• JagÄrVälInteAlkoholist

    Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!

    Ja, till och med alkoholist, har jag blivit anklagad för att vara.

    Jag är 30 år och har, i sommar, varit helnykterist i tio år!

    Varför påstår då familjerätten att jag skulle ha alkoholproblem, undrar ni. Jo, för att jag sa:

    "När pappan har ringt och skrikit på mig i telefon och kallat mig än det ena än det andra och hotat med diverse saker, så är jag så slut om kvällarna att jag känner för att bara ta ett glas rödvin och koppla av!"

    Jag har sagt att jag INTE gör det, men jag har ett "sug" att göra det. Jag har även sagt att jag inte rört så mycket som en lättcider på snart tio år. Ändå påstår kärringen på familjerätten att jag har alkoholproblem, och har man ett sug efter alkohol - för att koppla av, så är det alkoholistvarning.

    Det som gör mig mest arg är att hon säger att hon "ser allvarligt på detta och kanske måste agera för mitt barns skull". Hon säger indirekt att mitt barn inte borde bo med mig.

    Jag är så jävla rädd att någon kommer och tar barnet. Jag ångrar mig så djupt att jag inte spelat in dessa samtal!

    Snälla, hjälp mig, vad kan jag göra? Fly landet!?

  • Svar på tråden Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!
  • Anonym (Usch)

    Men fy! Man har ju hört liknande historier. Jag vet inte vad man kan göra. För är det en fara för barnet så kommer de ju och omhändertar akut, utan att göra "husesyn" eller så. Sedan är det en utredning på 3 månader, som inte visar något för din del, så du lär ju vinna mot soc i förvaltningsrätten. Men då är ju skadan redan skedd. :(

  • JagÄrVälInteAlkoholist
    Anonym (Usch) skrev 2016-04-30 18:09:43 följande:

    Men fy! Man har ju hört liknande historier. Jag vet inte vad man kan göra. För är det en fara för barnet så kommer de ju och omhändertar akut, utan att göra "husesyn" eller så. Sedan är det en utredning på 3 månader, som inte visar något för din del, så du lär ju vinna mot soc i förvaltningsrätten. Men då är ju skadan redan skedd. :(


    Det är just därför jag blir så jäkla skraj! Jag har ibget att dölja, men man har ju hört hur andra fått sina barn omhändertagna på falska och felaktiga grunder. :/
  • Anonym (prutt)

    Varför berättar du saker för familjerätten och socialtjänsten? De är inte dina kompisar. De är till för att medla mellan dig och ditt ex samt att säkerställa att inga barn far illa.

    Sök stöd hos familj och vänner istället. Folk som älskar dig och vill dig väl. Och bete dig sakligt hos familjerätten och socialtjänsten.

    Lycka till!

  • Darimna

    Så förbannat fult av henne. Bara elakt.


    Det du kan gra är väl att be att få byta handläggare (eller vad hon nu är för något)  och sedan förklara situationen noga för den nya och hoppas att den personen är vettigare. 


    En uppriktig fråga bara: Hade du alkoholproblem innan? Alltså är det därför du varit nykterist i 10 år?

    Inte för att det på något sätt ändrar situationen, du har ju absolut inte det nu, men bara om det är därför hon flippar ur. En del säger ju "en gång alkoholist - alltid alkoholist" och det ligger ju något i det på så sätt att en del som varit alkoholister alltid kan ha vissa svårigheter OM de dricker alhkohol, men om man inte gör det alls så finns det ju inget problem att oroa sig. 

  • Anonym (123)

    Vill man ha ett glas rött för att koppla av så har man problem med alkoholen så jag förstår hur dom tänker

  • JagÄrVälInteAlkoholist
    Anonym (prutt) skrev 2016-04-30 18:24:33 följande:

    Varför berättar du saker för familjerätten och socialtjänsten? De är inte dina kompisar. De är till för att medla mellan dig och ditt ex samt att säkerställa att inga barn far illa.

    Sök stöd hos familj och vänner istället. Folk som älskar dig och vill dig väl. Och bete dig sakligt hos familjerätten och socialtjänsten.

    Lycka till!


