• 300lakritz

    Regler och rutiner 4åring.

    Hej! Vad har era 4åringar för rutiner och regler? Vad gör ni efter dagis och på helgerna? Hur mycket får dom titta på tv eller padda?

    Många frågor ;)

  • Svar på tråden Regler och rutiner 4åring.
  • NollÅtta

    Har en 5 åring men ahr samma regler som när han var 4. Han tittar inte så mkt på tv men vi reglerar tiden på plattan.


    Ipad max 1 h timme per dag på vardagar. Efter dagis sitter han oftast och bygger lego, leker med kompisarna i samma hus. Gemensam middag kl 17 och vill oftast iväg med kompisarna igen sen. Bryter sen leken runt 18.45. Äter macka och fruktsallad kl 19. Borstar tänderna osv , sover sen vid 20.00
    På helgerna äter vi frukost och tar det lugnt, och sedan blir det någon utflykt tillsammans. Kan vara ut i skogen med matsäck, museum, lekpark eller annat. Sen leker han med kompisarna, käkar middag och sen får han sitta uppe med oss (ca 22-22.30). Kan bli lite godis eller popcorn på fredag och lördagkvällen.
    Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Carambolan

    Snart fyraåring här. Vi hämtar 16 på förskolan och brukar leka ute på vägen hem i 1-2 timmar. Är det riktigt uschligt väder går vi hem och leker eller så går vi till bibblan. Äter middag tillsammans hela familjen kl 18. Pyjamas, tandbostning och bok i sängen nån gång mellan 20-20:30.

    Vi har inga regler för vad han får leka med eller hur länge. Tv är han inte så intresserad av men paddan sitter han gärna mer, dock inte mer än vad han sitter med lego eller tågbana så det känns helt ok för mig.

  • tulip79

    Sonen är 4,5 år. Han får titta på paddan när lillasyster sover, 1 timme mitt på dagen (dagisfria dagar). På kvällen tittar de på barnprogram 30-45 min.

    Efter dagis ( hämtar vid 15.45) brukar han vara ute själv o leka på vår tomt, gungar mest, när jag lagar mat. Är de väldgt trötta kan de få se film när jag lagar mat, ca 30 min. Efter maten (vid 18) leker han ofta med duplo eller småbilar. Eller - om det är fint, skönt väder - går vi ut till skogsbrynet bakom huset, o kollar på myror eller plockar vitsippor/pinnar/kottar. Nattning vid 19.45.

  • Fru Ve

    Min 4-åring har en 8-årig storebror och vi har lite samma regler för bägge barnen för enkelhetens skull. De lägger sig 19.30 ungefär (lite senare om vi är lediga), 8-åringen sover mindre för han går upp redan vid 5-tiden varje morgon. 4-åringen sover till kanske 6.30. Han går sedan upp en stund till sin bror och de brukar då leka eller spela eller titta på TV. Vi kör "skärmdagar" mån + ons + fre + lör här hemma då de får spela på padda eller se på dator (inte helt obegränsat, det beror lite på väder och andra aktiviteter). På skärmfria dagar blir det mycket Lego eller utelek nu under den varma årstiden. 4-åringen har börjat gå till närboende kompisar (grannar) en del själv nu och ringer på för att leka. Det gör han ofta efter dagis eller på helgerna. Han vill gärna leka med någon jämt och vill inte brorsan så blir han frustrerad om han inte har någon annan. Jag är inte så leksugen av mig =)

    TV har vi inga exakta regler för. Han tittar alltid på film efter godnattsagan då han ska sova då det funkar bra för oss. Vi har endast grundutbudet av kanaler på TV vilket gör att det ofta inte finns så mycket att se på vilket är bra. Han tittar ibland på dagen också en stund om det är tråkigt men jag sätter stopp och byter aktivitet om det blir mycket.

