• päronsoda

    I hur tidig vecka har ni gjort abort?

    Hej! 

    Jag blev oplanerat gravid för några veckor sedan... Har varit gravid tidigare så jag förstod redan efter några dagar att allt inte var som vanligt och gjorde ett graviditetstest väldigt tidigt.

    Jag äter p-piller sedan tidigare utan uppehåll mot min PMS så jag har alltså inte haft någon mens att räkna graviditetsvecka efter.. Men borde blivit gravid runt den 15 april.. Enligt kalenderuträkning om jag hade ägglossning den 15 april borde jag vara i vecka 4+3 idag...

    Ringde en klinik förra veckan och fick tid på onsdag.. Men de förvarande mig om att det finns stor sannolikhet att det är för tidigt för abort..

    Nu undrar jag lite, hur tidigt har ni kunnat göra abort? Finns det en chans att det kommer gå på onsdag? Då är jag i vecka 4+5 isf.. 

  • Svar på tråden I hur tidig vecka har ni gjort abort?
  • Anonym (H)

    Aldrig hört talas om att det skulle vara för tidigt för abort, går graviditeten att registrera på prover och vul så går ju abort att göra

    Ev så är det just vul som dom är oroliga för att det inte ska synas på men något borde ju gå att se och om du ändå gör medicinsk så ska ju livmodern bara tömmas (inte som med kirurgisk då dom måste se fostret för att vara säkra på att få ut det, men det görs efter v.9 tidigast vanligen)

  • Anonym (S)

    Har heller aldrig hört att det är för tidigt :O Jag har gjort abort i V6 ca

  • Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2016-05-02 10:31:05 följande:

    Har heller aldrig hört att det är för tidigt :O Jag har gjort abort i V6 ca


    Men om du vill göra en kirurgisk är det för tidigt :)
  • päronsoda

    Det var tyvärr för tidigt. Gjorde VUL idag och det syntes ingenting på skärmen.. Rynkar på näsan Bara några mörka områden som KUNDE vara nåt men det gick inte att urskilja.

  • Anonym (Japp)

    Vecka 4. De enda som syntes på ultraljudet var en slemhinna och lite vätska. Ingen fostersäck ens. Men gravid var jag enligt testen. Hade tagit roacutan vilket inte är bra för foster sp avslutade det snarast.

  • Anonym (Julia)

    Det kan aldrig vara för tidigt för abort, vilket konstigt svar. Jag gjorde en abort i vecka sex, jag kontaktade vården vecka fyra.

  • Anonym (H)
    Anonym (Julia) skrev 2016-05-08 14:07:13 följande:

    Det kan aldrig vara för tidigt för abort, vilket konstigt svar. Jag gjorde en abort i vecka sex, jag kontaktade vården vecka fyra.


    Det kan skilja väldigt mycket på bara 5-7 dagar så tidigt, många vårdgivare vill se att det ens finns nåt och inte bara är kemiskt/något annat innan man går igenom en abort då det faktiskt är mediciner med eventuella biverkningar inblandat

    Dom flesta får ju inget pluss förren v.4-5 och sen får tid runt 1-2 vecka efter i v.6-7 då har man större chans att se nåt, men kommer man i v.4 redan så kan det vara svårt att avgöra som sagt
  • Anonym (Julia)
    Anonym (H) skrev 2016-05-08 15:18:33 följande:

    Det kan skilja väldigt mycket på bara 5-7 dagar så tidigt, många vårdgivare vill se att det ens finns nåt och inte bara är kemiskt/något annat innan man går igenom en abort då det faktiskt är mediciner med eventuella biverkningar inblandat

    Dom flesta får ju inget pluss förren v.4-5 och sen får tid runt 1-2 vecka efter i v.6-7 då har man större chans att se nåt, men kommer man i v.4 redan så kan det vara svårt att avgöra som sagt


    Det går att både göra ett graviditetstest och ett vaginalt ultraljud, så vecka fyra är inte så tidigt. Jag kom själv in i vecka 4-5 och då kunde man se fostret på ett vaginalt ultraljud.
  • Anonym (H)
    Anonym (Julia) skrev 2016-05-08 15:47:30 följande:

    Det går att både göra ett graviditetstest och ett vaginalt ultraljud, så vecka fyra är inte så tidigt. Jag kom själv in i vecka 4-5 och då kunde man se fostret på ett vaginalt ultraljud.


    Jag vet, men tex för mig med längre menscykel så betyder "v.4/28 dagar sen förra mensens första dag" egentligen att jag knappt är 1 vecka ifrån ägglossningen då min menscykel är längre och min ÄL är senare, för dom med 28 dagars cykel och ÄL på dag 14 så är dom ju 2 veckor från ÄL

    Det kan skilja väldigt mycket då, allt ifrån att inte kunna se nåt till att kunna se ett hjärta som slår

    Där jag bor är det dessutom ofta dåligt med tider, jag fick vänta 8 dagar på tid och min syster fick vänta 13 dagar

    Tyvärr så innebär inte alltid ett positivt test att det finns ett embryo, även om det oftast är så

    Och tydligen så var det för tidigt för att se för TS, men det innebär ju bara att dom testar igen om ett par dagar, vecka och sen genomför det då om hon bestämt sig
Svar på tråden I hur tidig vecka har ni gjort abort?