• Axe

    Vad äter ni som har en matbudget på under 2000kr/månad?

    Hej!

    I många mat eller ekonomitrådar så verkar det som det vanliga är för två vuxna att köpa mat och hygienartiklar för ca 2000kr/månad.

    Även par med ett litet barn verkar kunna klara sig på 2-3000kr.

    VAD äter ni?

    När vi hade dålig ekonomi och handlade för ca 2000kr per månad så åt vi vad jag skulle kalla sopor.

    Billig pasta, falukorv, billig kyckling, ris eller äcklig blandfärs.

    Vi mådde fysiskt dåligt och vi båda gick ner väldigt mycket i vikt. Nu med ordnad ekonomi så äter vi bra mat. Vi handlar LÄTT för 7500kr per månad. Ofta mer.

    Hur äter ni som medvetet lägger så lite pengar på mat och anser att ni äter bra? Alltså inte ni som är fattiga för då får man äta vad man har råd med.

    Vi är två vuxna och har en dotter som kostar ca 500kr per månad i blöjor, nappar och liknande.

  • Svar på tråden Vad äter ni som har en matbudget på under 2000kr/månad?
  • Fjäril kär

    Det handlar egentligen om att vara  prismedveten och lära sig jämföra priser och veta hur man ska handla och titta i affären. Då kan man leva på små marginaler och ändå köpa det man vill ha. 

    Min man och jag har ett hemmavarande barn och vi köper exakt det vi i princip vill men kommer ändå undan med drygt 3000 kr i månaden och köper då ändå ekologiskt och närodlat osv. Det går utmärkt bara man vet hur man ska göra. 

    Bara som exempel
    *jämför priser, kilopris och styckepris och literpris
    *Köper till reducerat pris, halvaprisetvaror. 
    *Jämför märken med varandra. Ett mellanmärke kan vara mycket mera prisvärt än det dyra/billigaste (för att det kanske räcker längre, tex) 
    *Köper bara det som bara verkligen går åt 
    *Använder rabattkuponger och medlemskort/priser 
    *Handlar efter säsong  - avstår vissa varor när dom är som dyrast och väljer andra alternativ istället
    *Tittar efter särskilda lockpriser och handlar det som för tillfället råkar vara mest prisvärt den veckan
    *Handlar efter veckomeny utefter punkten ovan
    *Köper hygien och städ samt djurmat på andra butiker som är billigare än stormarknader

    A och O är också att tycka matlagning är roligt och förstå vad man kan göra med råvarorna och kan få maten att smaka bra och räcka länge. 

  • Fjäril kär

    Sen måste jag nog fundera på vad du egentligen menar när du skriver: 

    "
    Billig pasta, falukorv, billig kyckling, ris eller äcklig blandfärs."  ? 

    Ris är ris oavsett pris, kungsörnens pasta är inte dyrare än det du köper på tex ÖB, billig kyckling innehåller mest vatten men är dock fortfarande ren kyckling och blandfärs är rent kött även om det är blandat fläsk och nöt.  Vissa maträtter vi är vana med inom husmanskosten ska det ju VARA blandfärs i.  Blandfärs är ju ingen skräpmat om du trodde det utan en avvägd blandning av nöt och fläsk för att göra vissa maträtter mer smakrika . Samma sak som att du tex lindar bacon kring kyckling. 
    Blandfärs är ju för övrigt inte särskilt billigt heller.  Ren nötfärs är oftast biligast. 

    Det enda jag kan hålla med om är  äckligt är ju billig falukorv för en tjuga per ring. Det är inte gott . 

    I övrigt ser jag inte varför ni skulle ha gått ner i vikt om ni ändå haft möjlighet att handla rena råvaror fast till ett lägre pris.  Det bor nog kanske snarare på hur ni valt att tillaga maten. 

    Viktnedgången kanske snarare beror på att ni inte hade möjlighet att frossa loss på sockerbomber som läsk, godis och annat extra  utan vara tvungen att lägga pengarna på middagsmat istället. 

  • Axe

    Blandfärs är inte bra mat. Det är stor skillnad på pasta och pasta. Vetepasta är billigare ä vanlig durumvetepasta. Vi gick ner i vikt för att mata var dålig. Men man gick ner ca 20 kilo på 6 månader. Billig kyckling innehåller 30% insprutad vätska. Oekologiskt kött är billigare än ekologiskt. Genmodifierade utländska märken är billigare än svenska. Så det ÄR skillnad på ris och ris eller pasta och pasta. Så jag vet inte vad du ville få sagt med ditt sista inlägg? Nej ingen av oss var ens överviktiga innan och vi åt inte mer godis innan. Vi blev sjuka av billig mat och det jag undrar är vad man äter - och mår bra av - när man lägger så lite som 2-3000 på mat.

  • Egon den stora

    Köttet köper vi från gårdar runt omkring, det blir mycket billigare att tex köpa en halv gris åt gången. Vi odlat en del själva och ser till att handla efter säsong, när varorna är billiga. Det är inte samma som att välja dålig mat. Köp ingen läsk eller vatten på flaska, gör alltid matlåda! 3800 i månaden för två vuxna och två barn 6 och 8 år. Då snålar vi inte ens.

  • Fjäril kär
    Axe skrev 2016-05-02 19:23:51 följande:

    Blandfärs är inte bra mat. Det är stor skillnad på pasta och pasta. Vetepasta är billigare ä vanlig durumvetepasta. Vi gick ner i vikt för att mata var dålig. Men man gick ner ca 20 kilo på 6 månader. Billig kyckling innehåller 30% insprutad vätska. Oekologiskt kött är billigare än ekologiskt. Genmodifierade utländska märken är billigare än svenska. Så det ÄR skillnad på ris och ris eller pasta och pasta. Så jag vet inte vad du ville få sagt med ditt sista inlägg? Nej ingen av oss var ens överviktiga innan och vi åt inte mer godis innan. Vi blev sjuka av billig mat och det jag undrar är vad man äter - och mår bra av - när man lägger så lite som 2-3000 på mat.


