• Äldre 2 May 20:33
    1001 visningar
    5 svar
    5
    1001

    ont i hälen, severs skada?

    Jag har en dotter som blir 10 år i år. Hon har nu i några månader klagat över att hon har ont i en häl när hon springer och är med på gympan. Idag på jobbet var det en jobbarkompis som kände en kille som hade detta åxå. Och dom kan fram till att hans fettkuddar under hälen inte hade utvecklas ordentligt...och hon trodde att detta kallades för severs skada. Är det nån här som har barn som har ont i sin häl? Vad gör man åt detta? Måste man söka läkare? Kan det bli värre om man inget gör nu?

    Eller vad kan det annars vara?

  • Svar på tråden ont i hälen, severs skada?
  • Äldre 2 May 20:41
    #1
    scrapparlotta skrev 2016-05-02 20:33:16 följande:

    Jag har en dotter som blir 10 år i år. Hon har nu i några månader klagat över att hon har ont i en häl när hon springer och är med på gympan. Idag på jobbet var det en jobbarkompis som kände en kille som hade detta åxå. Och dom kan fram till att hans fettkuddar under hälen inte hade utvecklas ordentligt...och hon trodde att detta kallades för severs skada. Är det nån här som har barn som har ont i sin häl? Vad gör man åt detta? Måste man söka läkare? Kan det bli värre om man inget gör nu?

    Eller vad kan det annars vara?


    Hälsporre?
  • Äldre 2 May 20:55
    #2
    Holma skrev 2016-05-02 20:41:34 följande:
    Hälsporre?
    Kan man få hälsporre när man är så ung? Hon har ju bara ont här hon springer och gått långt....


  • Äldre 2 May 21:28
    #3

    När jag var liten hade jag ont i hälarna. Fick hjälp med ortopedtekniska inlägg i skorna (som formgjutna sulor, inget som syns utanpå). Det gjorde enorm skillnad! Sök hjälp för henne!

  • Äldre 2 May 21:31
    #4
    scrapparlotta skrev 2016-05-02 20:55:05 följande:
    Kan man få hälsporre när man är så ung? Hon har ju bara ont här hon springer och gått långt....


    Vet inte men jag hade oxå ont när jag gick o sprang o på röntgen visade det hälsporre
  • Äldre 2 May 21:48
    #5

    Som jag har förstått det gör Severs skada så att hälsporren irriteras (eller vad man nu ska kalla det). Det går normalt över inom ett år. Inlägg/kilar som avlastar rekommenderas under tiden. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden ont i hälen, severs skada?