• Äldre 3 May 15:26
    3298 visningar
    15 svar
    15
    3298

    Gör ni fotoalbum till era barn?

    Jag har varit flitigt och fyllt i en sån där "boken om mig" med första stegen, första tanden, lite foton osv. ni vet!
    Men jag ligger långt efter med ett fotoalbum till dottern.. som nu är 1,5 år.
    Har iaf sorterat ut en del bilder och framkallat men det blev konstigt format 
    och pga det så rann det ut i sanden.. 
    Hur gör ni med foton till era barn? Framkallar ni med jämna mellanrum och sätter i album eller? hur sparar ni ev, filmer på barnen?

  • Svar på tråden Gör ni fotoalbum till era barn?
  • Birgit­ta02
    Äldre 3 May 15:31
    #1

    Jag har två fotoalbum. Ett till varje barn. Där samlade jag alla bilder fram till de var två år. Efter det blev det lite mer tunnsått. Men då fanns inga digitalkameror så man fick köpa film och framkalla bilderna, vilket var ganska dyrt då :). Men det är vansinnigt skoj, både för mina vuxna barn och mig, att kika på dom :)

    Naturligtvis har de varsin babybok också. Den du kallar "boken om mig".

  • Äldre 3 May 15:58
    #2

    Vad mysigt med en sån där babybok, det skulle jag vilja göra till min bebbe. Fotoalbum har jag ett hemma men inte framkallat någonting än. Håller på och fotar varje dag och det är svårt att sålla.

  • Äldre 3 May 16:10
    #3

    Jag gör fotoböcker. Du vet såna som du knåpar ihop och beställer på typ Smartphoto och allt vad de heter.

  • Äldre 3 May 16:32
    #4

    Vi kör på nätet. Maken lägger upp bilder och filmer där i ett privat album. Jättekul då han redigerar bilderna/filmerna, lägger till musik etc. Mor-och farföräldrar har lösenord och kan gå in och titta. Barnen själva brukar koppla på Apple tv och kolla på filmer och bilder på sig själva på tv och minnas skoj det gjort och hur de såg ut när de var bebisar och små.

  • Äldre 3 May 19:54
    #5

    Digitalt är inte riktigt min grej men det lät ju som ett kul sätt!

    Får nog leva med att det blir asmånga bilder nu när det händer så mycket och så blir det lite lugnare om ett tag.. :)

  • Äldre 3 May 19:59
    #6

    Har alla bilder på stickor och i clouds.

  • Äldre 3 May 20:02
    #7

    Jag gör album åt båda barnen, men jag kan inte hålla nere antalet foton så det blir nästan ett album om året...
    Har funderat på att börja om och bara göra ett album åt dem var.

  • elyse
    Äldre 3 May 20:09
    #8

    Ja. Alla bilder jag skickar till min mamma via mobilen skriver hon ut på fotopapper och skickar till mig. Jättelyxigt!

  • Äldre 3 May 20:12
    #9

    Gör fotoböcker. En för varje år. Roligt att se vad vi pysslat med varje år. Känns mindre krångligt än att först skriva ut alla bilder separat och sedan klistra in dem i ett album.

  • Äldre 3 May 20:15
    #10

    Vilken mysig idé! Nu vet jag vad jag har att göra.. Blir till att skriva ut lite bilder. :)

  • Anonym (Moder­nt ska det va'!)
    Äldre 3 May 20:17
    #11
    Hönsamor skrev 2016-05-03 19:59:08 följande:

    Har alla bilder på stickor och i clouds.


    Gör också så. Tar ingen plats, samlar inte damm och riskerar inte att brinna inne.

    Stenåldersfasoner att ha album.
  • Äldre 3 May 20:24
    #12
    Anonym (Modernt ska det va'!) skrev 2016-05-03 20:17:05 följande:

    Gör också så. Tar ingen plats, samlar inte damm och riskerar inte att brinna inne.

    Stenåldersfasoner att ha album.


    Det var det som hände med våra album när jag bar barn. Jag har allt antecknat och sparat i cyberrymden och på stickor.
  • Äldre 3 May 20:30
    #13
    Hönsamor skrev 2016-05-03 20:24:09 följande:
    Det var det som hände med våra album när jag bar barn. Jag har allt antecknat och sparat i cyberrymden och på stickor.
    Det ena utesluter inte det andra. Fotoböckerna jag gör sparar jag såklart digitalt. (Så kan man skriva ut dem igen om de brinner upp)Men det känns roligare med utvalda foton som är ordnade. Roligare än mina gigantiska samlingar av osorterade foton på diverse elektroniska lagringsmedier ( inte stickor!!! De är opålitliga små rackare)
  • Anonym (C)
    Äldre 3 May 23:25
    #14

    När min son var liten var det framkallning av film som gällde. Men när digitalkameran dök upp så spelade jag dem på datorn och brände på skivor. De finns också lagrade i moln. Jag har dock gjort både babybok från hans första år, och ett tjockare album med kommentarer som sträcker sig längre än ett år. För vår del känns det mer personligt. Men vi har båda som sagt.

    Sonen (som är 14) och jag gjorde ett album till hans pappa (vi lever inte ihop längre) i julklapp, då jag fick med mig de flesta bilderna i flytten. Albumet sträcker sig från födsel till idag. Hans pappa är en riktig "tekniknisse", men blev så otroligt glad över albumet att han skrev och tackade direkt när sonen gett honom det. Hans farmor började gråta...

    Ja, det är något speciellt med fysiska fotoalbum tycker jag.

  • Äldre 4 May 06:52
    #15

    Naturligtvis! Gör på nätet. Jag gör alltid tre böcker parallellt (olika bilder beroende vem den är till), en till mig, en till sonen o en till dottern. Dottern är 2 år o 4 mån o jag inne på hennes 5e. 120/160 sidor per bok o vanligtvis 5 bilder/sida. Är ibland lite trött på att det blir så mkt bilder, men jag älskar att fotografera! Innan barnen föddes hade jag vanliga album o då blev det 4 st/år.... Har dessutom alla bilder på en extra hårddisk o samt på photoboxs sida där jag skapar albumen. För mig är album ett måste, skriver ner datum o vad som hände, vilka som var med o kommentarer barnen sagt o även uppgifter från bvc. Enkelt att ta fram o njuta sen!

Svar på tråden Gör ni fotoalbum till era barn?