    Varför skulle inte blandfärs vara bra mat?

    Och självklart går det att hitta miljövänliga, ekologiska , fairtrade osv även för billig penning. Det handlar om vilja och kunskap.
  • Fjäril kär

    Att äta pasta på durumvete är ett.medvetet val och handlar ofta om vana.

    Att annan pasta smakar annorlunda betyder inte att det är sämre.

  • Lasse Mört

    Jag tror att er viktminskning beror på att ni inte åt lika mycket kolhydrater och fett som ni kanske var vana att göra. Budgetmat är ofta kalorifattig och mest bara vatten.

    Pasta, ris osv är förresten definitivt att betrakta som dålig skitmat. Sluta tro att det är bra mat.

    Vi äter lchf hela familjen och väljer närodlat, ekologiskt och bara bra äkta fett och äter så rent som möjligt.

    Budget för mat ca 3500 i månaden.

  • gbgumman
    Fjäril kär skrev 2016-05-02 21:26:24 följande:

    Att äta pasta på durumvete är ett.medvetet val och handlar ofta om vana.

    Att annan pasta smakar annorlunda betyder inte att det är sämre.


    Förstår inte heller varför blandfärs är dåligt. Skum tanke. Fläskfärs är inte sämre än annat fläskfärs . Nötfärs är inte sämre än annat nötkött. Alltså är inte blandfärs inte sämre än annat kött. Min farmor var en rik och generös dam ändå köpte hon blandfärs för det passa bäst.
  • Fru Ve

    www.konsumentverket.se/Vart-arbete/Privatekonomi/Kostnadsberakningar/Matkostnader/

    Länk till konsumentverkets beräkningar över matkostnader. Vill bara med detta säga att det absolut inte är alla som kan eller bör klara sig att äta för 2000-3000 en hel familj! Vi är en familj på 4 personer och vi äter för ca 5500 kr/månad, det är mindre än vad konsumentverket räknar ut men helt normal kostnad. Om vi skulle äta för 3000 skulle det ärligt talat bli betydligt sämre och tristare mat.

  • Fru Ve
    Lasse Mört skrev 2016-05-02 21:36:30 följande:

    Jag tror att er viktminskning beror på att ni inte åt lika mycket kolhydrater och fett som ni kanske var vana att göra. Budgetmat är ofta kalorifattig och mest bara vatten.

    Pasta, ris osv är förresten definitivt att betrakta som dålig skitmat. Sluta tro att det är bra mat.

    Vi äter lchf hela familjen och väljer närodlat, ekologiskt och bara bra äkta fett och äter så rent som möjligt.

    Budget för mat ca 3500 i månaden.


    Men hur många är ni då i familjen? Äter ni normala portioner? Hur många gånger per dag äter ni? Är matlåda att ta med till jobbet inräknat? I vårt fall med 5500 kr/månad har vi alltid matlåda med oss och äter en hel del ekologiskt. Jag fattar inte riktigt hur ni klarar er på 3500?
  • Egon den stora
    Fru Ve skrev 2016-05-08 20:14:33 följande:

    www.konsumentverket.se/Vart-arbete/Privatekonomi/Kostnadsberakningar/Matkostnader/

    Länk till konsumentverkets beräkningar över matkostnader. Vill bara med detta säga att det absolut inte är alla som kan eller bör klara sig att äta för 2000-3000 en hel familj! Vi är en familj på 4 personer och vi äter för ca 5500 kr/månad, det är mindre än vad konsumentverket räknar ut men helt normal kostnad. Om vi skulle äta för 3000 skulle det ärligt talat bli betydligt sämre och tristare mat.


    I dag grillade vi lammkotletter med bröd och sallader, det ryms inom vår budget på 3800. Räcker till matlådor också, så jag kan inte påstå att maten är tristare med lägre budget.
  • Mooomin

    Jag hade inga problem med att äta bra mat för 2000kr. Åt kött, fisk, nötfärs o fågel ihop med potatis, ris och/eller grönsaker. Maten var hur varierad som helst. Grytor, gratänger, köttfärssåser, biffar, soppor. Nemas problemas. Handlade smart bara. Jag tränar dessutom mycket och har aldrig blivit sjuk/undernärd för att jag under min studietid hade lägre matbudget.


    Axe skrev 2016-05-02 19:23:51 följande:

    Blandfärs är inte bra mat. Det är stor skillnad på pasta och pasta. Vetepasta är billigare ä vanlig durumvetepasta. Vi gick ner i vikt för att mata var dålig. Men man gick ner ca 20 kilo på 6 månader. Billig kyckling innehåller 30% insprutad vätska. Oekologiskt kött är billigare än ekologiskt. Genmodifierade utländska märken är billigare än svenska. Så det ÄR skillnad på ris och ris eller pasta och pasta. Så jag vet inte vad du ville få sagt med ditt sista inlägg? Nej ingen av oss var ens överviktiga innan och vi åt inte mer godis innan. Vi blev sjuka av billig mat och det jag undrar är vad man äter - och mår bra av - när man lägger så lite som 2-3000 på mat.


  • gbgumman

    Alltså nu förstår jag inte. Hur många ska detta räcka till? Under min studietid åt jag för 1000kr det var slutet på 90 talet och mådde utmärkt. Idag när jag handlar till familjen kan vi om vi anstränger oss äta för 4000kr men så är vi fyra st och två kräsna barn.

Svar på tråden Vad äter ni som har en matbudget på under 2000kr/månad?