    Hon frågade "hur känner du när han beter sig så?", "hur mår du efteråt?", "hur agerar du?", osv. Jag svarade bara ärligt på frågorna.
    Darimna skrev 2016-04-30 18:27:33 följande:

    Så förbannat fult av henne. Bara elakt.

    Det du kan gra är väl att be att få byta handläggare (eller vad hon nu är för något)  och sedan förklara situationen noga för den nya och hoppas att den personen är vettigare. 

    En uppriktig fråga bara: Hade du alkoholproblem innan? Alltså är det därför du varit nykterist i 10 år?

    Inte för att det på något sätt ändrar situationen, du har ju absolut inte det nu, men bara om det är därför hon flippar ur. En del säger ju "en gång alkoholist - alltid alkoholist" och det ligger ju något i det på så sätt att en del som varit alkoholister alltid kan ha vissa svårigheter OM de dricker alhkohol, men om man inte gör det alls så finns det ju inget problem att oroa sig. 


    Ja, det ska jag göra first thing monday!

    Nej, alltså jag blev nykterist vid 20-års ålder. Innan dess så festade jag väl mellan 1-2 lördagar i månaden (beroende på vad ekonomin tillät), men inga överdrivna mängder. Jag har aldrig upplevt att vara "stupfull" med snudd på medvetslös. Vilket grundar sig i mitt "kontrollbehov".

    Så, ja, visst har jag druckit alkohol, men alltid under kontrollerade former, så att säga.
  • Anonym (prutt)
    JagÄrVälInteAlkoholist skrev 2016-04-30 18:34:47 följande:

    Hon frågade "hur känner du när han beter sig så?", "hur mår du efteråt?", "hur agerar du?", osv. Jag svarade bara ärligt på frågorna.Ja, det ska jag göra first thing monday!

    Nej, alltså jag blev nykterist vid 20-års ålder. Innan dess så festade jag väl mellan 1-2 lördagar i månaden (beroende på vad ekonomin tillät), men inga överdrivna mängder. Jag har aldrig upplevt att vara "stupfull" med snudd på medvetslös. Vilket grundar sig i mitt "kontrollbehov".

    Så, ja, visst har jag druckit alkohol, men alltid under kontrollerade former, så att säga.


    Och varför frågade de det? Förstår inte syftet med en sån fråga från familjerättens sida.
  • JagÄrVälInteAlkoholist
    Anonym (123) skrev 2016-04-30 18:31:06 följande:

    Vill man ha ett glas rött för att koppla av så har man problem med alkoholen så jag förstår hur dom tänker


    Visst, jag förstår också, men att ha ett sug, men inte "tillfredsställa" det - är inte samma sak som att ha ett sug och faktiskt tillfredsställa det.

    Mitt ex har varit så här i snart tre år. Jag har alltid känt att "guh, så SKÖNT det skulle vara med ett glas rött och bara koppla av nu!", men jag har aldrig gått och köpt en flaska.

    Så det är ju ett ickeproblem. Mitt barn far inte illa av att jag känner ett sug efter ett glas rött, när barnet sedan länge redan ligger och sover.
  • NykteristenLoggadesUr

    Jag loggades ur. Tog ett nytt "lånenick".

    Jag har ingen aning om varför de frågorna ställdes.

    Det jag går på är dock inte familjerätten-samarbetssamtal, utan det är något annat de har som de erbjuder den förälder som söker sig till FR, om den andre föräldern inte vill delta på samarbetssamtal.

  • NykteristenLoggadesUr
    NykteristenLoggadesUr skrev 2016-04-30 18:44:54 följande:

    Jag loggades ur. Tog ett nytt "lånenick".

    Jag har ingen aning om varför de frågorna ställdes.

    Det jag går på är dock inte familjerätten-samarbetssamtal, utan det är något annat de har som de erbjuder den förälder som söker sig till FR, om den andre föräldern inte vill delta på samarbetssamtal.


    Anonym (prutt) skrev 2016-04-30 18:38:43 följande:

    Och varför frågade de det? Förstår inte syftet med en sån fråga från familjerättens sida.


Svar på tråden Familjerätten påstår att jag har alkoholproblem!