• Vegomamma

    Bebis som har ont vid bajsning (fortfarande)

    Har gjort en tråd om detta förut men kör en till då problemet kvarstår. Kanske dyker det upp nya snilleblixtar.

    Min bebis är strax över 3 månader, närmare bestämt 14 veckor. Hon är ofta mycket gosig och bajsar mycket. Speciellt tidigt på morgonen. Vaknar ca 5 på morgonen och gråter hysteriskt, så tillbringar vi ca 30 minuter i badrummet när jag försöker hjälpa henne att bajsa. Oftast kommer massor och hon somnar om efter det och lite ätande. Vaknar igen ca kl 7.30 och kör samma procedur med mindre bajs men mer gaser. Vaggar och tröstar, sjunger osv. När hon varit lugn ett tag testar jag amma lite. Hon brukar äta mycket då och sova lite till. När hon sen vaknar gråter hon och sprattlar mycket och fortsätter göra det i princip hela dagen med jämna mellanrum. Hon helammas och bör därmed ej vara förstoppad. De åtgärder vi har för hennes mage är följande:

    1. Minifom som jag försöker se till att ge ca 20 min innan matning. Slutat med Semper magdroppar pga hon spottade ändå bara ut dem.

    2. Magmassage 2 gånger/dag

    3. Håller henne över toaletten typ grodposition när det är bajsdags

    4. Pysventil när det verkar trycka på, dock max 2 gånger/dag för att inte bråka för mycket med hennes rumpa.

    5. Själv har jag uteslutit kål, lök, vitlök och de mesta starka kryddor ur min kost. Äter sällan bönor, snarare röda linser och tofu enligt rekommendation från dietist. Jag är vegan och därmed är mjölkprotein allergi uteslutet.

    6. Har hög mjölkproduktion så handmjölkar ut lite innan varje amning för att minska trycket.

    Vet inte om bajset utseende är relevant, men det är gult dagtid och kvällstid, grönt på natt och morgon.

    Vet inte längre vad vi ska göra för ingenting tycks lindra för henne. Skulle bli jätteglad om någon hade tips som vi kan prova. (Funderade på fänkålste men läste att livsmedelsverket inte rekommenderar det.)

  • Svar på tråden Bebis som har ont vid bajsning (fortfarande)
  • Sous

    Jag skulle nog äta enbart baskost ett tag och se om det kan vara överkänslighet mot något mer ovanligt, soja exempelvis. Är du vegan blir ju då baskost lite knepigare, men det ska ju gå. Det behöver ju inte ha något att göra med vad hon får i sig heller. Vissa barn är helt enkelt bara känsligare för ex gaser än andra.

  • Carrolijn

    Hej!

    Vår sons mage har strulat på samma vis. Idag är han 6 månader och har bättre mage men fortfarande krånglar den. Vi får hjälpa honom med tempen och pysventil vid behov. Vi kontaktade barnmedicin för hjälp med hans mage. De kontrollera honom och gjorde bla ett bajsprov. Dock var allt okej men kan tipsa om detta. För även om de tar på en att hjälpa till med bajseriet så känns det lättare om man iaf utesluter vissa problem.

    Tycker ni är grymma som kämpar på! Lycka till ????

  • Nyfikna72

    Fast sen är det ju inte särskilt bra att hjälpa till hela tiden heller, barnet kommer ju aldrig att lära sig hur det känns att bajsa själv. Då är man nog inne i en väldigt farlig cirkel till slut.

  • Vegomamma
    Sous skrev 2016-05-01 15:48:57 följande:

    Jag skulle nog äta enbart baskost ett tag och se om det kan vara överkänslighet mot något mer ovanligt, soja exempelvis. Är du vegan blir ju då baskost lite knepigare, men det ska ju gå. Det behöver ju inte ha något att göra med vad hon får i sig heller. Vissa barn är helt enkelt bara känsligare för ex gaser än andra.


    Baskost? Detta kanske är ett väletablerat begrepp men jag är inte 100 på att jag vet vad det betyder. Skulle gissa på typ kött, fisk, potatis. Stämmer det? För i så fall nej det är något jag vill undvika. Alltså missförstå mig rätt, om ungen mår dåligt av vegan kost är det självklart att jag börjar äta kött igen. Hon går alltid först. Men om man kan slippa så vill jag ju.
  • Vegomamma
    Carrolijn skrev 2016-05-01 16:22:07 följande:

    Hej!

    Vår sons mage har strulat på samma vis. Idag är han 6 månader och har bättre mage men fortfarande krånglar den. Vi får hjälpa honom med tempen och pysventil vid behov. Vi kontaktade barnmedicin för hjälp med hans mage. De kontrollera honom och gjorde bla ett bajsprov. Dock var allt okej men kan tipsa om detta. För även om de tar på en att hjälpa till med bajseriet så känns det lättare om man iaf utesluter vissa problem.

