• Anonym (Ts)

    Hoppa över förskoleklass

    Någon vars barn hoppat över förskoleklass och börjat direkt i första klass (vid sex års ålder)? Vill höra andras erfarenheter. Fördelar, nackdelar?

  • Svar på tråden Hoppa över förskoleklass
  • Anonym (Ts)

    Ingen? Någon lärare med erfarenhet?

  • nuharjagbytt

    I sonens klass var det två stycken som började ettan som 6 åringar utan att ha gått förskoleklass. Det gick bra båda var tillräckligt mogna för att börja skolan.

    Det beror ju väldigt mycket både på barnet och gruppen om det funkar. Det var lättare för dessa två som kände varandra än att komma ensam till en sammankopplad grupp.

    Sonen är nu 22 och jag har ingen kontakt med föräldrarna.

  • Anonym (Hoppa inte över)

    Jag har hört att man inte låter barnen hoppa över/gå om någon klass längre. Det var vanligare förr.
    Min mamma är förskoleklasslärare och när vi tog upp att vår son hade kunnat vara redo att hoppa direkt till ettan sa hon att f-klass är så utvecklande och förberedande. Mer utvecklande än förskolan men mer lek än skolan gissar jag.

  • Anonym (...)

    I förskoleklassen jobbar man mycket med den sociala biten och förberedelse för att gå i skolan. T ex vara en del av en större grupp, räcka upp handen, lyssna på varandra och låta alla komma till tals, vara en bra kompis, turtagning, äta i en stor matsal, vara i en idrottssal/omklädningsrum m.m. Det handlar alltså inte bara om mognad vad gäller skolarbete som läsa, skriva och räkna. Jag har jobbat i förskoleklass i några år och hade en gång en elev som rent skolmässigt hade kunnat gå i ettan utan problem men hen hade det väldigt svårt socialt, att hitta kompisar (och behålla dem) och vara en del av klassen, som ofta är större än vad barnen är vana vid från förskolan. Det fick hen jobba väldigt mycket med under det året vilket underlättade för hen när klassen väl började ettan.

    Själv började jag ettan ett år tidigare men det var precis innan man startade med förskoleklasser i skolan. Det var aldrig några problem varken då eller nu när jag är vuxen. Anledningen till att jag inte var kvar på förskolan sista året var att jag är född väldigt tidigt på året och alla mina kompisar på förskolan var ett år äldre än mig och skulle därför börja ettan. Det som var tråkigt var väl när alla fyllde 18 och började gå ut medan jag hade ett år kvar. Då kände jag mig väldigt liten, ensam och lite övergiven...

  • Anonym (A)

    Man anpassar väl också själva "kunskapsbiten" i skolan nuförtiden genom olika nivåer på böcker m.m? Jag började inte tidigare men låg långt före andra i klassen speciellt med läsning/skrivning. Detta var inte roligt för mig som ändå fick samma enkla ABC-bok som de som inte alls kunde läsa. Men nuförtiden i min äldsta sons klass har de tre olika nivåer på läsebok. Min son fick enklaste eftersom han inte hade knäckt läskoden innan åk 1. Men de som läste flytande fick en betydligt svårare bok. Måste väl vara vettigare att anpassa så istället för att yngre barn går med äldre tänker jag? Just för den sociala biten och att det inte är så kul att vara yngst i klassen då man kommer upp i tonåren.

    Min yngsta son är född -11 och har alltså ett år kvar på förskola innan förskoleklass. Han skulle rent kunskapsmässigt absolut kunna börja f-klassen nu till hösten, kanske t.o.m. börja ettan. Han kan läsa sedan nästan ett år tillbaka och kan även räkna plus/minus upp till 20. Så det är på ettans nivå ungefär. MEN det är ju inte bara kunskapsbiten som räknas. Han är ju inte som en 6-7 åring vad det gäller kompisrelationer, att vänta på sin tur, klara toabesök och klädsel m.m. Så detta behöver han ju absolut tiden på förskola och f-klass för att träna på. Däremot hoppas jag att han får svårare uppgifter så han får stimulans i f-klassen. Detta har varit ett bekymmer på förskolan nu eftersom han blir uttråkad då han tycker det är för lätt. När de var i skogen häromdagen hade barnen t.ex. fått i uppgift att samla olika antal kottar (1-10). Han ville inte vara med och blev tjurig. Såklart eftersom han mer hade behövt uppgifter som 17-3 kottar eller liknande. Inte kul att få alldeles för lätta uppgifter.

  • Anonym (Ts)

    Barnet är född i augusti -11, och skulle enligt planen börja förskoleklass lagom till sexårsdagen nästa år. Av olika skäl har förskolan haft en specialpedagog som gått runt och observerat barngrupperna ett tag. Vi hade nyligen utvecklingssamtal på förskolan, och pedagogen sa hon och specialpedagogen hade pratat om att vi borde överväga att låta mitt barn börja ettan istället för förskoleklass nästa år. Det kom alltså därifrån, jag har inte tänkt i de banorna alls innan. Jag hade själv en väldigt ensam uppväxt (flera skolbiten, knepig uppväxt så hade svårt att få nära vänner) och det är otroligt viktigt för mig att mitt barn har kompisar och får vara barn.

