• Anonym (Domfru)

    Dockor - Ett dött ting

    Dockor är ett dött ting som små barn leker med. Borde vi inte uppmuntra barnet till att leka med något annat? En docka är ett dött ting. Ser inget kul med att ta hand om ett dött ting som vissa småflickor gör. När kag ser vårat grannbarn gå ut med sin docka tänker jag att hon lika gärna kunde ha en plastbil i dockvagnen. Vad tycker du? Är dockor ett dött ting för dig eller är det en leksak?

  • Svar på tråden Dockor - Ett dött ting
  • Anonym (Cc)

    En leksak ÄR ett dött ting... Hur tänkte du nu? Vill du att barn ska ha typ levande djur att leka med?

  • Brunhilde
    Anonym (Domfru) skrev 2016-05-02 22:29:48 följande:
    Dockor är ett dött ting som små barn leker med. Borde vi inte uppmuntra barnet till att leka med något annat? En docka är ett dött ting. Ser inget kul med att ta hand om ett dött ting som vissa småflickor gör. När kag ser vårat grannbarn gå ut med sin docka tänker jag att hon lika gärna kunde ha en plastbil i dockvagnen. Vad tycker du? Är dockor ett dött ting för dig eller är det en leksak?
    Stora pojkar leker tydligen också med dockor då och då.
    Försök berätta för den här killen att hans semestersällskap bara är ett dött ting:
    tinyurl.com/jzaomgg
  • Anonym (Domfru)
    Anonym (Cc) skrev 2016-05-02 22:33:02 följande:

    En leksak ÄR ett dött ting... Hur tänkte du nu? Vill du att barn ska ha typ levande djur att leka med?


    Jag menar att leksaker som inte är ett dött ting är bollar, plastbilar, tågbanor, klä ut sig och så. Sen är ett djur jättebra att leka med så man underhåller det.
  • Anonym (?)
    Anonym (Domfru) skrev 2016-05-02 22:37:31 följande:
    Jag menar att leksaker som inte är ett dött ting är bollar, plastbilar, tågbanor, klä ut sig och så. Sen är ett djur jättebra att leka med så man underhåller det.
    På vilket vis är en plastbil mer levande än en docka?
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Domfru) skrev 2016-05-02 22:37:31 följande:

    Jag menar att leksaker som inte är ett dött ting är bollar, plastbilar, tågbanor, klä ut sig och så. Sen är ett djur jättebra att leka med så man underhåller det.


    Har du blivit förvirrad Ts eller hur tänker du när du skriver att bollar, tågbanor, plastbilar osv INTE är döda ting? Att klä ut sig kallas iblsnd för maskerad eller låtsasvaranågonannanlek.
  • foodforclouds

    Vilken tur då att barn har så fantastisk fantasi som ger dockor, andra leksaker och döda ting liv. Barnet ser inte sin docka som ett dött ting, utan som en vän, derastt barn och en person som är levande, pratande och kännande.

    Jag minns hur jag oroade mig för de av mina dockor och gosedjur som låg ensamma eller aldrig fick bli lekta med. Som inte blev nedbäddade på natten, eller den som fick sova ytterst, för det tyckte jag själv illa om.
    Dockor är ett fantastiskt sätt att utveckla omhändertagande och empati.

    Jag kan fortfarande känna att vissa av mina gamla gosedjur har en personlighet, att de inte bara är döda ting.

    Det vore väl fint också om hon valde att bädda ner en bil? Kanske har hon sett filmen Cars och tycker att även hennes bil kan prata och vara levande.

  • Anonym (Rationell)
    foodforclouds skrev 2016-05-03 01:16:15 följande:

    Jag kan fortfarande känna att vissa av mina gamla gosedjur har en personlighet, att de inte bara är döda ting.


    Sök hjälp.
  • Anonym (H)
    foodforclouds skrev 2016-05-03 01:16:15 följande:

    Vilken tur då att barn har så fantastisk fantasi som ger dockor, andra leksaker och döda ting liv. Barnet ser inte sin docka som ett dött ting, utan som en vän, derastt barn och en person som är levande, pratande och kännande.

    Jag minns hur jag oroade mig för de av mina dockor och gosedjur som låg ensamma eller aldrig fick bli lekta med. Som inte blev nedbäddade på natten, eller den som fick sova ytterst, för det tyckte jag själv illa om.

    Dockor är ett fantastiskt sätt att utveckla omhändertagande och empati.

    Jag kan fortfarande känna att vissa av mina gamla gosedjur har en personlighet, att de inte bara är döda ting.

    Det vore väl fint också om hon valde att bädda ner en bil? Kanske har hon sett filmen Cars och tycker att även hennes bil kan prata och vara levande.


    Samma här :)
  • foodforclouds
    Anonym (Rationell) skrev 2016-05-03 03:06:11 följande:
    Sök hjälp.
    Detta inträffar oftast hos folk med autism eller OCD i kombination med synestesi.

    adultswithautism.org.uk/autism-feeling-sympat.../

    www.healthboards.com/boards/obsessive-compuls...

    sv.wikipedia.org/wiki/Synestesi

    Jag får redan den hjälp från psykiatrin som jag behöver, dock har mina problem inte med vare sig autism eller OCD att göra. Men tack för omtanken om min mentala hälsa!


    Jag förstår mycket väl att du gjort ditt inlägg för att få dig ett gott skratt. Men att attackera med att kommentera mental hälsa är så unket, lågt och långt ifrån roligt som det någonsin kan vara. Jag verkligen AVSKYR när psykiska problem förminskas på det viset, som att det är något att trycka till med när man känner för det. Som ett skämt.
    Förstår du hur förminskande det är? Hur det undergräver att de med diagnoser blir förstådda och tagna på allvar?


    Skämtar du om hjärt- och kärlsjukdomar också? Om cancer? Om missfall eller infertilitet? Eller är det inte roligt och acceptabelt att driva med? Vågar du inte göra det ens när du skriver anonymt?

  • foodforclouds
    Anonym (H) skrev 2016-05-03 03:20:41 följande:
    Samma här :)
    Du och jag och alla som kan minnas hur det är att vara barn^^ Skål med morgonkaffet för det!
Svar på tråden Dockor - Ett dött ting