  • Plärtan

    Har nog väldigt få om ens några regler för vår 4-åring. Jag räknar såklart inte självklara saker som inte slåss osv som regler. Han går och sover med sin storebror nån gång mellan 19.30-21 på kvällarna beroende på hur trötta de är och om vi ska upp tidigt eller inte morgonen därpå. Tv-spel spelar han ibland , men väljer att lek med leksaker alla gånger framför spel och tv. Han är ute mycket tillsammans med sin bror och alla barn på gården. De gungar, cyklar, hoppar studsmatta, spelar kula ihop. Inne leker han gärna med lera eller lego. Tycker om att hjälpa till med hushållssysslor och laga mat tillsammans med förälder.

    Rutiner är väl typ att han vaknar vid 7-8, äter frukost, lunch, fika, middag och ibland kvällsmat.

  • fluu

    Regler och regler.... hon får ta reda på sin egen skit efter förmåga. Hon bäddar sin säng, städar efter sig, tar undan sin disk, hänger upp sina kläder osv.
    Enda riktiga rutinen vi har är läggningen och hon lägger sig kring halv sju.
    Hon kollar aldrig på paddor eller telefoner. Knappt aldrig på dator och kring tv har vi inga regler eftersom det rör sig om max 45 minuter om dagen en vanlig dag. Är det något speciellt, som att man är sjuk till exempel, så får man se mer.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Majken03

    Jag hämtar kl 15 på dagis, ibland träffar vi nån o leker med. Försöker äta
    Middag runt kl 17.30-18, sen duscha el bada varannan dag iaf. 18.45 lösa saga. 19.00 sova. Om vi inte ska träffa nån så brukar hon gå ut o hoppa studsmatta el leka i lekparken där vi bor. Jag brukar städa o pyssla lite hemma direkt när vi kommer hem och sen gå ut till henne. På kvällen efter middag tittar vi på lite film i paddan/tv. Hon spelar aldrig några spel på paddan. Det har lixom inte blivit av att hon börjat med det. Regnar det så är vi inne, pärlar plattor el armband, målar i målarbok, degar mm mm. Regler vi har är ju typ inte slåss, säga tack för maten, hjälpa till att duka/duka ut. Inte gå över gatan själv, alltid hålla i handen när vi går på parkeringar

  • isolande

    Snart 5-åring och treåring med samma rutiner förutom att den lille sover dagtid1timme fortfarande.

    Hämtas på dagis 16.30. Sen leker vi i parken till ca 17-17.30. Hem och laga mat, då leker de med lego, pysslar eller kollar på TV till middagen kl 18.00.

    19 serveras välling framför soffan, sedan blir det TV oftast fram till  19.45. Vi har inga TV begränsningar eftersom vi inte tycker det behövs.

    Padda har vi tagit bort eftersom lillebror fick tics när han tittade på den (ville ha den nära...) Telefonerna får de inte heller titta på annat än enstaka tillfälen.

    Fika får man ibland på helgen i form av bulle eller tårta om det är kalas. Vi har inget godis i våra rutiner alls. På helgen blir det ofta utflykt till större lekplats, lekland, skogspicnic, mormor eller farmor. Eller så har de någon kompis med familj på besök.

  • Natulcien

    Vi har en 5-åring, men ingen större skillnad jämfört med när han var 4.
    Efter förskolan går vi hem, eller stannar ute en stund om vädret är bra. Han använder padda 30 min på vardagar, vilket brukar vara medan vi fixar middag. Övrig tid hemma på vardagar ägnas mest åt lego eller att rita. Lägger sig runt 21-21.30 och kliver upp mellan 8-8.30 på vardagar.
    Helger får det bli 2x30 min padda. Övrig tid: utelek, innelek, kanske nån utflykt. Lägger sig samma tid (21-21.30) och sover oftast till 8.30-9.00.
    Regler har vi inte så många. Det handlar väl mest om praktiska saker: kissa innan läggdags, hänga upp sina kläder, ta undan tallriken efter maten, tvätta händer efter toabesök och utelek. Ungefär så.

  • livspusslet123

    Vi har börjat testa rutinböcker med barnen. Började läsa Kaninen som så gärna ville somna förra året, så nu testade vi att läsa Räven Ralf borstar tänderna & Hjälten Hjalmar klär på sig och hittills har det gått jättebra. Någon annan som har erfarenhet av dem eller som tycker det funkar??

Svar på tråden Regler och rutiner 4åring.