• Anonym (Utskä­md och skrämd­)
    Äldre 1 May 15:37
    18634 visningar
    193 svar
    193
    18634

    Terapeuten tjallade - ska jag gå tillbaka?

    Jag grät ut inför min terapeut som jag varit hos fyra gånger förut. Då gjorde hon en orosanmälan där hon ordagrant  och i så gott som i sin helhet återgav vad jag skulle ha sagt under dessa 50 minuter.

    Jag befann mig i en förtvivlad situation när jag var hos henne och hade just haft två extrema veckor när jag varit vaken flera nätter för att vårda både sjuka barn och mig själv, som blivit smittad. Dessutom en oförstående make. Jag grät och "bluddrade på", orden rann ur mig när jag äntligen fick någon att "lätta mitt hjärta" för.

    Jag och min man blev kallade till möte på socialen där allt detta lästes upp för oss. Jag fick svara upp mot citat som jag skulle ha sagt när jag gråtit ut hos terapeuten (och att jag gråtit fanns förresten också med i orosanmälan...) En del av det som stod var fatala missuppfattningar som hade tolkats som om jag t ex inte tyckte om våra barn, när jag i själva verket menat att jag var trött efter alla nattvak. Att min man var oförstående stod också med - och jag fick det inte lätt hemma efteråt. Nu känner han till "mina innersta tankar" - men meningen med att gå hos en terapeut är ju att reda ut sitt eget känsloliv - privat.

    Nu har det satts igång en barnutredning för att jag varit ledsen och sagt en massa saker oöverilat som jag inte står för nu när jag fått sova ut och vila upp mig. 

    Jag vet att sjukvårdspersonal är skyldiga att göra en orosanmälan när de tror att barn far illa - men måste de - och får de överhuvudtaget - skicka med hela referat av journalanteckningar? Det hade väl räckt med en kortfattad anmälan som summerar läget, så får socialen komma tillbaka med frågor till den som anmäler? 

    Jag vill absolut inte fortsätta gå hos den här terapeuten, och inte träffa någon ny heller. Jag känner mig utskämd och skrämd. Men jag funderar på att gå tillbaka till henne en enda gång till nu är jag är lugn och utsövd och fråga vad hon menade och försöka reda ut det som hon missuppfattat. Jag hoppas att hon kontaktar socialen då och i viss mån tar tillbaka sin anmälan. Men för mig verkar hon illasinnad, oproffsig och ha väldigt dåligt omdöme. Att träffa henne igen skulle kanske bara göra saken värre.

    Vad tror ni, snälla, någon?

  • Svar på tråden Terapeuten tjallade - ska jag gå tillbaka?
  • Äldre 1 May 15:47
    #1

    Gå tillbaka till henne och prata med henne en gång i alla fall. Försöka reda ut vad som hände men var noga med att inte bli arg eller hotfull, då skjuter du dig själv i foten. Även om hon inte tar tillbaka sin anmälan kan det vara bra för dig att få reda ut det. Så du mår bättre och inte tappar tilltron till alla terapeuter.

  • Anonym (45)
    Äldre 1 May 16:06
    #2

    Hon har ju anmälningsplikt om hon misstänker att barnen mår dåligt

  • Anonym (Mmm)
    Äldre 1 May 16:13
    #3

    Alla dessa orosanmälningar kommer att göra att vi föräldrar inte vågar söka hjälp. Sverige i ett nötskal!

  • Anonym (X)
    Äldre 1 May 17:06
    #4

    Vad stod det i orosanmälan? Varken att gråta eller inte tycka om barnet är grund i sig, det måste finnas mer, samt att pappan också är olämplig.

  • Anonym (Mam)
    Äldre 1 May 17:12
    #5

    NEJ gå inte dit igen! Oavsett vad du säger så kommer hon kontakta socialen igen som då får ytterligare saker att anmärka på!

    Hon kommer självklart feltolka det du säger igen och det kommer framföras negativt till soc.

    Gå ALDRIG dit igen utan anmäl denne för hon gjorde definitivt ett tjänstefel och bröt mot sekretess.

