• Anonym (Hur hade ni gjort?)

    Kan jag få er input tack.

    Situationen är följande:

    Jag har två barn varav det ena bor på annan ort för studier. Det barnet är 17 år. Det andra barnet är vuxet (20 år) men bort fortfarande hemma.

    Min man har också två barn men inget av dem bor här. Det ena barnet kommer på umgänge här, dock med ganska långt mellanrum, annan form av umgänge förekommer också. (Det är inte relevant varför, men med tanke på att detta är FL så talar jag ändå om att det är 3 tim ToR och barnet själv får styra.)

    Min man har också en hobby som är på samma ort som barnet bor och som han utövar en gång i veckan eller varannan när det är säsong, de har uppehåll på ca 2-3 månader lite utspritt över sommaren och runt jul/nyår. Om vi flyttar blir det 30 min längre restid dit ungefär. På den nya orten finns dock förening han kan byta till, här finns inget sådant alls.

    Mitt barn som bor på annan ort, gör det pga dåliga kommunikationer. Hon har dock nu börjat må väldigt väldigt dåligt av att bo ensam, (det finns kanske fler orsaker, men de vet inte jag isf) så jag känner att jag vill flytta till den orten.

    Att pendla till mitt och makens jobb tar ca 45 min därifrån, men kommunalt kan det ta upp till 4 timmar att åka emellan varför jag anser att vi har lättare att pendla än hon. En bra pendlingstid tar det ca 1 timme och 20 minuter hit med byten och väntetid.
    Hon har också sociala aktiviteter och är med i föreningar efter skoltid och om vi inte kan hämta 2-3 dagar i veckan så måste hon sluta allt sånt då det inte alls finns kommunikationer att tillgå kvällstid.
    En av dessa är på fredagar vilket betyder att hon antingen får skippa den aktiviteten eller inte komma hem den helgen om inte vi kan hämta för på helger går inga kommunikationer alls.

    Orten är en av dem vi har talat om att ev flytta till, även innan dotterns skolgång där, men vi har inte gjort slag i saken att flytta pga bekvämligheten med nära till jobb. Maken har nu ca 5 min till jobb, mer ibland då han jobbar på olika ställen. Han har tidigare haft dryga timmen att pendla innan han bytte.

    Jag har ca 15 min till mitt jobb.

    Maken vill inte, eller jag tror att han inte vill längre då han inte säger mycket om det.
    Vid ett tillfälle menade han att vi inte kan flytta efter om hon sen ska gå på högskolan någon annanstans, men jag anser att det är stort skillnad på att bo ensam vid 17 och vid 20. (hon har nyligen fyllt 17)

    Det finns en familj som vill byta bostad med oss och om vi flyttar får vi nästan 3800 kr mer i plånboken varje månad om jag räknar hyran osv, vi har närmare till butiker istället för som nu ca 40 min om vi inte vill handla på lokala butiker med väldigt dyra priser. MEN, så klart ökar bensinkostnaden med lika mycket, kanske mer.

    Bostaden är dock bättre planerad än här.

    Ytterligare en aspekt är att jag har många köpoäng här på orten så om vi inte trivs står jag först i kön.

    Hur hade ni gjort? Sagt att ni flyttar ändå och att ni får bli särbos pga dotterns mående eller stannat kvar?

    Jag vet som sagt inte helt makens inställning då han är svår att få att prata, jag vet dock att om han inget säger så betyder det oftast att han inte vill.

  • Svar på tråden Kan jag få er input tack.
  • Anonym (Hur hade ni gjort?)

    Ingen som har någon idé om hur de skulle göra?

  • cupcakemom

    Jag hade satsat på särbo ifall mannen vägrat flytta med.... Känns som att 17 åringen behöver en förälder nära sig... Och håller med om att det är skillnad på att bo själv som 17 än som 20 liksom... Ni kan ju börja som särbo och se hur det känns.

  • Anonym (Hur hade ni gjort?)
    cupcakemom skrev 2016-04-30 15:30:54 följande:

    Jag hade satsat på särbo ifall mannen vägrat flytta med.... Känns som att 17 åringen behöver en förälder nära sig... Och håller med om att det är skillnad på att bo själv som 17 än som 20 liksom... Ni kan ju börja som särbo och se hur det känns.


    Tack för ditt svar. Ja, jag känner också så nu, men det känns tufft det med, men mitt barn, om än nästan vuxen, behöver mig. Hennes pappa finns inte med i bilden så nära heller så det har varit jag och barnen hela deras uppväxt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Hur hade ni gjort?) skrev 2016-04-30 11:40:46 följande:

    Det finns en familj som vill byta bostad med oss

    Ytterligare en aspekt är att jag har många köpoäng här på orten så om vi inte trivs står jag först i kön.

    Hur hade ni gjort? Sagt att ni flyttar ändå och att ni får bli särbos pga dotterns mående eller stannat kvar?

    Jag vet som sagt inte helt makens inställning då han är svår att få att prata, jag vet dock att om han inget säger så betyder det oftast att han inte vill.


    "är svår att få att prata"? Du kan väl bara sätta er ner och kräva ett svar?

    Vill han inte flytta, kan du ju inte byta er bostad. Så du får ju hitta en egen bostad där isåfall om du vill vara särbo. Alternativt använd dina köpoäng och ge sambon en ny bostad för dem, så du kan byta er nuvarande?

    Att din dotter byter skola till er nuvarande ort är ju ett alternativ? Klarar hon inte av att bo själv, kanske hon inte var mogen att flytta ut, utan får flytta tillbaka till er.
  • Anonym (Hur hade ni gjort?)
    Tow2Mater skrev 2016-05-02 02:56:17 följande:
    "är svår att få att prata"? Du kan väl bara sätta er ner och kräva ett svar?

    Vill han inte flytta, kan du ju inte byta er bostad. Så du får ju hitta en egen bostad där isåfall om du vill vara särbo. Alternativt använd dina köpoäng och ge sambon en ny bostad för dem, så du kan byta er nuvarande?

    Att din dotter byter skola till er nuvarande ort är ju ett alternativ? Klarar hon inte av att bo själv, kanske hon inte var mogen att flytta ut, utan får flytta tillbaka till er.
    Nja om det vore så enkelt så hade jag gjort det. Han har bla panikångest kronisk depression och klarar inte av den typen av press.

    Jo, jag kan byta den här bostaden då den står på bara mig. Han vill troligen inte bli särbo alls, utan då kommer vi kanske att gå skilda vägar och då flyttar han nog närmare sina föräldrar, eller tom hela vägen till deras ort.

    Det finns inget gymnasium här.

Svar på tråden Kan jag få er input tack.