• Elderberry

    Acne orsakad av viss föda

    Hej!

    Jag kommer inte på något trevligt into på detta så det blir att dyka rakt in:

    Jag har haft underlig textur på huden i pannan så länge jag kan minnas (inte riktiga finnar utan snarare fullt med små knottror), men om jag tänker efter så borde det ha uppkommit när jag gick in i puberteten. Nu är jag 23 år och har fortfarande texturen i pannan, skillnaden är att den delvis försvinner så fort jag helt slutar äta choklad/chips/kakor etc (ser skillnad efter en vecka utan att äta något sådant). Jag är lite av en godisgris men jag tänkte att det kanske är dags att jag faktiskt slutar med allt som får huden att uttrycka sitt misstycke, men då är frågan:

    Vad är det exakt som gör det?

    Jag får "riktiga" finnar om jag äter mycket bakelser (kakor, chokladbollar), även om jag äter mycket choklad. Av chips så får jag inte finnar, men den där konstiga texturen jag har i pannan försvinner inte förrän jag slutar med det med.

    Är det fettet som är boven? Smör?
    Något annat?

    Jag undrar för att jag gärna skulle vilja få helt slät hy, och då kanske det är vissa "riktiga" maträtter jag borde undvika utöver det uppenbara jag pratat om ovan.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-01 09:14
    Råkade visst bli med c i rubriken, men folk förstår väl ändå :)

  • Svar på tråden Acne orsakad av viss föda
  • Vegomamma

    Animalier. Allt ont kommer därifrån. Ät hälsosam vegan kost så blir det förhoppningsvis bättre. Om det inte är hormoner som gör det. Testa också Udos Choice som kosttillskott.

  • Iowhannah

    Men kära nån! Det är hormoner som ger akne, inget annat. Sen kanske dina hormoner reagerar på vissa födoämnen, men allt sånt är så individuellt så det kan ingen annan svara på. Du får nog helt enkelt testa dig fram.

  • Elderberry
    Bertram skrev 2016-05-01 09:33:38 följande:
    Det är socker och stärkelse som ger finnar
    Ja, det låter ju logiskt, vanligt socker är ju rätt lätt att undvika om jag slutar äta bakelser och choklad, men stärkelse låter lite mer komplicerat.
  • Elderberry
    Iowhannah skrev 2016-05-01 09:45:25 följande:
    Men kära nån! Det är hormoner som ger akne, inget annat. Sen kanske dina hormoner reagerar på vissa födoämnen, men allt sånt är så individuellt så det kan ingen annan svara på. Du får nog helt enkelt testa dig fram.
    Jag har aldrig påstått att det är chokladen som ansamlas i huden och ger finnar (usch vad jag är tråkig idag, om sånt där får mig att fnissa)
    Men ja, eftersom jag får det från så pass specifika saker så borde man väl ändå kunna gissa vad det är som triggar igång det? Socker kanske är en sak, som sagt...
  • Elderberry

    Om stärkelse också kan trigga det här, borde man undvika potatis och sånt? Kanske värt att prova, men först ska jag ta bort alla godsaker och se vad det har gjort för skillnad om en månad

  • Iowhannah
    Elderberry skrev 2016-05-01 12:51:45 följande:

    Om stärkelse också kan trigga det här, borde man undvika potatis och sånt? Kanske värt att prova, men först ska jag ta bort alla godsaker och se vad det har gjort för skillnad om en månad


    Det lär ju iaf inte skada ;)
  • Elderberry
    Iowhannah skrev 2016-05-01 12:53:23 följande:
    Det lär ju iaf inte skada ;)
    Nej, det är sant :) får se vad som händer.
    Hade varit trevligt om allt försvann om jag bara slutade med socker, men jag tror inte att det kommer göra det (för hur mycket socker innehåller chips?).
  • Iowhannah
    Elderberry skrev 2016-05-01 13:15:54 följande:

    Nej, det är sant :) får se vad som händer.

