• Anonym (Klant)

    Valbar kurs i program, dela upp på olika kurser?

    Jo, det är så att jag klantat till mig ganska rejält med en sista tentamen. Jag har läst ett program på 3 år och har en dum tentamen i psykologi på den valbara kursen kvar som rest innan jag kan ta ut min examen. 7,5 hp ifrån min examen, en delkurs alltså. Jag har dock läst sedan tidigare 7,5 hp i ett annat ämne, kriminologi.

    Min fråga är nu om det är möjligt att blanda olika delkurser, låt säga 3 stycken 7,5hp av psykologi och en 7,5 hp i kriminologi? Det jag kan hitta om detta på högskolans hemsida är att jag på den valbara kursen på 30 hp måste välja något som passar med mitt program. Både psykologi och kriminologi passar med mitt program. Högskolan skulle däremot nekat att godkänna exempelvis filmvetenskap. Då borde det väl gå?

  • Svar på tråden Valbar kurs i program, dela upp på olika kurser?
  • Anonym (Nää)

    Alltså de där 7.5hp i psykologi är en delkursen? Du måste nog ha en 30 HP kurs. En 7.5hp i kriminologi kan inte ersätta en 7.5 HP delkursen i ett annat ämne.

  • Ms H

    Om delkurserna även finns som enskilda kurser eller som delkurser i en mindre kurs borde det gå, men det går de inte alltid.

    Jag läste en gång en kurs på 20 (gamla) poäng, men tog bara 15 p. 10 av dem gick att använda som en annan kurs, så dem har jag som avslutad kurs med annat namn/kurskod i mitt Ladok.

  • Carambolan

    Är den valbara kursen 30 hp vad som helst så borde det gå, förutsatt att dina psykologikurser betygsattes var för sig (alltså psykologi 7,5 + 7,5 + 7,5 + 7,5; inte psykologi 30 hp).

Svar på tråden Valbar kurs i program, dela upp på olika kurser?