• Eugenia

    Mjölkprotein ?

    Min 4 månaders dotter verkar vara känslig mot mjölkprotein. När hon var några dagar/veckor gammal skrek hon jätte mycket, det tog nästan ett timme att trösta henne innan hon kunde äta. Då åt jag mycket mjölkprodukter. Vi fick råd av BVC att prova mjölkfritt. Det hjälpte inte så mycket, hon hade problem med magen i övrigt. Men jag körde mjölkfritt i nästan 2 månader. En gång provade jag vanligt smör, då blev mycket kräkningar ock skrik några dagar. Efter en månad provade jag igen äta mjölkprodukter (bl a Philadelphia), och det var katastrof, hon skrek som vid kolik, det blev jätte mycket kräkningar och magont. Så jag började allt på nytt, idag är det 25 dag som jag äter mjölkfritt. En förbättring är att hon slutade gallskrika och hennes bajs blev normal gul igen. Men det uppkom ett nytt problem, och jag vet inte vad det är för någonting. Det är jätte stort problem med amning. Först tänkte jag bebisen inte kan ligga på sidan, så vi provade olika ställningar, men problemet är att hon inte kan äta, När hon börjar äta, då börjar hon vrida på sig, o hon böjer sig liksom det händer något plötsligt i tarmen (för man hör ett ljud från magen), och vrider med huvudet åt vänster eller åt höger, liksom hon har ont när hon äter, men hon VILL äta. Det går att amma i lugn bara efter sömn. Hon kräks fortfarande, men inte så mycket, och hon rapar kraftigt, hon rapade aldrig förut. Ibland lugnar hon sig och kan äta efter att hon ha rapat. Ibland gör det ont för henne när hon gäspar. Ibland gör hon sådana konstiga ljud liksom hon vill bajsa och krystar mycket, men bajsar inte.
    Hon sover dåligt, hon vrider på sig hela tiden och kastar huvudet åt höger eller åt vänster jätte snabbt i sömnen, hon kan skrika och gråta i sömnen. Ibland bajsar hon i sömnen och sen lugnar sig, men efter en tid fortsätter på samma sätt. Hon kan inte somna när det bullrar i magen, jag tar henne och försöker vagga, men hon böjer sig framåt och börjar gråta, kan inte ligga i famnen.
     
    Kan det vara förknippat med mjölkproteinallergi?  bvc sköterska säger att mjölkprotein går ut ur kroppen inom två veckor och att det är hennes humör/personlighet/utvecklingsfas att hon gråter vid amning, men det är inte det! Det är säkert någonting i kroppen som stör henne. Jag läste om reflux också men vet inte, om det kan vara det?
     
    behöver gärna mer åsikter och tips! Dottern går upp i vikt mycket bra och är mycket glad annars. 
  • Svar på tråden Mjölkprotein ?
  • Rocket Mania

    Jag tänkte spontant på reflux faktiskt. Blir det någon skillnad om hon sitter mer upprätt i ditt knä och ammar?

  • Eleonor01

    Det tar 4 v för mp att lämna hennes kropp. 2 veckor ut din mjölk å sen två veckor till ur henne. Hennes beteende är däremot förknippat med utvecklingssprång. Att det låter i magen när hon äter är inget konstigt. När hon äter startar magen. Så funkar kroppen liksom.
    Semper magdroppar lactolos å magmassage brukar göra underverk.

  • Eugenia
    Rocket Mania skrev 2016-05-03 14:07:32 följande:

    Jag tänkte spontant på reflux faktiskt. Blir det någon skillnad om hon sitter mer upprätt i ditt knä och ammar?


    det hjälpte i början, ammade på så sätt ca 5 minuter, hon blev avslappnade och jag bytte ställning så att hon kunde ligga på sidan. Men det funkar inte nu, hon blir distraherad, det funkar inte heller med flaska. Om det är reflux, vad kan man göra åt det?
  • Eugenia
    Eleonor01 skrev 2016-05-03 14:11:30 följande:

    Det tar 4 v för mp att lämna hennes kropp. 2 veckor ut din mjölk å sen två veckor till ur henne. Hennes beteende är däremot förknippat med utvecklingssprång. Att det låter i magen när hon äter är inget konstigt. När hon äter startar magen. Så funkar kroppen liksom.
    Semper magdroppar lactolos å magmassage brukar göra underverk.


    Jag förstår att det är normalt att det låter i magen, men att det gör ont för henne och hon gråter?  semper och minifom passar tyvärr inte för henne.

    Det här med mjölkprotein... jag förstår inte riktigt, är det exakt 4 veckor? varför på bvc säger de om 2 veckor
  • Eleonor01
    Eugenia skrev 2016-05-03 15:51:06 följande:
    Jag förstår att det är normalt att det låter i magen, men att det gör ont för henne och hon gråter?  semper och minifom passar tyvärr inte för henne.

    Det här med mjölkprotein... jag förstår inte riktigt, är det exakt 4 veckor? varför på bvc säger de om 2 veckor
    För att Bvc har ingen koll på något. Exakt nej men cirka. Är man väldigt känslig så tar det längte tid för ALLA spår märks
  • Eugenia
    var på bvc idag och träffade läkare som sade att mjölkprotein går ut kroppen inom ett dygn... Förvånad

    de sa också att de inte gör allergi prov på såna små bebisar, är det så?
  • Eleonor01
    Eugenia skrev 2016-05-04 15:06:28 följande:

    var på bvc idag och träffade läkare som sade att mjölkprotein går ut kroppen inom ett dygn... Förvånad

    de sa också att de inte gör allergi prov på såna små bebisar, är det så?