    Hade varit trevligt om allt försvann om jag bara slutade med socker, men jag tror inte att det kommer göra det (för hur mycket socker innehåller chips?).


    Jag tror inte att du behöver sluta helt med onyttigheter, men du kan nog behöva äta mer frukt och grönt. Och så klart dricka massor av vatten, det är bra för hyn.
  • Lögnapa

    Chockad ger inte finnar - men stress ger finnar och man tenderar att bli sugen på choklad när man är stressad.

  • Elderberry
    Lögnapa skrev 2016-05-01 13:29:47 följande:
    Chockad ger inte finnar - men stress ger finnar och man tenderar att bli sugen på choklad när man är stressad.
    Jag har ätit snacks nästan varje dag under en lång period, oftast är det bara chips, men då och då har jag även köpt choklad och då har det kommit "riktiga" finnar. Det är väl inte själva kakaons fel utan sockret i (som Bertram sa, har googlat en del nu och börjar tro mer och mer på det). Det är ju inte liksom mörk choklad som jag har köpt.

    Har läst på lite mer, och det verkar som att de som vill bli av med finnar ofta slutar med "grains" också, korn eller vad det nu ska kallas på svenska. Känns som att det här kanske kommer leda till en stor mat-förändring för mig.
  • Elderberry
    Iowhannah skrev 2016-05-01 13:25:53 följande:
    Jag tror inte att du behöver sluta helt med onyttigheter, men du kan nog behöva äta mer frukt och grönt. Och så klart dricka massor av vatten, det är bra för hyn.
    Jag tror att jag nog skulle behöva det om jag vill ha helt felfri hud (om det nu ens går att få det). Jag hade gått utan ett tag, några veckor, tills i fredags, då fick jag choklad och chips när jag spenderade kvällen hos en vän, vips sa det så var min panna konstig igen

    Lite sorgligt kanske, gillar ju speciellt chips väldigt mycket. Äter rätt mycket frukt och grönt som det är, och dricker rätt ordentligt med vatten, men jag tror att jag behöver lära mig att jag inte behöver tugga på något när jag har tråkigt eller ser på film.
  • Iowhannah
    Elderberry skrev 2016-05-01 13:42:33 följande:

    Jag tror att jag nog skulle behöva det om jag vill ha helt felfri hud (om det nu ens går att få det). Jag hade gått utan ett tag, några veckor, tills i fredags, då fick jag choklad och chips när jag spenderade kvällen hos en vän, vips sa det så var min panna konstig igen

    Lite sorgligt kanske, gillar ju speciellt chips väldigt mycket. Äter rätt mycket frukt och grönt som det är, och dricker rätt ordentligt med vatten, men jag tror att jag behöver lära mig att jag inte behöver tugga på något när jag har tråkigt eller ser på film.


    Du kan ju testa att avvänja dig genom att tugga tuggummi istället. Dock har jag lite samma problem, fast med popcorn (och choklad), men min hy blev mycket bättre när jag var gravid (och har fortsatt vara bra sen dess).
  • glutten
    Lögnapa skrev 2016-05-01 13:29:47 följande:

    Chockad ger inte finnar - men stress ger finnar och man tenderar att bli sugen på choklad när man är stressad.


    Choklad ger inte alla människor finnar. Vissa människor får dock finnar och/eller andra hudproblem av choklad. Jag är en av dem. Tråkigt men sant.
  • Elderberry
    Iowhannah skrev 2016-05-01 17:49:32 följande:
    Du kan ju testa att avvänja dig genom att tugga tuggummi istället. Dock har jag lite samma problem, fast med popcorn (och choklad), men min hy blev mycket bättre när jag var gravid (och har fortsatt vara bra sen dess).
    Har provat att köpa tuggummi några gånger eftersom jag vet att sånt har fungerat för andra, men jag gillar inte att tugga och sedan inte svälja, så det blir att jag lägger ifrån mig dom och sedan glömmer bort att jag har tuggummi. Det får helt enkelt bli att jag bara slutar äta sånt där utan att ersätta det med något.
Svar på tråden Acne orsakad av viss föda