitt första år var hemskt, jag hade precis som du med ilningar längs lår och rumpa, öm på huden vid underlivet och svårt med att kissa då herpesen också satt sig i urinröret. Fick även utslag på rumpa och lår och fick ibland feber av herpesen. Jag åt daglig medicin första året, för det blev inte bättre och blev lindrigare med medicin, men nu tar jag vid skov Valaciclovir. Jag har börjat bli van att leva med herpesen, och jag hade inte typiska blåsor, utan min hud svullnade mer upp och det kanske kom en blåsa. Mina besvär idag som är tuffast, är när det kommer i urinröret. Konstant kissnödig och svider när jag kissar, illaluktande flytning från urinröret, men lärt mig skillnaden från urinvägsinfektion. Jag känner mig ofta irriterad i urinröret, så det finns nog mycket ärr i nerverna där. Förut hade jag problem dagligen, nu varierar det oerhört mycket. Inte haft problem på flera månader, men sista veckorna har det varit strul. Så väldigt varierat. Men jag försöker tänka att det inte är farligt och att det värsta går över.

    Kram

  • Anonym (Knasi­g) Trådstartaren
    Äldre 21 Oct 11:19
    #10
    Saraaaaaaa skrev 2016-10-18 12:15:45 följande:

    Hej!

    Jag har haft min herpes nu i snart tre år. Mitt första år var hemskt, jag hade precis som du med ilningar längs lår och rumpa, öm på huden vid underlivet och svårt med att kissa då herpesen också satt sig i urinröret. Fick även utslag på rumpa och lår och fick ibland feber av herpesen. Jag åt daglig medicin första året, för det blev inte bättre och blev lindrigare med medicin, men nu tar jag vid skov Valaciclovir. Jag har börjat bli van att leva med herpesen, och jag hade inte typiska blåsor, utan min hud svullnade mer upp och det kanske kom en blåsa. Mina besvär idag som är tuffast, är när det kommer i urinröret. Konstant kissnödig och svider när jag kissar, illaluktande flytning från urinröret, men lärt mig skillnaden från urinvägsinfektion. Jag känner mig ofta irriterad i urinröret, så det finns nog mycket ärr i nerverna där. Förut hade jag problem dagligen, nu varierar det oerhört mycket. Inte haft problem på flera månader, men sista veckorna har det varit strul. Så väldigt varierat. Men jag försöker tänka att det inte är farligt och att det värsta går över.

    Kram


    Hej! 
    Hur ofta får du skov nu? 

    Jag har väldiga problem med att jag får skov stup i ett Jag fick börja äta medicin dagligen i slutet på augusti men trots det så får jag skov med några veckors mellanrum bara. Nu får jag kanske en pytteliten blåsa som knappt syns med blotta ögat men däremot känner jag som värmevallningar i underlivet, lite klåda och så får jag en huvudvärk som sitter i ungefär 2-3 veckor!! Man har tagit blodprov på mig för att se om det är så att jag inte kan bilda antikroppar men det provet visade att jag kunde det så frågan är ju varför man får skov hela tiden och ska det vara så här resten av ens liv kommer man ju bli fullständigt knäpp!! 

    Hur gör/har ni gjort när ni träffat någon ny partner? Har ni berättat innan sex att ni har herpes eller har ni hållt tyst om det? 
  • Anonym (gift i 11år)
    Äldre 23 Oct 02:13
    #11

    Hej på dig!

    Jag har haft herpes vad jagvet i ca 11 år jagvet ärligt talat inte vem jag fick det av för jag har knapt haft sex alls innan jag hittade min dröm man! Ringde i alla fall upp mitt ex som gjorde prov o sa att han inte hade det, den andra sa att man inte kunde testa sig och att han inte hade det i alla fall , uppenbart är att en ljuger.

    Jag dejtade min man i ca ett halv år innan han skulle iväg på en resa och vi viste inte var vi stod med varandra så jag blev jätte ledsen o flippade ur med nått ex o sen fiskade jag fatt någon kk från att nästan princip vara oskuld! osv Fan rent ut sagt att jag gjorde det för det gav mig herpes, när min ( nuvarande man) kom på att han ville avbryta resan o satsa på mig då hade jag en del att berätta ???? Så jag berättade vad jag gjort och hur dum jag kände mig o att jag aldrig trodde att jag skulle få se honom igen, han blev jätte ledsen och besviken jag berättade även om herpesen och trodde då att han skulle avfärda mig. ( han var oskuld o sparade sig till äktenskapet) TROTTS detta så fortsatte vi att dejta efter ett år så gifte vi oss och har nu varit lyckligt gifta i 11år och har tre fina underbara barn. Ja tyvärr fick han herpes och har rätt jobbiga utbrott och det har inte jag längre. Men störst av allt är kärleken! Och ärligheten varar längst! ( men det finns stunder då jag har ångest och känner mig hemskast i världen och jag beundrar hans offring , hade jag varit lika stark som han om det varit tvärtom?) Jag vill så gärna tro det ?? SÅ det finns hopp är det rätt så blir det rätt men du måste vara ärlig!

  • Anonym (gift i 11år)
    Äldre 23 Oct 02:18
    #12
    Anonym (Knasig) skrev 2016-10-21 11:19:35 följande:

    Hej! 

    Hur ofta får du skov nu? 

    Jag har väldiga problem med att jag får skov stup i ett Jag fick börja äta medicin dagligen i slutet på augusti men trots det så får jag skov med några veckors mellanrum bara. Nu får jag kanske en pytteliten blåsa som knappt syns med blotta ögat men däremot känner jag som värmevallningar i underlivet, lite klåda och så får jag en huvudvärk som sitter i ungefär 2-3 veckor!! Man har tagit blodprov på mig för att se om det är så att jag inte kan bilda antikroppar men det provet visade att jag kunde det så frågan är ju varför man får skov hela tiden och ska det vara så här resten av ens liv kommer man ju bli fullständigt knäpp!! 

    Hur gör/har ni gjort när ni träffat någon ny partner? Har ni berättat innan sex att ni har herpes eller har ni hållt tyst om det? 


    Har svarat dig! ????????
Svar på tråden Vad har ni för symtom vid herpes?!