  • Anonym (K)
    Äldre 1 May 17:14
    #6

    Om det är så att verkligen allt är en missuppfattning så kommer socialen snabbt förstå det. Men det är sällan det är fallet utan finns ofta en del sanning i det som kommit fram. Att du är helt slutkörd efter 2 veckor utan sömn är ju normalt, men att din man inte stöttar upp känns mer oroväckande. Är det så att du är/ håller på att bli utbränd behöver din man förstå hur dåligt du mår. Jag tror bara du är rädd nu, men kanske kanske kan socialtjänsten ha något att erbjuda. Eller inte. Jag skulle inte ha gått tillbaka till terapeuten utan sparat förklaringarna till mötet med socialtjänsten.

  • Äldre 1 May 17:16
    #7

    Jag hade nog gått tillbaka för att höra hur hon tänkte. Hon måste ju ha träffat trötta och ledsna människor förut. 

  • Anonym (F)
    Äldre 1 May 17:40
    #8

    Gud jag hade aldrig gått tillbaka. Vem vet vad hon gör nästa gång.

  • Anonym (Utskä­md och skrämd­) Trådstartaren
    Äldre 1 May 18:17
    #9
    Anonym (X) skrev 2016-05-01 17:06:58 följande:

    Vad stod det i orosanmälan? Varken att gråta eller inte tycka om barnet är grund i sig, det måste finnas mer, samt att pappan också är olämplig.


    Anonym (Mam) skrev 2016-05-01 17:12:46 följande:

    NEJ gå inte dit igen! Oavsett vad du säger så kommer hon kontakta socialen igen som då får ytterligare saker att anmärka på!

    Hon kommer självklart feltolka det du säger igen och det kommer framföras negativt till soc.

    Gå ALDRIG dit igen utan anmäl denne för hon gjorde definitivt ett tjänstefel och bröt mot sekretess.


    Att hon gjorde orosanmälan för att jag var ledsen, utarbetad och uppenbarligen behövde tröst tycker jag var lågt. Hon kände till mina hemförhållanden tidigare och hade inte reagerat då. Men ok, sådan är lagen när någon vårdpersonal är "orolig".

    Det jag tycker är otäckt är att hon citerade det jag skulle ha sagt i själva orosanmälan. Det var en väldigt lång och omfattande anmälan, så hon fick med precis allt! Nästan som stenografi, förutom att hon skrivit fel ord flera gånger så att det såg värre ut än det var.

    De handläggare på socialtjänsten som gör utredningen har inte en terapeuts kompetens. De läser alltså citaten rakt av ord för ord och blir väldigt oroliga. Någon som vet riktlinjer för hur en orosanmälan från en vårdgivare får se ut? Får en samtalskontakt som tagit emot information i förtroende verkligen lämna ut allt detta rakt av? Signaturen Mam: Jag tycker också att jag borde anmäla henne! Men säkert är lagen inte på min sida, eller?

    Jag tycker att terapeuten själv skulle ha analyserat det jag sagt för sig själv och bara skrivit sin professionella tolkning i anmälan. Hon måste väl ha förstått att orosanmälan läses av handläggare som inte är kompetenta att förstå innebörden i vad som sägs vid ett terapisamtal rakt av - och att dessutom min man får direkt tillgång till det jag skulle ha berättat. Min man är en del av familjeproblemet - och nu får han veta det på detta sätt!

    Enda anledningen till att jag skulle gå på ett besök till till terapeuten är att visa upp mig när jag lugn och samlad, småprata lite och förklara att allt är bra med mig. Jag kommer att ta upp saker i orosanmälan på ett trevligt sätt och diskutera skillnaden i vad jag grät ur mig och hur jag ser på saken nu. Med hopp om att hon ändrar/tar tillbaka orosanmälan och kontaktar dem hon skickat den till.

    Men förutom att jag egentligen aldrig vill se människan igen är jag mycket rädd för att hon än en gång ska läsa in något "fel" vad jag än säger ("förnekelse", "bortträngning" eller något annat negativt) och då får socialen ytterligare huvudbry och vatten på sin kvarn när det gäller saker att anmärka på. Hon verkar livsfarlig!

    Jag är tacksam för att jag får era olika råd på om jag ska gå till henne eller ej eftersom den här orosanmälan påverkar hela familjen! Och detta bara för att jag grät ut för fel person, som egentligen borde ha varit rätt person att hjälpa mig!


  • Äldre 1 May 18:38
    #10

    Nån måste ju ta ansvar för att din man har fått höra vad du sa till terapeuten. Det är INTE okej!

Svar på tråden Terapeuten tjallade - ska jag gå tillbaka?