• Anonym (gt)
    Äldre 1 May 10:15
    3649 visningar
    11 svar
    11
    3649

    Vad innebär gång resp cykelavstånd för dig?

    Det är så olika hur personer tänker!

    Så hur tänker ni? Hur långt är gångavstånd för er?
    Var går gränsen för att ni ska byta cykeln mot bil/buss? 

  • Svar på tråden Vad innebär gång resp cykelavstånd för dig?
  • Anonym (Zed)
    Äldre 1 May 10:18
    #1

    Det beror inte på kilometer, utan hur vägen i sig ser ut (bra gång-/cykelväg utan mycket avbrott eller för livlig trafik)

  • sextio­talist
    Äldre 1 May 10:28
    #2
    Anonym (Zed) skrev 2016-05-01 10:18:54 följande:

    Det beror inte på kilometer, utan hur vägen i sig ser ut (bra gång-/cykelväg utan mycket avbrott eller för livlig trafik)


    Väder, tid, vad man ska göra och hur vägen ser ut.

    Men som jag bor nu. Upp till en mil kan jag överväga cykel. Om jag ska gå beror på om jag ska bära något eller inte. Jag avskyr att bära saker och ryggsäck fungerar inte pga en skada i axeln och självklart vad jag ska göra
  • Anonym (hej där)
    Äldre 1 May 10:31
    #3

    Gå 0-8 km
    Cykla 1-12 km
    Kollektivtrafik minst 2 km

  • Anonym (Zed)
    Äldre 1 May 10:33
    #4

    Beror också på om möjlighet finns att duscha (cyklar jag långt och snabbt blir jag svettig).

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 1 May 10:34
    #5

    Spontant när jag hör/ser uttrycken så tänker jag att det tar under 10 minuter att ta sig dit, eller kanske möjligtvis under 15. Skulle jag tex se en annons på hemmet där det stod "gångavstånd till affär" och så visar det sig att affären ligger en halvtimme bort, skulle jag tycka att de lurades.

    Om jag själv väljer att gå, cykla, ta bussen eller bilen beror däremot på så många faktorer (hur mycket tid jag har på mig, vad det är för väder, om jag har packning med mig osv) att det är omöjligt att svara på. Ibland kan jag cykla 2 mil enkel väg, ibland tar jag bilen för 1 km.

  • Äldre 1 May 10:35
    #6

    Det beror på vilken tid jag har.

    Jag föredrar att promenera (5-10 km), men har jag en tid att passa är cykeln bättre, men då jag har årskort för att pendla till jobbet så cyklar jag sällan vintertid, hinner jag inte gå blir det buss.

  • Anonym (gt) Trådstartaren
    Äldre 1 May 10:55
    #7

    Gångavstånd har jag till barnens skola 500 m, till affären 800 m, till centrum 1,5 km. Cykelavstånd till jobbet 3 km, till mina föräldrar 5 km. 
    Upp till milen är enligt mig cykelavstånd. Sen att man har utan problem cyklat 3 mil enkel väg är en annan sak.
    Likadant när man har gått 1 mil. Lite skillnad att göra det någon gång då och då mot varje dag. 

  • Anonym (Olika­)
    Äldre 1 May 11:05
    #8

    Tycker som någon skrev ovan att det beror på vad det gäller också. Jag har ex tre km till jobbet. Går alltid och skulle lätt kunnat plussa på ngn km till eller två och ändå kallat det gångavstånd. Men om det var till närmaste mataffär från hemmet så skulle jag inte kalla tre-fyra km "gångavstånd till mataffär". Då är det för långt.

  • Anonym (varie­rar)
    Äldre 1 May 11:26
    #9

    Även om man bortser från tiden samt vad man ska göra, spelar det ju stor roll hur trafiken och vägen ser ut.

    Det är 6 km till mitt jobb = perfekt cykelavstånd. MEN, man måste i så fall cykla genom ett stort industriområde med MYCKET tung trafik, höga trotoarkanter, inga cykelbanor samt bråte här och var.

    Så nej, jag cyklar inte. Även om avståndet inte är så stort.

    Till mitt förra jobb var det 8 km och då cyklade jag när det var bra eller hyfsat väder. Men det var lantligt, inte mycket trafik samt cykelbana större delen av vägen = stor skillnad.

    På samma sätt går jag gärna 2 km om det är hyfsat väder och bra väglag, men jag skulle aldrig gå 2 km över berg och träsk bara för att komma till jobbet eller affären Trots att det i andra sammanhang är en ganska kort sträcka att gå eller cykla.

  • seriös­använd­are
    Äldre 1 May 13:09
    #10

    Förutsatt att det är bra väg och inte för mycket trafik:

    Gångavstånd: upp till 2 km

    Cykelavstånd: upp till 5 km

    Självklart kan jag både gå och cykla längre, och har också gjort. Men nu syftar jag på "rimligt" gångavstånd, inom rimlig tid. 1 mil kan ju också vara gångavstånd, men knappast varje dag

    Är det dåligt väder eller om jag har bråttom, går jag dock inte ens 1 eller 2 km, utan tar bussen som stannar 200 m bort. Det betyder inte att 1 km inte är gångavstånd.


    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Äldre 1 May 14:34
    #11

    Beror på syftet och sammanhanget. Men generellt skulle jag kalla 1-3km för gångavstånd och 1-10km cykelavstånd även om jag skulle både gå och cykla längre sträckor...

    Handlar det om t.ex. jobbpendling skulle jag lägga gränsen vid ca 15km för cykel och 3-4km gång innan jag skulle byta till annat alternativ tror jag...

Svar på tråden Vad innebär gång resp cykelavstånd för dig?