• Anonym (bestulen)

    Inbrott i lägenhestförråd

    Måste bara får skriva av mig lite.

    Det har varit inbrott i mitt lägenhetsförråd. Jag vet inte exakt när, jag har inte varit där sedan i slutet av februari. Jag gick ned för att ställa ned en låda böcker för en dryg vecka sen, förra fredagen, och då var låset uppbrutet och alla mina tavlor som stod där nere var borta, utom en, en inramad affish, som glaset var trasigt på, Glaset var trasigt innan, alltså, det är inget tjuvarna har gjort. Alla tavlor utom tre var handsydda av min mormor, två var oljemålningar, en av de har min lillebror kladdat sitt namn med tusch på, och en var en teckning, (frågetecken). Hur som helst, affektionsvärdet helt klart större än något monetärt värde som tjuvar kan få ut av det.

    Så, så klart, jag polisanmälde, pratade med försäkringsbolaget och hyresvärden, köpte nytt lås och låste in böckerna och kläderna som står där nere. 

    Idag när jag gick på promenad så hittar jag min boxningssäck, som stod i förrådet när jag satte ditt nytt hänglås för en dryg vecka sedan. Säcken lit gger bara ca 15 meter från huset, i ett skogsparti. Griper tag i åbäket och bär ned till källaren och mitt förråd. Låset uppbrutet, och någon har gått bland mina kläder, och eventuellt tagit några böcker. Jag tyckte att lådan var tyngre när jag bar ned den, men jag är inte säker. Lådorna har också flyttats runt och bytt plats med varandra. Alla lådor är kvar, och även affischen med det trasig glaset.

    Jag ger officiellt upp. Jag plockar upp allt som finns i förrådet till lägenheten. JAg får stuva in skiten i lådor och skåp.

    Det läskiga är inte att det har varit någon i mitt förråd och tagit mina saker. Det läskiga är att det är någon eller några som bor i huset som har gjort det, för man kommer bara in om man har nyckelbricka.

  • Svar på tråden Inbrott i lägenhestförråd
  • Anonym (67)

    Kan vara nån som kommit över nycklar på icke lagligt sätt ?

  • Anonym (bestulen)
    Agnescecila skrev 2016-04-30 17:39:22 följande:

    Fy vad otäckt!


    Väldigt.
  • Anonym (bestulen)
    Anonym (67) skrev 2016-04-30 18:32:54 följande:

    Kan vara nån som kommit över nycklar på icke lagligt sätt ?


    Rent tekniskt kan det vara så, men man måste nästan känna till huset om man ska in i just mitt/våra förråd. De ligger lite konstigt till och dörren är inte märkt och de andra dörrarna på väg dit är pannrum och sånt. Det finns 4 dörrar till som det står "lägenhetsförråd" på, på bottenvåningen, så att någon utifrån skulle gå ner i källaren och leta efter en omärkt dörr finner jag för osannolikt.

    Men visst kan någon obehörig kommit över någons nyckelbricka.
  • Rocket Mania
    Anonym (bestulen) skrev 2016-04-30 18:54:02 följande:
    Rent tekniskt kan det vara så, men man måste nästan känna till huset om man ska in i just mitt/våra förråd. De ligger lite konstigt till och dörren är inte märkt och de andra dörrarna på väg dit är pannrum och sånt. Det finns 4 dörrar till som det står "lägenhetsförråd" på, på bottenvåningen, så att någon utifrån skulle gå ner i källaren och leta efter en omärkt dörr finner jag för osannolikt.

    Men visst kan någon obehörig kommit över någons nyckelbricka.
    Att tjuvar hittar fram dit de ska tycker jag inte är ett dugg konstigt. De lever ju på att vara tjuvar så de är säkert bra på sin sak. Gällande nycklar vill man nog inte veta hur många som är i cirkulation från gamla hyresgäster, deras kusiner och kompisar som "lånat" nycklarna. Brrr.
  • Anonym (bestulen)
    Rocket Mania skrev 2016-04-30 19:03:53 följande:
    Att tjuvar hittar fram dit de ska tycker jag inte är ett dugg konstigt. De lever ju på att vara tjuvar så de är säkert bra på sin sak. Gällande nycklar vill man nog inte veta hur många som är i cirkulation från gamla hyresgäster, deras kusiner och kompisar som "lånat" nycklarna. Brrr.
    Men tjuvar har också bråttom, de vill in och ut så fort som möjligt. De har 4 dörrar med orden "lägenhetsförråd" mitt för näsan när de kommer in genom porten. Att då gå först en halv trappa upp och sedan en hel trappa ner, utan hiss, nej, den tror jag inte på. Visst kan det vara så, men jag tror inte på det. Och det är inte så att någon kan jobba ostört mitt i natten, eftersom man inte kommer in i förråden efter kl 21, när tvättstugan också stänger.

