• Fiffi85

    Barn under 1 år med förstoppning. Vart vända mig?

    Min 8 månaders son är ofta förstoppad. Han har inte ätit vanlig mat sålänge så jag har backat lite med mängden mat men han fortsätter bli förstoppad. Ni som varit i liknande sits, vad för läkemedel/hjälp har ni fått? Vart vände ni er? Till bvc eller vc?

  • Svar på tråden Barn under 1 år med förstoppning. Vart vända mig?
  • Iowhannah

    Börja med 1177, min erfarenhet säger att de är jättebra när det kommer till bebismagar (de gånger vi har ringt iaf)! De kan sedan leda dig rätt i vårddjungeln.

  • Anonym (Mat)

    Vänd dig till BVC.

    Köp katrinplommonpure till honom redan imorgon. Finns bland barnmatsburkarna. Det har en milt laxerande effekt. På BVC kan han fkompletterande läkemedel.

    Läs även på om vilken föda som är lämplig/olämplig.

  • isolande

    Prova lösande mat först. Sen laktulos. Funkar inte det så gå till VC och be om movicol junior. Funkade för oss iaf

  • Anonym (Jossan)

    Min erfarenhet är att 1177 ofta inte ens vill svara på frågor som gäller barn utan hänvisar vidare pga okunskap. Har fått det svaret flera gånger när jag ringt bla om flrstoppad 1-åring. BVC gav mig alla de råd jag redan läst mig till själv (fiber, plommon, päron, mycket vätska, undvika stoppande kost, lactulos etc). Hjälp fick jag när jag vände mig direkt till barnmottagningen om dotterns förstoppning, råd om lavemang för att lösa akuta situationer, läkarkontakt med utredning, recept. Barnklinik är mitt tips alltså.

  • Grön elefant

    Ringde BVC för råd gällande laktulos. Gav laktulos (5 ml) varje dag via en spruta i munnen. Gav bra effekt men ett par ggr behövdes klyx. Har för mig att vi gav 60 ml på inrådan av BVC första gången vi gav det.

    Störst effekt var dock att sätta barnet på pottan när vi trodde det var dags, alltid efter maten. Till vår stora förvåning så funkade det och det kör vi fortfarande med och behöver inte ge laktulos längre (11 månaders).

  • mammalovis

    Hur har det gått ts?

    Vår son har gått från diarré till förstoppad när vi var tvungna att ge stoppande kost. Penicillinet vid öroninflammation slog ut magen och gav diarrén. Han är nu 7 månader.

    Jag hade turen att springa på "vår läkare" på bvc, så hon rekommenderade broccoli för fibrernas skull, katrinplommonpuré till havregröten på morgonen och gärna päron som är lösande samt Lactulos. Vår son väger drygt 8 kg, så vi fick börja med 6 ml i två dagar för att se om det fungerade, annars fick vi höja dosen till 1 ml/kg. Det var dock inget vidare med lactulos tyckte vår son så vi har fuskat lite efter att de två första dygnen gjorde magen bättre. Idag var han jätteledsen vid bajsning igen (ris igår), så vi får väl fortsätta. Han har fått lite vitt bröd samt burkar med pasta eller ris det sista.

    Tänk på att banan, majs, morot, bröd, pasta och ris är stoppande liksom majs- och risprodukter. Lösande är moget päron, katrinpäron, persika, kiwi.

  • mammalovis
    mammalovis skrev 2016-05-09 15:20:11 följande:
    Lösande är moget päron, katrinpäron, persika, kiwi.
    Katrinplommon menade jag så klart.
  • mammalovis
    Grön elefant skrev 2016-05-02 23:02:53 följande:
    Ringde BVC för råd gällande laktulos. Gav laktulos (5 ml) varje dag via en spruta i munnen. Gav bra effekt men ett par ggr behövdes klyx. Har för mig att vi gav 60 ml på inrådan av BVC första gången vi gav det.
    Störst effekt var dock att sätta barnet på pottan när vi trodde det var dags, alltid efter maten. Till vår stora förvåning så funkade det och det kör vi fortfarande med och behöver inte ge laktulos längre (11 månaders).
    60 ml lactulos kan ni ju inte ha gett, snarare 6 ml ...
  • Grön elefant
    mammalovis skrev 2016-05-09 15:21:26 följande:

    60 ml lactulos kan ni ju inte ha gett, snarare 6 ml ...


    Nej, inte lactulos. 60 ml klyx (en halv förpackning). Vi gav 5 ml lactulos.
Svar på tråden Barn under 1 år med förstoppning. Vart vända mig?