    Den läkaren hade jag verkligen ifrågasatt! Vilken idiot!! Ja det är så. Sen e det inte alltid en allergi visar sig på prover utan endast vis uteslutning får man rätt svar. Så var det för mig. Jag är mp allergiker. Det finns super bra grupper på fb där du kan finna alla dina svar

    Lycka till
  • Wattana

    Min dotter krånglade också mycket med amningen vid 3-4 mån. Kan det vara så att hon börjat intressera sig för omgivningen också inte får ro till att äta? För oss var varje amningen en kamp och det enda som funkade var att att liggamma i sängen med släckt lampa. Nu vid 8 mån ammar hon fortfarande bara i sängen men utan krångel iaf. Så pr
    Hon kräktes också mycket i perioder förut men det var först vid 6 mån då hon fick mycket eksem som vi blev skickade för att ta blodprov för allergi. Provade mjölkfritt i en månad och smörjer med mini derm och kortison. Blev bättre men inte helt bra. Allergiprovet visade inget på mjölkprotein men tror hon är allergisk ändå då hon reagerar på det när jag dricker mjölk. Dock är hon allergisk mot äggvita. Nu med ägg och mjölkfri kost sover hon mycket bättre! Innan sov hon oroligt och kliade sig och vände och vred på sig hela natten!

  • Mlady

    Min lilla kille håller på sådär också.

    Han krystar och stånkar medan han äter. Det ser ut som att han får ont, verkligen.

    Han får numera althera men det fungerar inte riktigt så vi ska gå över till neocate som är helt fritt från mjölk på måndag. Han är väldigt kinkig efter mat och har mycket gaser samt lite förstoppningsproblematik så där får vi hjälpa honom med lactulos och pysventil.

    Tänk på att barnet inte behöver uppvisa några allvarliga symtom såsom blod i avföring eller eksem för att det skall vara mjölkproteinsallergi.

    Tyvärr är det ju så att du måste utesluta mjölk helt o hållet om du ammar. Vissa tandkrämer innehåller mjölk till och med. Ofta är dessa barn även känsliga/allergiska mot soja och ägg.

  • Eugenia
    Mlady skrev 2016-05-07 14:02:52 följande:

    Min lilla kille håller på sådär också.

    Han krystar och stånkar medan han äter. Det ser ut som att han får ont, verkligen.

    Han får numera althera men det fungerar inte riktigt så vi ska gå över till neocate som är helt fritt från mjölk på måndag. Han är väldigt kinkig efter mat och har mycket gaser samt lite förstoppningsproblematik så där får vi hjälpa honom med lactulos och pysventil.

    Tänk på att barnet inte behöver uppvisa några allvarliga symtom såsom blod i avföring eller eksem för att det skall vara mjölkproteinsallergi.

    Tyvärr är det ju så att du måste utesluta mjölk helt o hållet om du ammar. Vissa tandkrämer innehåller mjölk till och med. Ofta är dessa barn även känsliga/allergiska mot soja och ägg.


    Tack för tips! Nu har jag uteslutit ägg också. Dottern hade lite blod i avföring ett par gånger, det var så lite som en dropp, vet inte om det var förknippat med mjölkprotein. Sen hade hon också utslag på kinden och mycket röd utslag på halsen. Jag kommer att prata med vår bvc sköterska om eventuell mjölkfri ersättning. Tyvärr lyssnar bvc inte på mig, de tror att min dotter har utvecklingsfas eller inte är hungrig om hon krånglar vid amning.. 

    Tror du inte att det är bättre att sluta amma i detta fall? annars det är mycket svårt med dieten 1-1,5 år om man ammar så länge. Jag vet inte när jag kan prova att ge henne mjölk igen, jag är lite rädd att det blir flera veckor problem med magen igen... bvc säger att prova ge henne mjölk vid 6 månader
  • Eugenia
    Wattana skrev 2016-05-05 11:06:52 följande:

    Min dotter krånglade också mycket med amningen vid 3-4 mån. Kan det vara så att hon börjat intressera sig för omgivningen också inte får ro till att äta? För oss var varje amningen en kamp och det enda som funkade var att att liggamma i sängen med släckt lampa. Nu vid 8 mån ammar hon fortfarande bara i sängen men utan krångel iaf. Så pr
    Hon kräktes också mycket i perioder förut men det var först vid 6 mån då hon fick mycket eksem som vi blev skickade för att ta blodprov för allergi. Provade mjölkfritt i en månad och smörjer med mini derm och kortison. Blev bättre men inte helt bra. Allergiprovet visade inget på mjölkprotein men tror hon är allergisk ändå då hon reagerar på det när jag dricker mjölk. Dock är hon allergisk mot äggvita. Nu med ägg och mjölkfri kost sover hon mycket bättre! Innan sov hon oroligt och kliade sig och vände och vred på sig hela natten!


    Min dotter beter sig på så sätt - i sömnen vrider hon på sig, och kliar sig hela tiden, hon rör mycket med händerna och fötterna också. Jag tror inte att det är omgivningen som stör hennes måltid, det är säkert någonting händer i magen/tarmen. Tänkte också att hon har tänder på väg för att hon stoppar fingrarna i munnen hela tiden även vid amning, men ändå lugnar hon sig efter att hon bajsar ordentligt.
Svar på tråden Mjölkprotein ?