    Jag vet inte hur mycket det hjälper folk att ha gamla nyckelbrickor. De brukar bli obrukbara om de inte används på ett tag, min extrabricka fick jag återaktivera efter ett halvår. Men jag håller med. Läskigt att tänka sig hur mycket nycklar som bara "försvinner".

    Jaja, hänt är hänt, och det finns inte så mycket att göra.
  • Rocket Mania
    Anonym (bestulen) skrev 2016-04-30 19:20:55 följande:
    Men tjuvar har också bråttom, de vill in och ut så fort som möjligt. De har 4 dörrar med orden "lägenhetsförråd" mitt för näsan när de kommer in genom porten. Att då gå först en halv trappa upp och sedan en hel trappa ner, utan hiss, nej, den tror jag inte på. Visst kan det vara så, men jag tror inte på det. Och det är inte så att någon kan jobba ostört mitt i natten, eftersom man inte kommer in i förråden efter kl 21, när tvättstugan också stänger.

    Jag vet inte hur mycket det hjälper folk att ha gamla nyckelbrickor. De brukar bli obrukbara om de inte används på ett tag, min extrabricka fick jag återaktivera efter ett halvår. Men jag håller med. Läskigt att tänka sig hur mycket nycklar som bara "försvinner".

    Jaja, hänt är hänt, och det finns inte så mycket att göra.
    Fast jag tänker att de händer ju lite då och då de här inbrotten. Dom minns och pratar med varandra. Typ "den och den porten är enkel. Trappan ner och första till vänster. Aldrig någon som vaknar".

    Vi har bara nycklar här så jag vet inte hur brickor funkar. Obehagligt i alla fall. Och så svårt att fatta när dom stjäl saker som knappt är värda 20 kr 
  • Anonym (bestulen)
    Rocket Mania skrev 2016-04-30 19:27:33 följande:
    Fast jag tänker att de händer ju lite då och då de här inbrotten. Dom minns och pratar med varandra. Typ "den och den porten är enkel. Trappan ner och första till vänster. Aldrig någon som vaknar".

    Vi har bara nycklar här så jag vet inte hur brickor funkar. Obehagligt i alla fall. Och så svårt att fatta när dom stjäl saker som knappt är värda 20 kr 
    Ja, du har så klart rätt.

    Jag fattar inte heller vad de ska med saker som, allavarligt talat, mest är gammalt skräp. Det måste vara mycket jobb för ingenting. Jag tänker att det mest värdefulla, rent pengamässigt, i mitt förråd var boxningssäcken, och den släpade de bort, 20 kg tung. och slängde i skogen. Vad är poängen i det? 
  • Rocket Mania
    Anonym (bestulen) skrev 2016-04-30 19:37:18 följande:
    Ja, du har så klart rätt.

    Jag fattar inte heller vad de ska med saker som, allavarligt talat, mest är gammalt skräp. Det måste vara mycket jobb för ingenting. Jag tänker att det mest värdefulla, rent pengamässigt, i mitt förråd var boxningssäcken, och den släpade de bort, 20 kg tung. och slängde i skogen. Vad är poängen i det? 
    Det är nästan skrattretande faktiskt. Förmodligen skitungar som helst enkelt inte har någon som helst koll och sedan orkade dom inte bära säcken längre än så. 

    Vi hade inbrott i vårt förråd någon gång under min uppväxt. De tjuvarna tog en massa saker bla alla mina gamla bebiskläder och leksaker. Jag är inte speciellt sentimental av mig men det hade varit lite roligt att ha något kvar i alla fall.
  • Anonym (jag med)

    Kunde ha varit jag som skrev det med enda skillnaden att jag inte fick nånting stulet alls!

    Låset uppbrutet men inget som fattas. Jag misstänker att det är nån jag känner för som sagt, ALLT är kvar. Och då har jag även ett Nintendo wii och tillhör fullt synligtv + mycket annat "värdefullt".

  • Anonym (jag med)

    Kunde ha varit jag som skrev det med enda skillnaden att jag inte fick nånting stulet alls!

    Låset uppbrutet men inget som fattas. Jag misstänker att det är nån jag känner för som sagt, ALLT är kvar. Och då har jag även ett Nintendo wii och tillhör fullt synligtv + mycket annat "värdefullt".

  • Anonym (Klöver)

    Haft liknande problem, flera inbrott i förrådet och saker försvunna. Men jag fick tag på den j*ven, en av grannarnas ungar, dock 19 år så unge var han inte.

