• Anonym (förhoppningsvis snart gravid)

    Måste man stanna så länge på förlossningen?

    Jag har hört att förstföderskor ofta stannar tre dagar på förlossningen. Måste man verkligen stanna så länge om allt har gått bra? Jag tänker att föder jag på natten vill jag åka hem på förmiddagen dagen därpå. Jag har ingen lust att stanna längre än nödvändigt.

    Vad händer om man åker tidigare än vad vårdpersonalen vill? Jag vill inte bli anmäld till soc det första som händer.

  • Svar på tråden Måste man stanna så länge på förlossningen?
  • Vegomamma

    Nej du stannar tills läkare undersökt bebis och du känner dig trygg att åka hem. Min bebis kom ut 06.30 och vi åkte hem ca kl 15 samma dag. Bytte inte ens rum.

  • Carambolan

    Det är nog bara vid komplikationer som man stannar så länge. De har inte råd att fylla platserna med folk som bara vilar lite.

  • cameleon

    Här är en till som vill åka hem skapligt tidigt om allt går som det skall. Har 3 månader kvar till bf och redan ångest över detta..

    Har hört något om ett särskilt prov som skall tas på babyn efter 48 timmar (pku?), åker man hem innan behöver man ju komma tillbaka så det kan göras.

    Hur länge "brukar" man ligga på förlossningen innan man flyttas till bb?


  • Carambolan

    På förlossningen är man bara ett par timmar max. De brukar vilja se att man kan kissa efteråt, sen skickas man till bb.

  • cameleon
    Carambolan skrev 2016-04-30 14:20:14 följande:

    På förlossningen är man bara ett par timmar max. De brukar vilja se att man kan kissa efteråt, sen skickas man till bb.


    Okej, tack för snabbt svar :)
  • 8295

    En kompis var kvar 1,5 dygn på bb, inga komplikationer under förlossning, ändå ville de inte släppa hem henne. Hon skrev ut sig och dottern, for hem, fick strax efter en anmälan på sig.

  • Anonym (Lsnsdn)

    Minst 6 timmar ska du vara kvar. Väljer man Att åka hem tidigare så görs det först en läkarundersökning innan man åker, sen kommer man tillbaka efter 48 timmar och gör en till.

    Stannar man så gör man bara läkarundersökning efter 48 timmar.

  • Anonym (Lsnsdn)

    Sen är det bra om man stannar något dygn, så att allt kommer igång, kissande osv för mamman, ev amning för bebisen, och annat, innan man åker hem, men du behöver absolut inte stanna i 3 dagar..

  • Erizajo
    Anonym (Lsnsdn) skrev 2016-04-30 15:03:53 följande:

    Minst 6 timmar ska du vara kvar. Väljer man Att åka hem tidigare så görs det först en läkarundersökning innan man åker, sen kommer man tillbaka efter 48 timmar och gör en till.

    Stannar man så gör man bara läkarundersökning efter 48 timmar.


    Precis, om inte de av någon anledning vill ha er kvar för observation. Jag åt tex antidepressiv medicin under hela min graviditet och de ville därför att vi skulle stanna så att inte det verkade vara nåt som påverkat babyn.
  • Fjäril kär

    kom ihåg att det är i första hand för bebisens skull man stannar på BB i någon dag. Stressa inte hem är mitt tips.

    Många tar tillfället i akt att få proffshjälp med amning och stannar tills mjölken kommit igång (det gör den oftast på dag 2-3) 

    Minst 6 timmar måste du stanna innan en läkare kan skriva ut dig och bebis. 

Svar på tråden Måste man stanna så länge på förlossningen?