• KatCek

    Polyp i livmoder, hjälp!

    Jag och min man har försökt att bli med barn sen augusti 2015, har testat pergotime, hjälpte inte. Nu i januari fick vi besked att vi skulle få hjälp med insemination. Förra månaden gjorde jag kontrastultraljud o då upptäckte man en polyp i livmodern. Läkaren frågade om jag brukar blöda kraftigt när jag har mens, får även mellan blödningar. Hon menade på att det ör polypen som irriterar. För 2v sen fick vi brev att inom 2 månader ska vi få tid för operation o ta bort polypen. Både jag och min man är friska annars och allt annat såg bra ut. Det har hänt mycket i mitt liv på kort tid så tror även det är mycket psykiskt... Är det någon som har blivit gravid efter borttagen polyp?? Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Polyp i livmoder, hjälp!
  • Regnbågsdröm

    Var de säkra på att det var en polyp? Mitt under vår tredje IVF-behandling hittade de en "misstänkt polyp" på min livmoder. Men de var inte säkra så fortsatte behandlingen ändå. Sedan var den helt plötsligt borta. Det de misstänkte var en polyp alltså. Anledningen till att jag frågar är för att det kan behövas en extra utredning för att se så att det verkligen är en polyp. Hoppas det går bra för er! Är nog ingen fara så länge de opererar bort den <3

  • KatCek
    Regnbågsdröm skrev 2016-05-03 19:24:10 följande:

    Jag menar, har de väl tagit bort den så är den ju borta och påverkar inte en eventuell graviditet


    Tack för ditt svar! <3 Läkaren sa klart o tydligt att jag hade en polyp. Vi fick brev hem sen där dom förklarade att polypen måste tas bort innan påbörjad graviditet.. Den läkaren vi gick till som gjorde undersökningen var inte särskilt trevlig eller förklarade nåt.. Blev jätte ledsen.. Jag är så himla trött på att vänta, känns om att hur mycket man än försöker själv så blir jag inte gravid.. Har testat allt, pergotime, akupunktur, Kinesiologi där man tittar under fötter o trycker på punkter... Känns meningslöst :( Vet inte hur stor polypen är för det sa hon inget om i heller.. Men överlag så var mina äggledare friska o min livmoder ser bra ut, jag har ÄL och mannens spermier var på topp! Men dom var 100% säkra eftersom jag väntar på att få en operation.. Får man fråga om IVF funkade?? :)
  • Regnbågsdröm
    KatCek skrev 2016-05-03 19:35:21 följande:
    Tack för ditt svar! <3 Läkaren sa klart o tydligt att jag hade en polyp. Vi fick brev hem sen där dom förklarade att polypen måste tas bort innan påbörjad graviditet.. Den läkaren vi gick till som gjorde undersökningen var inte särskilt trevlig eller förklarade nåt.. Blev jätte ledsen.. Jag är så himla trött på att vänta, känns om att hur mycket man än försöker själv så blir jag inte gravid.. Har testat allt, pergotime, akupunktur, Kinesiologi där man tittar under fötter o trycker på punkter... Känns meningslöst :( Vet inte hur stor polypen är för det sa hon inget om i heller.. Men överlag så var mina äggledare friska o min livmoder ser bra ut, jag har ÄL och mannens spermier var på topp! Men dom var 100% säkra eftersom jag väntar på att få en operation.. Får man fråga om IVF funkade?? :)
    Jag förstår. Men då får vi hoppas på att det går smidigt att operera bort den och att ni sen kan påbörja er behandling. Som jag förstått det ska inte polypen påverka något så länge den tas bort. Som sagt, är den borta så är den borta. Nu hade ju jag aldrig någon, men de hann ändå gå igenom hur vi eventuellt behövde göra för att kunna gå vidare med behandlingen.

    Klart du får fråga Vi har gjort tre hela IVF, men det har inte gått hittills. Men har ett embryo inne nu som jag ruvar på, är på dag 11 och ska ta graviditetstest nästa vecka. Så hoppas på det bästa! Tredje gången gillt typ
  • augustibebis2016

    Man vet eg först vid en op om det är polyp eller myom - sa de till mig iaf. Jag har gjort två såna operationer och har sedan dess blivit gravid tre gånger varav ett missfall. Det är en odramatisk op, lycka till!

  • KatCek
    Regnbågsdröm skrev 2016-05-03 19:54:00 följande:

    Jag förstår. Men då får vi hoppas på att det går smidigt att operera bort den och att ni sen kan påbörja er behandling. Som jag förstått det ska inte polypen påverka något så länge den tas bort. Som sagt, är den borta så är den borta. Nu hade ju jag aldrig någon, men de hann ändå gå igenom hur vi eventuellt behövde göra för att kunna gå vidare med behandlingen.

    Klart du får fråga Vi har gjort tre hela IVF, men det har inte gått hittills. Men har ett embryo inne nu som jag ruvar på, är på dag 11 och ska ta graviditetstest nästa vecka. Så hoppas på det bästa! Tredje gången gillt typ


    Ja då det kommer säkert gå bra :) Man har inte så mkt tålamod.. Själva behandlingen tänker jag inte på utan vill ta bort polypen så snabbt som möjligt, visst sen är det säkert från person till person. Awww är det sant :D All lycka till er!!!! Det kommer säkert bli bra ska du se :)
  • KatCek
    augustibebis2016 skrev 2016-05-03 20:07:32 följande:

    Man vet eg först vid en op om det är polyp eller myom - sa de till mig iaf. Jag har gjort två såna operationer och har sedan dess blivit gravid tre gånger varav ett missfall. Det är en odramatisk op, lycka till!


    Tusen tusen tack för ditt svar! :)

    Oh då hoppas jag innerligt att det ska gå för oss också efter op! Jag längtar tills jag har gjort de! Tack så mycket :D
  • Regnbågsdröm
    KatCek skrev 2016-05-03 20:24:17 följande:
    Ja då det kommer säkert gå bra :) Man har inte så mkt tålamod.. Själva behandlingen tänker jag inte på utan vill ta bort polypen så snabbt som möjligt, visst sen är det säkert från person till person. Awww är det sant :D All lycka till er!!!! Det kommer säkert bli bra ska du se :)
    Tack snälla. Håll tummarna
  • KatCek
    Regnbågsdröm skrev 2016-05-03 20:33:15 följande:

    Tack snälla. Håll tummarna


    Håller både tummar o tår
  • KatCek
    Regnbågsdröm skrev 2016-05-03 21:17:30 följande:

    Tack <3 Och jag för er också!


    Oh tusen tack <3 Jag ger inte upp!!
Svar på tråden Polyp i livmoder, hjälp!