    Tycker ni är grymma som kämpar på! Lycka till ????


    Tack :) Bajsprov, vad skulle ett sådant kunna visa till exempel? Någon sorts överkänslighet eller snarare tarmsjukdomar?
  • Carrolijn

    Väl medveten om detta! Men i samtal kring just bort barn med hans läkare som vi även har kontakten med via BVC så anser denna att i vårt fall då han kan bajsa själv men det är konsistensen som gör att de stoppas upp att det hjälper med än själper! Nu när vanlig mat kommer ta upp mer av kosten får vi hoppas att ex päron gör susen ;)

  • Vegomamma
    Nyfikna72 skrev 2016-05-01 16:29:12 följande:

    Fast sen är det ju inte särskilt bra att hjälpa till hela tiden heller, barnet kommer ju aldrig att lära sig hur det känns att bajsa själv. Då är man nog inne i en väldigt farlig cirkel till slut.


    Nej det är därför jag inte vill stoppa in saker i rumpan på henne i onödan. Det där med pysventil är mest när det är helt uppåt väggarna och hon inte får någon ro, som en sista utväg kan man säga. Men att hålla henne i grodposition tänker jag inte kan skada?
  • Carrolijn

    Ursäkta min telefon som ändrar ord. .

    I vårt fall kontrollerade vi att han tog åt sig av allt som han skulle. Vet ej mer vad det visar! Men lugnade min oro.

  • Mascaraklumpar

    Har du testat att amma henne direkt när hon vaknar på morgonen? När man får mat i magen brukar den sk gastrokoliska reflexen triggas, vilken gör att rörelserna i tjocktarmen kommer igång.

  • Vegomamma
    Mascaraklumpar skrev 2016-05-01 17:29:23 följande:

    Har du testat att amma henne direkt när hon vaknar på morgonen? När man får mat i magen brukar den sk gastrokoliska reflexen triggas, vilken gör att rörelserna i tjocktarmen kommer igång.


    Jag alltså jag var nog otydlig där. Hon äter först en stund, sen har hon för ont i magen/är för bajsnödig eller fisig så då går vi till badrummet och sköter bajsandet. Efter det vill hon ibland äta lite till och ibland somnar om direkt.
  • Sous
    Vegomamma skrev 2016-05-01 17:08:45 följande:
    Baskost? Detta kanske är ett väletablerat begrepp men jag är inte 100 på att jag vet vad det betyder. Skulle gissa på typ kött, fisk, potatis. Stämmer det? För i så fall nej det är något jag vill undvika. Alltså missförstå mig rätt, om ungen mår dåligt av vegan kost är det självklart att jag börjar äta kött igen. Hon går alltid först. Men om man kan slippa så vill jag ju.
    Jo det är ett etablerat begrepp när det gäller att utesluta födoämnesallergier. Du skulle kunna höra med en dietist, men jag vet veganer som ätit baskost utan kött (viltkött är det som brukar ingå). Fisk ingår absolut inte, det är ju en vanlig allergi, liksom mjölk och ägg. Exempel på sånt man kan äta, som alltså i princip aldrig ger reaktioner, är typ ris, potatis, gurka, majs,rapsolja, sallad, socker. Det blir väldigt enformigt, men man får variera sig inom gruppen, ex polenta, risdryck, majstortillas osv. Googla så ser du! Det är absolut ingen fara att äta så en kortare period.
  • Sous

    Idén är alltså att man äter så några veckor, ser om symptomen försvinner och sen återintroducerar annan mat stegvis.

  • mammalovis

    Dricker du kolsyrad dryck eller äter choklad? Det sägs också vara tufft för magen.

    Min lille har också bekymmer med magen, men vi har haft en diarréperiod efter penicillin och fick ge stoppande kost och nu får han ta i för att få ut bajset och är ofta ledsen/orolig en bra stund innan. Vi ger mycket lösande frukt och försöker komma ihåg extra olja i maten. Det blir nog att ta ett extra snack med bvc, så det inte blir förstoppningsdiarré istället.

  • Physalis

    Min bebis har inga sådana problem men när vi åkte 60 mil med bil till påsk och då fick hon ont i magen eftersom hon var stillasittande så länge. Hon hade verkligen jätteont och skrek, kände mig hemsk.

    Tillslut var hon villig att amma och jag fick hjälp av min mamma (som vi hälsade på) att massera magen medans bebisen var upptagen med att amma, det hjälpte massor.

    Påvägen tillbaka masserade jag hennes mage medans hon ammade vid varje paus, då fick hon inga problem alls.

    Har sedan dess gett en lätt massage vid amning iaf några gånger om dagen, ofta kommer det en prutt strax efteråt.

    Så mitt tips är att klämma/massera lätt på magen ovanför höfterna medans du ammar.

Svar på tråden Bebis som har ont vid bajsning (fortfarande)