    Mitt barn har många vänner på förskolan, de är ett gäng som hållit ihop i 3 år, sedan de var 2-3 år. Ungefär halva det gänget är födda 10 och kommer börja förskoleklass till hösten. Mitt barn funkar bra med de flesta barn men väljer oftast att leka med dem som är äldre. Hen lekte mycket med 2 år äldre barn också innan de började skolan. Så till min stora glädje går den sociala biten väldigt bra, barnet får ofta beröm av pedagogerna för att hen är en så bra kompis 9ch en förebild för hela gruppen.

    Kunskapsmässigt skulle hen lätt kunna gå i skolan redan nu. Hen läser flytande, även långa texter med små bokstäver. Hen skriver gärna egna berättelser, både för hand och på datorn. Hen räknar "hur långt som helst" och har talförstålse även när det gäller stora tal. Kan plus och minus utan problem med tal upp till 100 eller så och förstår också multiplikation och division och kan räkna en del sådana tal själv.

    Det var den biten pedagogerna på förskolan tog upp, de trodde att hen skulle riskera att bli uttråkad i förskoleklass. Jag kommer prata med dem mer så klart, och även kontakta skolan innan vi bestämmer oss. Ville bara höra lite om andras erfarenheter också.

  • anonimus

    Min dotter går nu i förskoleklass 1 år tidigare än vad hon borde. Är född i februari 2010 och går med barnen födda 2009. Fungerar hur bra som helst. Var upp till oss föräldrar att bestämma om hon skulle gå tidigare. Hennes kompisar var nästan alla 1 år äldre och hon skulle i så fall ha stannat kvar ensam på dagis.

  • Anonym (asdf)
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-30 17:30:38 följande:

    Barnet är född i augusti -11, och skulle enligt planen börja förskoleklass lagom till sexårsdagen nästa år. Av olika skäl har förskolan haft en specialpedagog som gått runt och observerat barngrupperna ett tag. Vi hade nyligen utvecklingssamtal på förskolan, och pedagogen sa hon och specialpedagogen hade pratat om att vi borde överväga att låta mitt barn börja ettan istället för förskoleklass nästa år. Det kom alltså därifrån, jag har inte tänkt i de banorna alls innan. Jag hade själv en väldigt ensam uppväxt (flera skolbiten, knepig uppväxt så hade svårt att få nära vänner) och det är otroligt viktigt för mig att mitt barn har kompisar och får vara barn.

    Mitt barn har många vänner på förskolan, de är ett gäng som hållit ihop i 3 år, sedan de var 2-3 år. Ungefär halva det gänget är födda 10 och kommer börja förskoleklass till hösten. Mitt barn funkar bra med de flesta barn men väljer oftast att leka med dem som är äldre. Hen lekte mycket med 2 år äldre barn också innan de började skolan. Så till min stora glädje går den sociala biten väldigt bra, barnet får ofta beröm av pedagogerna för att hen är en så bra kompis 9ch en förebild för hela gruppen.

    Kunskapsmässigt skulle hen lätt kunna gå i skolan redan nu. Hen läser flytande, även långa texter med små bokstäver. Hen skriver gärna egna berättelser, både för hand och på datorn. Hen räknar "hur långt som helst" och har talförstålse även när det gäller stora tal. Kan plus och minus utan problem med tal upp till 100 eller så och förstår också multiplikation och division och kan räkna en del sådana tal själv.

    Det var den biten pedagogerna på förskolan tog upp, de trodde att hen skulle riskera att bli uttråkad i förskoleklass. Jag kommer prata med dem mer så klart, och även kontakta skolan innan vi bestämmer oss. Ville bara höra lite om andras erfarenheter också.


    Jag har ett likadant (fast lite yngre) barn. Verbalt välutvecklad. Räknar redan höga tal samt plus och minus. Knäckt läskoden. Dessutom har hen alltid umgåtts med bara äldre barn på förskolan. Hen blir frustrerad och uttråkad av att leka med jämnåriga och yngre barn. Alla hens kompisar är ett eller två år äldre än hen.

    Funderat på att låta hen börja skolan ett år tidigare. Tänker att det är bättre att hen utmanas i nivå för vad som är adekvat för hens biologiska ålder istället för den kronologiska.

    Vet inte vad som är rätt i ert fall. Men ta åtminstone i beaktande det specialpedagogerna säger. De har stor kompetens och skulle aldrig föreslå någonting liknande om de verkligen inte trodde på att det skulle gynna barnet.
  • Anonym (A 2)

    En sak som är viktig är att välja en skola som klarar av att anpassa undervisningen under skolgången. Är barnet tidigt och snabblärt blir det lätt att även förskoleklassen och materialet på lågstadiet blir för lätt.

    Inget ovanligt med barn som hoppar upp en klass och sedan läser in hela materialet för den årskursen på ett halvår.

