• Pysslare

    Hemmagjort vattenfall

    Jag har hittat en video på Youtube med en som gör vattenfall av frigolit och något murbruk. (

    ) Jag blev inspirerad och skulle vilja testa, men jag vet inte vad materialen eller motsvarigheterna heter på svenska. Vad är "non-sanded grout"? Vad är motsvarighet här? Samma sak med denna "sealer" (www.hytechsales.com/prod50.html) vad kan det tänkas vara i sverige?
    Skulle uppskatta om någon kunnig vet, för jag har ingen bra koll på byggvaror :/

  • Svar på tråden Hemmagjort vattenfall
  • Rabarbapuppa

    Hej,

    Byggmaterialet "grout" på engelska är ju motsvarande "bruk" - alltså som betong eller fog. Som du vet är ju betong just cement, sand och vatten. I det här fallet är alltså "non-sanded grout" ett bruk som inte innehåller sand som bindemedel, 
    Det kan vara olika typer av "husfix" eller t.ex. kakelfog, som är smidig och lättarbetat (men inte så hållbar). Jag skulle satsat på antingen det (husfix) eller nån form av "hobbybetong" eller just kakelfog.

    Länken du har till fogmassan är en akrylfog eller någon form av vattenavstötande fog eller konstruktionslim. Det funkar alltså på samma sätt som silkonlim som man sätter i kök eller runt handfat/toalett för att ge en tätande och vattenavstötande yta/fog. Kolla efter t.ex silikonfog och fråga personalen. (finns olika typer av foglim, konstruktionslim och silikon, du behöver ju rimligen ngt transparent)

    /Puppa

Svar på tråden Hemmagjort vattenfall