• Anonym (anoymt!)

    "Bara lågutbildade röstar på SD" MYT MYT MYT

    Någonting jag provoceras mycket av är påståendet "bara lågutbildade människor är så okunniga att de röstar på SD". Ursäkta, men har du en grundläggande analysförmåga?

    1: Det kan VERKA som att enbart lågutbildade röstar på SD eftersom dessa NÄMNER det. Det är fullt begripligt. Är man från samhällets lägre klasser är man inte lika kontrollerad av omgivningen och kan erkänna kontroversiella politiska åsikter. Är man dock högutbildad är det inte lika enkelt eftersom man är väldigt granskad av sin omgivning hela tiden. Då skulle det vara helt förödande att gå ut med kontroversiella åsikter. Man har istället en fin falsk fasad för sin omgivning och kanske till och med påstår att SD suger. Fast detta säger ingenting om vilka diskussioner som förekommer bakom hemmets fyra vägar.

    2: Det kan säkert stämma att fler från lägre klasser röstar på SD men det grundar sig inte i okunskap. Snarare tvärtom, vill jag påstå. Är man rikare kan man bosätta sig vart man vill och man är inte beroende av välfärden på samma sätt. På så vis kommer man lättare undan alla invandringsproblem och kanske inte förstår hur illa det kan vara. Däremot hamnar oftast arbetsklassen i samma områden som invandrare pga begränsad ekonomi och kan inte välja bostadsområde. Då får dom se DAGENS SANNING, hur invandrare egentligen är. Dessutom kan människor som har det sämre ställt vara mer beroende av välfärden, som tyvärr bara satsar på invandrare. 

    PS. är själv elektriker och befinner mig mellan arbetsklass och medelklass. Jag är ganska oberoende med andra ord.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-30 15:40
    Update: ska utbilda mig till sociolog till hösten

  • Svar på tråden "Bara lågutbildade röstar på SD" MYT MYT MYT
  • Anonym (Okunnighet föder hat.)
    Anonym (anoymt!) skrev 2016-04-30 15:36:04 följande:

    Någonting jag provoceras mycket av är påståendet "bara lågutbildade människor är så okunniga att de röstar på SD". Ursäkta, men har du en grundläggande analysförmåga?

    1: Det kan VERKA som att enbart lågutbildade röstar på SD eftersom dessa NÄMNER det. Det är fullt begripligt. Är man från samhällets lägre klasser är man inte lika kontrollerad av omgivningen och kan erkänna kontroversiella politiska åsikter. Är man dock högutbildad är det inte lika enkelt eftersom man är väldigt granskad av sin omgivning hela tiden. Då skulle det vara helt förödande att gå ut med kontroversiella åsikter. Man har istället en fin falsk fasad för sin omgivning och kanske till och med påstår att SD suger. Fast detta säger ingenting om vilka diskussioner som förekommer bakom hemmets fyra vägar.

    2: Det kan säkert stämma att fler från lägre klasser röstar på SD men det grundar sig inte i okunskap. Snarare tvärtom, vill jag påstå. Är man rikare kan man bosätta sig vart man vill och man är inte beroende av välfärden på samma sätt. På så vis kommer man lättare undan alla invandringsproblem och kanske inte förstår hur illa det kan vara. Däremot hamnar oftast arbetsklassen i samma områden som invandrare pga begränsad ekonomi och kan inte välja bostadsområde. Då får dom se DAGENS SANNING, hur invandrare egentligen är. Dessutom kan människor som har det sämre ställt vara mer beroende av välfärden, som tyvärr bara satsar på invandrare. 

    PS. är själv elektriker och befinner mig mellan arbetsklass och medelklass. Jag är ganska oberoende med andra ord.


    Enligt all statistik så är lågutbildade mer fördomsfulla, begår oftare våldsbrott, drabbas oftare av psykisk ohälsa, dricker och röker mer, slår sina barn oftare osv osv.

    Självklart är det då också fler outbildade som väljer att rösta på ett odemokratiskt parti som välkomnar våldsamma och hatiska män i toppen.
  • Anonym (Tro)

    Elektriker är klockrent arbetarklass. Inget dåligt med det. Det är också så att en majoritet av SD:anhängare är arbetarklass. Inga konstigheter där heller, folk gillar att förenkla allt.

