• Anonym (Livrädd mamma.)

    Varannan vecka? Vad krävs egentligen?

    Pappan har knappt varit delaktig förr men har haft ganska regelbundet umgänge sen december 2015.

    (Umgänge varannan helg som stort sett alltid blivit kaos)

    Jag och pappan pratar inte ens med varann förutom på familjerätten där vi har möte varannan månad och inte ens där är vi sams..

    Vi har enbart sms-kontakt vid umgänge.

    Då är det ETT SMS med frågan om tid.

    Vid hämtning och lämning pratar vi inget heller med varann. Bara korta meningar som att barnet mår bra. Inget annat.

    Nu har pappan nämmt att han vill ha varannan vecka längre fram.. Allt för att slippa betala underhåll!

    Min kropp och mammahjärta skriker bara NEJ!

    Måste man ha varannan vecka?

    När har man det?

    Hur motsätter jag mig det utan att vara svår?

    Hur är det om jag t.ex flyttar 5 mil bort och har nytt dagis? Ska han då sitta och lämna på dagis dagligen med 5 mil enkel väg?

    Det har han varken råd, tid eller lust till.

  • Svar på tråden Varannan vecka? Vad krävs egentligen?
  • Olympia

    Tänk om pappan vill ha varannan vecka för att han vill ha mer regelbunden kontakt med barnet.
    Är du säker på att det är av ekonomiska skäl?

  • Ess

    Har du ensamvårdnad?
    Har du inte det så kan du inte flytta och byta dagis hur som helst, det kommer att ligga dig rejält i fatet om han agerar snabbt och stämmer dig.

    Eftersom han har ett regelbundet umgänge nu, och talar om vv längre fram, så verkar han vilja ta det lugnt så att barnet får vänja sig. Är han inte direkt olämplig så kan han vända sig till tingsrätten och få vv. 
    Jag tycker du ska tänka på barnen och hur mycket de får ut av att bo halvtid med sin pappa.

  • Anonym (56)

    Du låter egoistisk o tänker inte på ert barn , han har lika mycket rätt som dig att ha barnet lika mycket .
    Att ni inte ens pratar med varandra är illa nog för ett barn o det mår inte bra av det o nu vill du dessutom ta ifrån barnet sin tid hos pappan ?
    Tänk om o lös detta som två vuxna människor för barnets skull .

  • Anonym (Masmsmam)

    Känns ju snarare som att du inte vill ha vv, för att du då inte kommer få underhåll...

    Sköter han umgänget och inte är olämplig som förälder -vilket han inte verkar vara såhär eftersom han ändå har umgänge- så är det ju bäst för barnet med lika mycket tid med både mamma och pappa.

    Förutsatt att barnet är gammalt nog... Alltså inte spädbarn.

  • Brumma

    Första reaktionen när jag läser din TS är att du har svårt att se att barnet faktiskt har rätt till båda er föräldrar. Jag förstår hur man rent själviskt kan vilja ha sina barn heltid. Det hade gjort fruktansvärt ont att bara få träffa dem vv. Men jag förstår inte hur man kan låta den själviskheten vinna över att barnet har rätt till båda föräldrarna...

    Du beskriver ju inget som gör att pappan låter olämplig utan det du reagerar på är att han inte vill betala underhåll. Förlåt men det har jag mycket svårt att tro på.

    Han har fått till ett fungerande umgönge - trots att ni har noll kommunikation - och nu vill han utöka till vv. Det är ett fullständigt naturligt steg när barnet blir äldre. Så länge ert barn inte är under tre finns ju inga hinder när det faktiskt funkar bra. Är barnet under tre år så verkar ju pappan faktiskt prata lite framåt i tiden och då är det ju bra om ni börjar utöka så smått och öka på till treårsåldern.

    Min bonusdotters mamma sa att hon vägrade vv för att hon ville ha underhållet. En jäkla skitanledning men jag är ju inte riktigt så inskränkt att jag tror att detta var huvudanledningen

    Hon ville ha sitt barn på heltid. Visst kan underhållet ha spelat roll men största anledningen att hon ville ha sitt barn. Tyvärr var hon oförmögen att skilja på sina önskningar i behov och barnets önskningar o behov och sedan gick det som det gick..

    Så ja, underhållet kanske spelar roll men de4 lär ju inte vara huvudanledningen.

    Att ni inte kan samtala ens om de minsta sakerna visar ju dessutom på att du inte har en aning om vad pappan vill och önskar innerst inne - och vad han känner för sitt barn..

    Till huvudfrågan då.. vad krävs för vv.

    Inte så mkt. Att föräldern inte är direkt olämplig och att transporterna går att lösa.

    Speciellt mkt mer kontakt än ni har idag behövs ju inte heller. Ha varsin mailadress där ni ngn gång i veckan läser mail och där ni skriver om det är ngt viktigt. Om barnet är bjudet på kalas. Om det blivit kallelse till tandläkaren eller om barnet varit sjukt. Det räcker ganska långt.

