• babyloove

    jag har katt och han är allergisk, vad gör vi nu?

    För ganska exakt ett år sedan träffade jag en underbar kille! Vi har jätte roligt ihop gör mycket saker tillsammans och jag älskar honom massvis.

    Till problemet, jag har en katt på två år och han är pälsdjursallergiker,
    Vi pratade om att flytta ihop så han gick och kollade upp sin allergi och fick veta att han har blivit ännu mer allergisk.

    Att göra sig av med katten är inget allternativ, så vill mest vara kolla om någon har erfarenhet av det här?

    Är det bara bäst att göra slut? Eller kan man göra på något annat sätt för att bygga ett liv tillsammans?

    Tack.

  • Svar på tråden jag har katt och han är allergisk, vad gör vi nu?
  • Mightmare

    Kan ni vara särbo under resten av kattens liv (de blir väl bara 10 år typ och vissa bara 5-6?) eller känner du att du inte kan leva utan katter överhuvudtaget, inte bara specifikt denna katt? Isf är det nog bäst att göra slut.

  • Pimpinellan

    Som väldigt allergisk mot katter kan man omöjligt leva med en katt i samma bostad. Så det blir att välja-han eller katten. Eller särbo i flera år vilket ju kan bli 20 år ifall katten är bara nåt år gammal.

  • babyloove
    Mightmare skrev 2016-05-02 19:34:20 följande:

    Kan ni vara särbo under resten av kattens liv (de blir väl bara 10 år typ och vissa bara 5-6?) eller känner du att du inte kan leva utan katter överhuvudtaget, inte bara specifikt denna katt? Isf är det nog bäst att göra slut.


    Katter kan bli strax över 20 år så särbo är inget bra allternativ heller, då båda vill ha barn och familjer. Nej egentligen vill jag nog aldrig leva utan katt, känns bara så tråkigt att det leder till att göra slut, tack för svar!
  • babyloove
    Pimpinellan skrev 2016-05-02 19:35:45 följande:

    Som väldigt allergisk mot katter kan man omöjligt leva med en katt i samma bostad. Så det blir att välja-han eller katten. Eller särbo i flera år vilket ju kan bli 20 år ifall katten är bara nåt år gammal.


    Inte ens om katten blir utekatt och man städar väldigt ofta?
    Förstår helt egentligen men vill så gärna att det ska gå och lösa..
  • Pimpinellan
    babyloove skrev 2016-05-02 19:49:49 följande:
    Inte ens om katten blir utekatt och man städar väldigt ofta? Förstår helt egentligen men vill så gärna att det ska gå och lösa..
    Tja,möjligen, men är det verkligen en lösning? Är katten innekatt nu ska du inte tvinga den att bli utekatt. Och städa-ja du får inte göra annat då för katthår fastnar överallt. Och hur ska katten veta att den inte får umgås med pojkvännen?
  • Bestemor

    Jag kände en tjej som fick sprutor för sin allergi mot katter och det för att kunna ha katt.

    Så allergisk kan han ju inte vara, hade han varit super allergisk så hade han inte klarat av att vara nära dig.

    Katthår har en förmåga att fastna på alla kläder, spelar ingen roll hur noga man är.

  • babyloove
    Pimpinellan skrev 2016-05-02 19:53:33 följande:
    Tja,möjligen, men är det verkligen en lösning? Är katten innekatt nu ska du inte tvinga den att bli utekatt. Och städa-ja du får inte göra annat då för katthår fastnar överallt. Och hur ska katten veta att den inte får umgås med pojkvännen?
    Brukar vara ute med henne i koppel där hon stormtrivs så skulle självklart aldrig tvinga henne till att vara utomhus, funderar kring om det finns olika lösningar och den tanken slog mig bara..
  • babyloove
    Bestemor skrev 2016-05-02 19:55:09 följande:

    Jag kände en tjej som fick sprutor för sin allergi mot katter och det för att kunna ha katt.

    Så allergisk kan han ju inte vara, hade han varit super allergisk så hade han inte klarat av att vara nära dig.

    Katthår har en förmåga att fastna på alla kläder, spelar ingen roll hur noga man är.


    Jaha! Vad bra! Vet du hur lång tid det tog för henne? För att sen då kunna vara med katter,

    Jotack, katthår på kläder finns det gott om ;)
  • Bestemor
    babyloove skrev 2016-05-02 20:06:41 följande:

    Jaha! Vad bra! Vet du hur lång tid det tog för henne? För att sen då kunna vara med katter,

    Jotack, katthår på kläder finns det gott om ;)


    Nä. Kommer inte ihåg det. Hon hade i alla fall kvar katten och sprutorna hjälpte.
  • Pimpinellan
    Bestemor skrev 2016-05-02 19:55:09 följande:
    Jag kände en tjej som fick sprutor för sin allergi mot katter och det för att kunna ha katt.
    Så allergisk kan han ju inte vara, hade han varit super allergisk så hade han inte klarat av att vara nära dig.
    Katthår har en förmåga att fastna på alla kläder, spelar ingen roll hur noga man är.
    Jag fick sprutor i 10 år, men tål fortfarande inte katter. Klappa som snabbast, tvätta händerna och sen får katten vara i annat rum.
Svar på tråden jag har katt och han är allergisk, vad gör vi nu?