• Junjun

    4cm livmoderhals

    Jag har blivit beviljad att jag ska få bli igångsatt.

    Pga bl.a. Förlossningsrädsla pga tidigare störtförlossning.

    Var hos läkaren i onsdags och hon kände då på livmoderhalsen och sa att den var 4cm lång och att hon fick in ett finger.

    Jag var tydligen för omogen för att sättas i gång, fick en ny läkartid på måndag för att kolla livmoderhalsen igen.

    Är det nån som vet hur lång tid det kan ta innan livmoderhalsen har mognat?

    Rör det sig om dagar eller veckor???

    Fick inget svar av läkaren när jag frågade henne.

    Känns ju som att det är MÅNGA cm kvar och jag kommer inte bli igångsatt förrens den är helt utplanad så de kan sticka hål på hinnorna.

  • Svar på tråden 4cm livmoderhals
  • Junjun
    Junjun skrev 2016-04-30 17:52:25 följande:

    Jag har blivit beviljad att jag ska få bli igångsatt.

    Pga bl.a. Förlossningsrädsla pga tidigare störtförlossning.

    Var hos läkaren i onsdags och hon kände då på livmoderhalsen och sa att den var 4cm lång och att hon fick in ett finger.

    Jag var tydligen för omogen för att sättas i gång, fick en ny läkartid på måndag för att kolla livmoderhalsen igen.

    Är det nån som vet hur lång tid det kan ta innan livmoderhalsen har mognat?

    Rör det sig om dagar eller veckor???

    Fick inget svar av läkaren när jag frågade henne.

    Känns ju som att det är MÅNGA cm kvar och jag kommer inte bli igångsatt förrens den är helt utplanad så de kan sticka hål på hinnorna.


    Ingen som har nån erfarenhet???

    Kan tillägga att jag är i vecka 39.
  • Troll Svea

    När blev igångsatt sist var jag helt omogen. Fick cytotec för att sätta igång förlossningen. Var då i v. 37+9.

  • Junjun
    Troll Svea skrev 2016-04-30 21:04:05 följande:

    När blev igångsatt sist var jag helt omogen. Fick cytotec för att sätta igång förlossningen. Var då i v. 37+9.


    Okey.

    Har ju läst en del om igångsättnings metoder och förstått att man kan bli igångsatt trots omogen livmoderhals/livmodertapp...

    Känns ju både bra och dåligt att läkaren vill vänta tills jag är mogen innan jag blir igångsatt.

    Dock så sa FÖRSTA läkaren jag träffade Att det är viktigt att de väljer RÄTT igångsättningsmetod även när jag är inne på sjukhuset eftersom det inte få gå FÖR snabbt även om jag är på plats.

    Medans läkaren jag träffade i Onsdags bara konstaterade efter känt på livmodertappen/livmoderhalsen att den var typ 4 cm och omogen och att jag inte kommer att sättas i gång innan den är mogen Och då kommer de gå in och ta hinnorna så att vattnet går..

    Var ingen diskussion om ev annan igångsättnings metod.

    Mitt andra barn föddes på 10 min efter att vattnet gick och jag hade inga känningar/värkar innan vattnet gick...

    Så NU är jag rädd för att förlossningen kan starta av sig självt nu i helgen etc och att jag då inte hinner in till sjukhuset...
  • Troll Svea
    Junjun skrev 2016-04-30 21:40:21 följande:
    Okey.

    Har ju läst en del om igångsättnings metoder och förstått att man kan bli igångsatt trots omogen livmoderhals/livmodertapp...

    Känns ju både bra och dåligt att läkaren vill vänta tills jag är mogen innan jag blir igångsatt.

    Dock så sa FÖRSTA läkaren jag träffade Att det är viktigt att de väljer RÄTT igångsättningsmetod även när jag är inne på sjukhuset eftersom det inte få gå FÖR snabbt även om jag är på plats.

    Medans läkaren jag träffade i Onsdags bara konstaterade efter känt på livmodertappen/livmoderhalsen att den var typ 4 cm och omogen och att jag inte kommer att sättas i gång innan den är mogen Och då kommer de gå in och ta hinnorna så att vattnet går..

    Var ingen diskussion om ev annan igångsättnings metod.

    Mitt andra barn föddes på 10 min efter att vattnet gick och jag hade inga känningar/värkar innan vattnet gick...

    Så NU är jag rädd för att förlossningen kan starta av sig självt nu i helgen etc och att jag då inte hinner in till sjukhuset...
    Jag blev också igångsatt med anledning av tidigare snabba förlossningar. Sista tog 30 min när kroppen fattade vad som skulle göras. Därav sattes jag igång tidigt för att förhindra att förlossningen startade spontant. Mest troligt hade jag inte hunnit in till förlossningen isf. Förstår din oro.
Svar på tråden 4cm livmoderhals