    Du tar upp flytt.. Har ni gemensam vårdnad är det ju inte bara att flytta hur du vill. Oavsett om ni har vv eller inte. Även med ensam vårdnad så finns det en del saker att följa. Tex får man då som boendeförälder inte flytta så att det påverkar umgänget..

    Bor barnet vv och du väljer att flytta får du inte byta förskola som du vill så alternativet du tar upp skulle ju snarare bli sådant att det var du som fick pendla till barnets förskola istället.

  • Anonym (lollo)

    Vad tjafsar ni om? Kan ni inte bara lägga av med det?

  • Anonym (Livrädd mamma.)
    Olympia skrev 2016-05-02 17:24:43 följande:

    Är du säker på att det är av ekonomiska skäl?


    Ja. Han har sagt det till mig förr vid separationen och även nyligen till en gemensam bekant som berättade för mig.
    Anonym (Masmsmam) skrev 2016-05-02 18:48:05 följande:

    Sköter han umgänget och inte är olämplig som förälder -vilket han inte verkar vara såhär eftersom han ändå har umgänge- så är det ju bäst för barnet med lika mycket tid med både mamma och pappa.

    .


    Han är inte direkt lämplig och umgängen sköts inte bra heller.
    Brumma skrev 2016-05-02 20:56:04 följande:

    Speciellt mkt mer kontakt än ni har idag behövs ju inte heller. Ha varsin mailadress där ni ngn gång i veckan läser mail och där ni skriver om det är ngt viktigt. Om barnet är bjudet på kalas. Om det blivit kallelse till tandläkaren eller om barnet varit sjukt. Det räcker ganska långt.


    Han kollar aldrig sin mail.

    Jag har smsat och även mailat om läkarbesök och utvecklingssamtal, speciella saker om dagis. (påskparad, lucia, julavslutning osv) flera gånger.

    Får svar att han dyker upp, sen dyker han inte upp alls och går ej att nå.

    Eller så får man inge svar alls...
    Anonym (lollo) skrev 2016-05-02 21:02:36 följande:

    Vad tjafsar ni om? Kan ni inte bara lägga av med det?


    Jag håller mig lugn, han håller på om allt!

    Fel kläder, fel skor, osv.

    Sen håller hans fru på och pratar skit om mig inför alla och på sociala medier.

    Hon sköter pratet åt honom och eventuella skrivna lappar.

    Dessutom skickar otrevliga sms till mig med diverse mindre trevligt innehåll.
  • Anonym (lollo)
    Anonym (Livrädd mamma.) skrev 2016-05-02 23:14:50 följande:

    Ja. Han har sagt det till mig förr vid separationen och även nyligen till en gemensam bekant som berättade för mig.Han är inte direkt lämplig och umgängen sköts inte bra heller.Han kollar aldrig sin mail.

    Jag har smsat och även mailat om läkarbesök och utvecklingssamtal, speciella saker om dagis. (påskparad, lucia, julavslutning osv) flera gånger.

    Får svar att han dyker upp, sen dyker han inte upp alls och går ej att nå.

    Eller så får man inge svar alls...Jag håller mig lugn, han håller på om allt!

    Fel kläder, fel skor, osv.

    Sen håller hans fru på och pratar skit om mig inför alla och på sociala medier.

    Hon sköter pratet åt honom och eventuella skrivna lappar.

    Dessutom skickar otrevliga sms till mig med diverse mindre trevligt innehåll.


    Varför har du fortfarande kontakt med dem när de håller på sådär? Varför har du inte blockat dem i mobilen och på sociala medier?
  • Anonym (Livrädd mamma.)
    Anonym (lollo) skrev 2016-05-02 23:29:51 följande:

    Varför har du fortfarande kontakt med dem när de håller på sådär? Varför har du inte blockat dem i mobilen och på sociala medier?


    Redan gjort!

    Tyvärr så har jag inte hittar en app som blockar och raderar sms..

    Sen måste jag ju tyvärr vara tillgänglig till mitt x och det utnyttjar frun genom att använda hans telefon...

    Använder knappt medier längre idag heller.
  • Anonym (lollo)
    Anonym (Livrädd mamma.) skrev 2016-05-02 23:33:18 följande:

    Redan gjort!

    Tyvärr så har jag inte hittar en app som blockar och raderar sms..

    Sen måste jag ju tyvärr vara tillgänglig till mitt x och det utnyttjar frun genom att använda hans telefon...

    Använder knappt medier längre idag heller.


    Varför gör du inte som Brumma rekommenderar och skaffar ett separat mailkonto för all kommunikation med honom och spärrar honom överallt annars? Det räcker att du kollar igenom den kanske en gång i veckan.

    Sedan kan du ha en mellanhand för akuta ärenden. Någon som är pålitlig och lättillgänglig. Din mamma eller någon syster exempelvis. Tror inte att exet skulle fortsätta trakassera dig genom en mellanhand.

    Vad är du livrädd för förresten?
Svar på tråden Varannan vecka? Vad krävs egentligen?