• Äldre 1 May 20:59
    5388 visningar
    12 svar
    12
    5388

    Fick inte köpa energidricka på Ica

    Min 15-åring var häromdagen på Ica med sin kompis och skulle köpa energidricka av märket celcius. De gick till hyllan och kollade efter åldersgräns och det stod ingen skylt där att det är 18 eller 15 så de antog att det var 15-årsgräns. Barnen kom fram till kassan på Ica och skulle betala för drickorna när kassörskan frågar "Är ni 18?" Till barnen med en otrevlig ton. Barnen frågar "är det inte 15-årsgräns på energidrickan?" lugnt och kassörskan svarar "18" lika drygt. Barnen säger att de inte köper drickan då och går och lägger tillbaka den. De är väldigt upprörda och förnedrade för det var en lång kö bakom dem och kassörskan skrattade när de gick ifrån. Jag har kollat upp det och det står att det är 15-årsgräns och dem har köpt engergidricka förut. Är det rätt att göra så och ska jag göra något? Barnen skötte sig inte illa eller något.

    Får Ica sätta 18-årsgräns eller hade kassörskan fel?

  • Svar på tråden Fick inte köpa energidricka på Ica
  • Äldre 1 May 21:03
    #1

    Detta måst ha varit jobbigt för dem, med tanke på att barn tycker allt är pinsamt i den åldern. Men tycker att kassörskan ska ha varit trevligare. Min 15-åring skulle köpa en energidryck och det hände samma sak, dock hände det på Coop

  • Äldre 1 May 21:12
    #2

    Vad är problemet?

  • Äldre 1 May 21:16
    #3
    +1
    Energidricka skrev 2016-05-01 20:59:12 följande:

    Får Ica sätta 18-årsgräns eller hade kassörskan fel?


    Ja, de får sätta 18-årsgräns. Det finns ingen lag som reglerar åldersgräns för köp av energidryck utan det är bara rekommendationer.

    Det jag finner märkligt med ditt inlägg är att du vet hur kassörskan lät i detalj så jag antar att du är 15-åringen.
  • Äldre 1 May 21:25
    #4

    Antagligen har ju barnen berättat historien?


    sportpappa skrev 2016-05-01 21:16:19 följande:

    Ja, de får sätta 18-årsgräns. Det finns ingen lag som reglerar åldersgräns för köp av energidryck utan det är bara rekommendationer.

    Det jag finner märkligt med ditt inlägg är att du vet hur kassörskan lät i detalj så jag antar att du är 15-åringen.


  • Äldre 1 May 21:33
    #5
    efterBliven skrev 2016-05-01 21:25:47 följande:

    Antagligen har ju barnen berättat historien?


    Jo, men att beskriva så i detalj är jag tveksam till att en 15-åring som ska köpa energidryck gör, men det kvittar egentligen för det påverkar inte vad som faktiskt hände.
  • Äldre 2 May 00:06
    #6

    Ja dom får sätta åldersgräns.. På min lokala ica så har många klagat för att ugnarna köper det hela tiden. Dom VÄGRAR dock att sätta gräns. Tycker det är bra är det inte lag reglerat så ska inte ICA "lägga" sig i t.ex. Handlar aldrig på en affär. eftersom dom tagit bort snuset. fast jag inte ens snusar... en princip sak helt enkelt. Det är en effekt av "curling samhället". Man kan helt enkelt inte se efter sina barn och stoppa dom från att köpa redbull osv. ens en gång utan då blir det affärernas "ansvar".  folköl tobak lotter får barn inte köpa. Men det som är icke reglerat ska man få köpa i mina ögon..

  • Äldre 2 May 22:09
    #7

    HEJA ICA!!

  • Äldre 3 May 03:23
    #8
    nevermind skrev 2016-05-02 22:09:44 följande:
    HEJA ICA!!
    Mitt ica eller deras?
  • Äldre 3 May 06:25
    #9
    +1

    De får sätta åldersgräns på vetemjöl om de vill.

    Däremot så är det rätt korkat att vara otrevlig mot sina kunder, kassörskans chef är nog intresserade av att veta om det beteendet om du vill driva det vidare.

  • nernu
    Äldre 3 May 08:36
    #10

    Se om du kan hitta en stödgrupp så löser det sig nog!

  • Äldre 3 May 19:20
    #11

    Men vad är det egentligen med energidryck som är så himla speciellt? Man blir ju inte full på det, annars hade jag fattat. I den åldern finns det ju ungar som skulle dricka avkok på avklippta tånaglar om det gav minsta promille. Men ärligt, energidryck är visserligen rätt gott, men fruktansvärt dyrt och onyttigt. Varför är det så otroligt poppis???

  • Äldre 3 May 19:38
    #12

    Ja, man får sätta åldersgräns på energidryck om man vill men de är till skillnad från tobak och alkohol inte lagreglerat så det kan vara olika i olika butiker. Vissa har ingen gräns, vissa har 15, vissa 18 och har t.om sett någon som har 20. I vår lokala ICA-butik har de t.ex. satt 16 årsgräns på 2,25 cider fast att det är "alkoholfritt" i lagens mening.

    Tydligen är vissa handlare väldigt strikta med gränsen också. Jag var i en affär för ett tag sen (som ligger nästan vägg i vägg med en grundskola), skulle bara in och köpa lite fikabröd och blev sugen på en powerking. I kassan ombads jag om leg på powerkingen och jag kollade frågandes eftersom att jag inte blivit leggad på powerking på nästan 6 år. Fick motiveringen att "vi har fått klagomål från er skola". Jag förklarade då att jag befinner mig en bra bit över 15årsgränsen och slängde upp körkortet samtidigt som kassörskan lite skamligt gav tillbaka det. 

Svar på tråden Fick inte köpa energidricka på Ica