• Äldre 2 May 01:28
    2785 visningar
    3 svar
    3
    2785

    Första jobbet - Ångest?

    Hej!

    "Efter att ha tagit studenten sommaren 2015 och gått arbetslös i ca 1 år så har jag äääääääntligen fått mig ett jobb som vikarie på hemtjänsten" tänkte jag för ca 2 veckor sedan då jag fick reda på att jag skulle få gå en inskolning på mitt framtida jobb. Efter första dagen, då jag träffat de flesta vårdbiträdena så var jag mycket glad. Jag trivs otroligt bra men samtidigt får jag en känsla av att det kanske är lite för svårt för mig och att jag inte riktigt passar för den här typen av jobb? Jag har aldrig i hela mitt liv jobbat som något liknande men ska efter att ha gjort ett test få dela ut mediciner av alla dess lag? 

    Jag har gått 3 inskolningspass nu. 2 dag och 1 kväll och ska jobba mitt första kvällspass på tisdag och jag håller på att gå åt av nervositet nu. Brukar det vara såhär EFTER man har gått en inskolning lr liknande?

    Trivs jag inte så antar jag att jag får hålla ut tills efter sommarn då jag står som vikare och sedan söka annat, men skulle ju faktiskt vara skönt om man kunde känna sig relativt säker på sin arbetsplats.

    Någon som har känt liknande innan ett nytt jobb? Eller kanske jobbat/jobbar inom hemtjänsten och kan berätta lite hur det är/kändes första veckorna?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Första jobbet - Ångest?
  • CAL
    Äldre 2 May 02:48
    #1

    Hemtjänsten var det enda stället man fick jobb på när jag slutade gymnasiet. Fick ca 40 minuters inskolning sedan var det bara att köra på själv. Tredje dagen på jobbet var det insulin deligering, en utbildning som jag än idag skrattar åt, den var på 10 minuter med hjälp av en apelsin. Arbetade dock 5 år inom hemtjänst, äldreboende och psykboende och trivdes med det. Psykiskt tungt att se dessa människo öden, fysiskt tungt med alla sysslor, men det gav en skönt känsla i slutet av dagen att man gjort nytta för ngn annan.

    Jag hade alltid telefon med, undrade jag över ngt ringde jag en kollega. När jag kom in till de äldre satte jag mig ner bredvid dom och bara pratade om världsliga saker, nyheter osv i ca 5 minuter....Sedan satte man igång med sysslorna. Det gjorde dom gladare, sedda/hörda, öppnare och lugnare. Min chef tyckte att det tog lång tid hos vissa, jag sa alltid att hon skulle visa hur snabbt hon gör det själv i verkligheten istället för schablon beräkning av tiden. Hon visade aldrig och tillslut höll hon tyst.

    Medicinerna fixar du.....följ medicinlistan....efter en vecka kan du det galant. Om man lagar maten själv åt dom, fråga hur dom vill ha det. Kommer ihåg att vissa ville ha jekla massa salt, andra inget. Ska dom upp i vikt så blanda in grädde eller smör i maten, gärna ngt sött som efterrätt. Sitt inte och titta i väggen när dom äter, var delaktig istället. Ta ett glas vatten, sitt ner och prata med dom, man lär sig otroligt mycket av äldre. Finns 1000 saker man kan, ska, borde göra. Viktigast är kanske att komma ihåg att respektera dom, du går in i deras hem och liv, var glad att du får vara delaktig att hjälpa en annan människa.....det är en av de viktigaste jobben som finns men som tuvärr saknar hög status!

    Lycka till


    I ain't an asshole, I'm a hemorrhoid, I irritate assholes.
  • Caramb­olan
    Äldre 2 May 06:50
    #2

    Har aldrig jobbat inom just hemtjänst, men jag tycker nog att varje nytt jobb har varit skitnervöst i början :) Efter bara ett par veckor kommer det att kännas som hemma!

  • Äldre 2 May 19:04
    #3

    tror de e samma för alla att man är nervös inflr sitt jobb alla förväntningar o allt som är nytt  . du kommer lära dig snabbt o vart saker skall vara o är  med de äldre allt från medicin till hur de är som personer skriv en fusklapp o ha i fickan snart kan ja lova dig att du gör allt utan att titta på lappen =O) .
    tänk såhär vad skulle du vilja göra med din första lön när den kommer ??? ha ett mål med de hela så blir de lättare att gå o jobba . 

Svar på tråden Första jobbet - Ångest?