    Jag köpte en antenn förstärkare till wifit och monterade upp en billig web kamera inne i mitt förråd, sände via wifi till datorn som spelade in. Kollade låset 2 ggr per dag, så länge låset var ok raderade jag filmen. Femte dagen på kvällen var låset uppbrutet, blev faktiskt glad haha. Killen hade såklart sålt det mesta, men jag tog nycklarna till hans bil och drog bort hans 15 tusen kronors fälgar, antog jag varit med och finansierat dom så.....

  • Anonym (Anmäl)
    Anonym (Klöver) skrev 2016-05-01 22:31:05 följande:

    Haft liknande problem, flera inbrott i förrådet och saker försvunna. Men jag fick tag på den j*ven, en av grannarnas ungar, dock 19 år så unge var han inte.

    Jag köpte en antenn förstärkare till wifit och monterade upp en billig web kamera inne i mitt förråd, sände via wifi till datorn som spelade in. Kollade låset 2 ggr per dag, så länge låset var ok raderade jag filmen. Femte dagen på kvällen var låset uppbrutet, blev faktiskt glad haha. Killen hade såklart sålt det mesta, men jag tog nycklarna till hans bil och drog bort hans 15 tusen kronors fälgar, antog jag varit med och finansierat dom så.....


    Hoppas du anmälde skitungen också. Fan vad förbannad jag hade blivit. Vad snodde han?
  • Anonym (Klöver)
    Anonym (Anmäl) skrev 2016-05-02 07:21:50 följande:

    Hoppas du anmälde skitungen också. Fan vad förbannad jag hade blivit. Vad snodde han?


    Nej, han har redan flera turer hos polisen, sved mer för han att bli av med fälgarna.

    Försvann en hel del saker, min nya motorsåg (5600kr) , fiskeutrustning (ca 8000 om man köper nytt), innebandyklubbor ( ca 2000), läderjacka, mc hjälm och säkert mer som jag inte märkt av än. Killen fick säkert bara en spottstyver av värdet, och det är inga livsnödvändiga saker.....men det som retar mig är att vissa inte fattar principen 'mitt och ditt'.
  • Anonym (jag med)
    Anonym (Klöver) skrev 2016-05-02 09:31:52 följande:

    Nej, han har redan flera turer hos polisen, sved mer för han att bli av med fälgarna.

    Försvann en hel del saker, min nya motorsåg (5600kr) , fiskeutrustning (ca 8000 om man köper nytt), innebandyklubbor ( ca 2000), läderjacka, mc hjälm och säkert mer som jag inte märkt av än. Killen fick säkert bara en spottstyver av värdet, och det är inga livsnödvändiga saker.....men det som retar mig är att vissa inte fattar principen 'mitt och ditt'.


    Tyvärr kommer dom aldrig förstå principen mitt och ditt. Det är deras inkomstkälla att stjäla och sälja vidare stöldgods. Fjantar. Mina fina cyklar :(
  • Anonym (bestulen)
    Oklok skrev 2016-05-01 22:10:37 följande:

    Hyresvärden kan inte se vems nyckelbricka som gått genom dörrarna?


    Det vet jag faktiskt inte.
  • Anonym (bestulen)
    Anonym (Klöver) skrev 2016-05-01 22:31:05 följande:

    Haft liknande problem, flera inbrott i förrådet och saker försvunna. Men jag fick tag på den j*ven, en av grannarnas ungar, dock 19 år så unge var han inte.

    Jag köpte en antenn förstärkare till wifit och monterade upp en billig web kamera inne i mitt förråd, sände via wifi till datorn som spelade in. Kollade låset 2 ggr per dag, så länge låset var ok raderade jag filmen. Femte dagen på kvällen var låset uppbrutet, blev faktiskt glad haha. Killen hade såklart sålt det mesta, men jag tog nycklarna till hans bil och drog bort hans 15 tusen kronors fälgar, antog jag varit med och finansierat dom så.....


    Anonym (Klöver) skrev 2016-05-02 09:31:52 följande:
    Nej, han har redan flera turer hos polisen, sved mer för han att bli av med fälgarna.

    Försvann en hel del saker, min nya motorsåg (5600kr) , fiskeutrustning (ca 8000 om man köper nytt), innebandyklubbor ( ca 2000), läderjacka, mc hjälm och säkert mer som jag inte märkt av än. Killen fick säkert bara en spottstyver av värdet, och det är inga livsnödvändiga saker.....men det som retar mig är att vissa inte fattar principen 'mitt och ditt'.
    Usch, vad trist. 

Svar på tråden Inbrott i lägenhestförråd