    Vissa skolor ger bara stödundervisning till barn som ligger efter.

    Det finns dock bra exempel, med skolor som har mindre grupper med barn som får mer avancerad undervisning eller som tillhandahåller mer avancerat material och låter barnen få tid för mer avancerad undervisning i vissa ämnen regelbundet.

    Mycket handlar om skolans inställning och vilja. Det gäller alltså att hitta en bra skola.

  • Anonym (asdf)
    Anonym (A 2) skrev 2016-04-30 19:46:47 följande:

    En sak som är viktig är att välja en skola som klarar av att anpassa undervisningen under skolgången. Är barnet tidigt och snabblärt blir det lätt att även förskoleklassen och materialet på lågstadiet blir för lätt.

    Inget ovanligt med barn som hoppar upp en klass och sedan läser in hela materialet för den årskursen på ett halvår.

    Vissa skolor ger bara stödundervisning till barn som ligger efter.

    Det finns dock bra exempel, med skolor som har mindre grupper med barn som får mer avancerad undervisning eller som tillhandahåller mer avancerat material och låter barnen få tid för mer avancerad undervisning i vissa ämnen regelbundet.

    Mycket handlar om skolans inställning och vilja. Det gäller alltså att hitta en bra skola.


    Men det handlar ju om så mycket mer än det. Ett intelligent barn behöver också umgås och leka med barn på samma mentala nivå som de själva.

    Som mitt barn. Hen blir frustrerad och uttråkad av att umgås och leka med jämnåriga barn. Alla hans kompisar är äldre.

    Tycker det är mycket bättre att utgå ifrån biologisk och social ålder än kronologisk. As they say, age is nothing but a number.
  • Anonym (Njae)
    Anonym (Hoppa inte över) skrev 2016-04-30 13:06:09 följande:
    Jag har hört att man inte låter barnen hoppa över/gå om någon klass längre. Det var vanligare förr. Min mamma är förskoleklasslärare och när vi tog upp att vår son hade kunnat vara redo att hoppa direkt till ettan sa hon att f-klass är så utvecklande och förberedande. Mer utvecklande än förskolan men mer lek än skolan gissar jag.
    Min son ska gå om en klass nu såd et händer. Det var inte svårt att få igenom.
  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-30 17:30:38 följande:

    Mitt barn har många vänner på förskolan, de är ett gäng som hållit ihop i 3 år, sedan de var 2-3 år. Ungefär halva det gänget är födda 10 och kommer börja förskoleklass till hösten. 


    Men du vill inte att ditt barn ska gå med de som börjar förskoleklass i höst?

    Har ditt barn kompisar som redan går i förskoleklass, dvs redan lämnat dagis?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Kajsa) skrev 2016-04-30 20:03:52 följande:

    Men du vill inte att ditt barn ska gå med de som börjar förskoleklass i höst?

    Har ditt barn kompisar som redan går i förskoleklass, dvs redan lämnat dagis?


    Har som sagt inte haft en tanke på att hen skulle börja tidigt, och nu är det för sent att söka för i höst. Tror inte att jag skulle vilja att hen började till hösten ändå, förskolan funkar väldigt bra och jag vill att hen ska få vara barn där tills hen är 6 år.

    På förskolan lekte hen ganska mycket med de 2 år äldre barnen tills de gick över i förskoleklass i höstas. De barnen bor en bit ifrån oss och vi har inte hållit kontakten, så kan inte riktigt säga att de är kompisar nu. Av barnen mitt barn leker mest med nu är några födda 10 och några 11. De bor nära oss så även om några börjar förskoleklass till hösten kommer de ses rätt ofta. Det är alltså dessa barn födda 10 som mitt barn skulle hoppa in i ettan med nästa år. Barnet kommer ha kompisar som går både ettan och förskoleklass nästa år.
  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (Ts) skrev 2016-05-01 09:39:58 följande:
    Har som sagt inte haft en tanke på att hen skulle börja tidigt, och nu är det för sent att söka för i höst. Tror inte att jag skulle vilja att hen började till hösten ändå, förskolan funkar väldigt bra och jag vill att hen ska få vara barn där tills hen är 6 år.

    På förskolan lekte hen ganska mycket med de 2 år äldre barnen tills de gick över i förskoleklass i höstas. De barnen bor en bit ifrån oss och vi har inte hållit kontakten, så kan inte riktigt säga att de är kompisar nu. Av barnen mitt barn leker mest med nu är några födda 10 och några 11. De bor nära oss så även om några börjar förskoleklass till hösten kommer de ses rätt ofta. Det är alltså dessa barn födda 10 som mitt barn skulle hoppa in i ettan med nästa år. Barnet kommer ha kompisar som går både ettan och förskoleklass nästa år.
    OK, så ditt barn är inte 6 år nu, och ska inte börja 6-års till hösten?

    Då missförstod jag.

    Då har du ju lite tid på dig att ta beslutet. Att pedagogerna tar upp det tycker jag väger tungt. 
Svar på tråden Hoppa över förskoleklass