  • Anonym (anoymt!)
    Anonym (Tro) skrev 2016-04-30 15:41:50 följande:

    Elektriker är klockrent arbetarklass. Inget dåligt med det. Det är också så att en majoritet av SD:anhängare är arbetarklass. Inga konstigheter där heller, folk gillar att förenkla allt.


    Utbildningsmässigt, ja. Skulle säga att min lön på 35.000 är ganska medelklass.
  • Anonym (Tro)
    Anonym (anoymt!) skrev 2016-04-30 15:42:34 följande:

    Utbildningsmässigt, ja. Skulle säga att min lön på 35.000 är ganska medelklass.


    Jag tycker en undersköterskas åsikter är lika mycket värda (eller kanske mer om man måste värdera på det viset) eftersom de ofta har bättre erfarenhet av behov och orättvisor. Vad har din lön med det att göra egentligen.
  • Anonym (Okunnighet föder hat.)
    Anonym (anoymt!) skrev 2016-04-30 15:42:34 följande:

    Utbildningsmässigt, ja. Skulle säga att min lön på 35.000 är ganska medelklass.


    Du är medelinkomsttagare. Men självklart arbetarklass. Det kvittar vilken lön du har, det är utbildning, härkomst och sysselsättning som bestämmer klass.( om man nu vill tala om klasser överhuvudtaget.)
  • Anonym (anoymt!)
    Anonym (Okunnighet föder hat.) skrev 2016-04-30 15:46:36 följande:
    Du är medelinkomsttagare. Men självklart arbetarklass. Det kvittar vilken lön du har, det är utbildning, härkomst och sysselsättning som bestämmer klass.( om man nu vill tala om klasser överhuvudtaget.)
    På tal om ditt anonyma namn. Jag har varit intresserad av sociologi hela livet. Jag vet att samhällsklass definieras utifrån INKOMST & UTBILDNINGSLÄNGD
  • Anonym (anoymt!)
    Anonym (Okunnighet föder hat.) skrev 2016-04-30 15:46:36 följande:
    Du är medelinkomsttagare. Men självklart arbetarklass. Det kvittar vilken lön du har, det är utbildning, härkomst och sysselsättning som bestämmer klass.( om man nu vill tala om klasser överhuvudtaget.)
    Du menar att en lågstadielärare (240hp) tillhör en högre klass än en fastighetsmäklare (120hp)?
  • Anonym (Kalle)

    Det går att googla fram på SCB hur folk röstar i olika valdistrikt. Dvs folk röstar mer på SD i områden med låg status, där folk med låg inkomst bor. Folk med låg inkomst har i regel lägre utbildning.

    Sedan är det bara att läsa kommentarer som SD:are gör, ofta väldigt förenklade resonemang, ingen kritisk inställning överhuvudtaget till partiet eller dess företrädare osv. Väldigt känslobaserat, sällan verklighetsförankrat (dålig koll på statistik, tror på rykten/skvaller/domedagsprofetior).

  • Anonym (Okunnighet föder hat.)
    Anonym (anoymt!) skrev 2016-04-30 15:52:20 följande:

    Du menar att en lågstadielärare (240hp) tillhör en högre klass än en fastighetsmäklare (120hp)?


    Klassmässiga så ligger dom rätt lika. Men enbart utbildning definierar inte klass. Det är mer komplext än så. Enligt dig så borde jag vara överklass då? Jag har 8 års universitetsstudier, flera masterexamen, inkomst på 60 i månaden och äger stora marker. Min make har samma förutsättningar och bakgrund.

    Mina föräldrar är arbetarklass och jag har ett helt vanligt tjänstemannayrke. Jag kommer aldrig bli överklass. Men det skiter jag i för jag anser att alla ska ha lika rättigheter och skyldigheter oavsett klass.

    Jag skulle dessutom aldrig kunna umgås aktivt med en rasist oavsett dennes Utbildningslängd eller titel. Det är under min värdighet.
  • Drottningen70

    Självklart kan även högutbildade vara rasister....då beror det ju på ondska snarare än enfald.

    De flesta som röstar på SD är snarare enfaldiga än onda. En del är båda delarna.

    Partitoppen präglas dock av ondska.

Svar på tråden "Bara lågutbildade röstar på SD" MYT MYT MYT