• Anonym (Hjälp)

    Röker och är gravid

    Innan jag blev gravid så rökte jag över ett paket om dagen, är nu i vecka 15 och snusar ca 7 st minisnus om dagen (som en halv snus var gång).

    Jag har testat att sluta men hela min värld verkar rasa då. Jag får grava abstinens besvär samt att jag blir typ hel hysterisk.

    Jag ni vara snälla och ge mig konkreta tips på hur jag ska sluta? ???? Och snälla skäll inte för mycket, jag vet att jag är egoist och dum i huvudet.. Men jag vill bättra mig, så snälla ge tips.

  • Svar på tråden Röker och är gravid
  • varmlanning

    Jag rökte de första 6 veckorna eftersom jag inte visste att jag var gravid (mår dåligt över detta) Sedan jag plussade den 23 jan så slutade jag röka direkt. Jag vet inte hur , men jag kände att jag inte hade något direkt val. Jag är jätterädd för plötslig spädbarnsdöd.

    Med det sagt så menar jag inte att det är lätt. Lite över 3 månader har gått och jag tänker ofta på cigg. Men det kraftiga begäret försvann efter några dagar. Just vanan är det svåra att bli av med.

    Om personlig motivering inte fungerar (jag vill inge skada mitt barn) så kanske yttre motivering gör det i stil med vad folk tänker om en mamma som röker/snusar när hon är gravid. Även det har hjälpt mig lite och jag är glad över att rökning osv under graviditet är tabubelagt. Jag vill inte vara en sån som alla avskyr.

    Lycka till!

  • Anonym (sebbe)

    Det konkreta tipset på hur man slutar är att man gör sig av med allt man har hemma och sedan ber man inte om mer. Nikotinabstinens är inte farligt! Ja du blir smått hysterisk och får grava abstinensbesvär, men de är snabbt övergående! På tre dagar är typ allt nikotin ute ur blodet och alla abstinensbesvär borta! Är det inte värt att gå igenom en kort period av lidande för barnets samt din egen hälsas skull?

    Mitt bästa tips när abstinensen är som värst är att röra på sig. En rask långpromenad eller kanske en joggingrunda eller ett träningspass. Det hjälper verkligen. Att sitta stilla funkar liksom inte med den rastlösheten man har i kroppen.

  • Anonym (Hjälp)

    Vad skönt att du fann motivationen att sluta så snabbt! Det är starkt av dig!

    Jag mår ju jätte dåligt för hur jag beter mig, oftast på kvällen när jag tänker "jag borde klarat denna dag utan nikotin" men sen glömmer jag lätt under dagen, hur skadligt det är :(

  • Anonym (Hjälp)

    Tack för tipsen, jag ska testa detta redan imorgon. Slänga allt här hemma och gå långa promenader :) uppdaterar hur det går

  • Anonym (Hilda)

    Bra tips du fått. Ett annat är att när du känner dig sugen så kan du äta något. Testa Onico kan du också göra.

  • Anonym (Hjälp)

    Är det den nikotinfria snusen? Funkar den?:) tack för tipset!

  • Anonym (Sara)

    det är svårt,själv snusade jag en del under min graviditet och lyckades sluta två gånger då(sista gånger 2 månader innan förlossning ).Jag kände såhär,att jag vill att min bebis ska må bra .Den känslan vann över snuset.

  • 8295
    varmlanning skrev 2016-04-30 16:53:00 följande:

    Jag rökte de första 6 veckorna eftersom jag inte visste att jag var gravid (mår dåligt över detta) Sedan jag plussade den 23 jan så slutade jag röka direkt. Jag vet inte hur , men jag kände att jag inte hade något direkt val. Jag är jätterädd för plötslig spädbarnsdöd.

    Med det sagt så menar jag inte att det är lätt. Lite över 3 månader har gått och jag tänker ofta på cigg. Men det kraftiga begäret försvann efter några dagar. Just vanan är det svåra att bli av med.

    Om personlig motivering inte fungerar (jag vill inge skada mitt barn) så kanske yttre motivering gör det i stil med vad folk tänker om en mamma som röker/snusar när hon är gravid. Även det har hjälpt mig lite och jag är glad över att rökning osv under graviditet är tabubelagt. Jag vill inte vara en sån som alla avskyr.

    Lycka till!


    Plussade också 23 jan! ;) för mig tog det lite längre än 6v dock, trappade ner rejält med snusningen. Kämpade, föll tillbaka, mådde fruktansvärt av abstinensen men lyckades sluta ca v 11. Snus är dock fortfarande allt jag tänker på vissa stunder.
    Anonym (sebbe) skrev 2016-04-30 18:01:51 följande:

    Det konkreta tipset på hur man slutar är att man gör sig av med allt man har hemma och sedan ber man inte om mer. Nikotinabstinens är inte farligt! Ja du blir smått hysterisk och får grava abstinensbesvär, men de är snabbt övergående! På tre dagar är typ allt nikotin ute ur blodet och alla abstinensbesvär borta! Är det inte värt att gå igenom en kort period av lidande för barnets samt din egen hälsas skull?

    Mitt bästa tips när abstinensen är som värst är att röra på sig. En rask långpromenad eller kanske en joggingrunda eller ett träningspass. Det hjälper verkligen. Att sitta stilla funkar liksom inte med den rastlösheten man har i kroppen.


    Nikotinet är ute ur kroppen ca dag 3, ja, men abstinensen och speciellt rutinen jävlas med hjärnan bra mycket längre än så. Att göra det bästa för sitt barn är självklart den bästa motivering man kan ha, kan jag tycka, men det är också fruktansvärt svårt att sluta med sin största vardagliga rutin i ett skede i livet då allt förändras (alltså när man är gravid och ska bli förälder).
    Anonym (Hilda) skrev 2016-04-30 20:35:22 följande:

    Bra tips du fått. Ett annat är att när du känner dig sugen så kan du äta något. Testa Onico kan du också göra.


    Jag kör på onico, ganska äckligt tycker jag men det hjälpte mig bli nikotinfri :) det är dock dyrt, och typ de enda nikotinfria alternativ som inte innehåller ginseng.
  • Anonym (Hjälp)

    Vad duktiga alla är som slutar! Jag vill med vara stark och sund för min bebis!

    Jag ska testa den nikotinfria snusen imorgon!

    Jag har som rutin att ta en efter måltid (och på morgonen) det är sant som du säger, rutinen sitter ju nästan i ryggmärgen :/

Svar på tråden Röker och är gravid